• Anonym (Regnbågskaktus)

Partner med höstdepression

Min partner drabbas varje år av höst/vinter depression. Hon är otroligt dryg att umgås med under dessa perioder. Men känner att det är något jag måste göra som man. Blir bara så jävla frustrerad. Det går liksom inte att fixa henne på något sätt. Hon har typ testat alla lyckopiller man kan. Hon är aktiv. Jag är snäll mot henne. Det är mest en massa gammalt skräp hon håller på och älter om och om och om igen. Så otroligt onödigt. Jag gömmer eller trycker tillbaka eller tar bort sånt som ger ångest. Men det kan inte hon. Jag älskar henne och vill laga henne men det funkar inte och jag blir frustrerad och irriterad över det.

• Svar på tråden Partner med höstdepression
  • Anonym (Nej)

Nej ts, du måste inte. Oavsett orsak så skulle inte jag orka med någon som betedde sig som skit i perioder.

• Anonym (Nej)

Och så måste du inse/acceptera att nej - du kan inte laga henne! Det måste professionella sköta, OM hon inser att hon behöver hjälp och söker den.

• Anonym (Eeeeeh???)
    Anonym (Nej) skrev 2024-11-27 12:11:35 följande:

Nej ts, du måste inte. Oavsett orsak så skulle inte jag orka med någon som betedde sig som skit i perioder.

Bra kvinnor växer inte direkt på träd, och att dumpa en för cyklisk depression ä, en som han dessutom älskar är korkat.
  • Anonym (.)

Hur stöttar du henne i depressionen då? 

• Anonym (Em)

Ljusterapi, d-vitamin och se till att hon ordnar en vårdkontakt för sitt ältande. Jag är själv bipolär och är noga med att min partner inte ska vara min psykolog.

• Anonym (Em)

Lite överkurs är att hon kan bli hjälpt av stämningsstabiliserande medicin om hon skulle ha bipolära tendenser.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Em) skrev 2024-11-27 12:31:03 följande:

Ljusterapi, d-vitamin och se till att hon ordnar en vårdkontakt för sitt ältande. Jag är själv bipolär och är noga med att min partner inte ska vara min psykolog.

D vitamin är också bra som tillägg till ljusterapin, som du säger.
  • Anonym (man51)

Som några ovan har sagt... Det är inte din uppgift att laga henne. Om hon vill bli "lagad" så ligger det på henne (!). 

Det du kan göra är givetvis att stötta, förstå, ha insikten. MEN det innebär inte att du måste vara hennes bollplank i allt ältande, hela tiden, 24/7. Det kan nog vara bra att ni kan prata öppet om det och skapa en tydlighet kring. Lika lite  som du skall behöva "tassa på tå" (om du nu gör det!?).

För många år sedan så stötte jag och mitt numera ex på ett par, när vi var på en solsemester på sen-hösten okt/nov. Som vi svenskar ofta är så är vi (vuxna) kanske inte så kontaktsökande, men barn kan vara... Så efter någon dag så började vi prata med en annan familj på stranden. Kvinnan berättade öppet att hennes man led av "höstdepressioner". Vilket ledde till att de efter en längre tid av kämpande kom på att en längre (2v) sol-semester, det vare det som hjälpte så väl mannen men även "familjen" att ta sig igenom tråkiga nov-feb perioden...

Så, ja, vitaminer, solljus etc bla bla. 

Har ni ekonomin så kanske ni skall spara en veckas semester till "november" och åka bort till sol (!) och värme, och se om det kan avhjälpa eller iaf jämna ut svackorna...

• Anonym (Regnbågskaktus)
    Anonym (man51) skrev 2024-11-27 13:44:57 följande:

Har ni ekonomin så kanske ni skall spara en veckas semester till "november" och åka bort till sol (!) och värme, och se om det kan avhjälpa eller iaf jämna ut svackorna...

Vi var iväg en sväng i oktober. Men det blev nästan sämre för hennes mående att få en så kort sväng i solen. Andra år har vi haft en del mysiga weekends under hösten planerade och då har hon varit mer stabil. Men i år testade vi detta och det blev inget bra. 

Jag känner mig dum och hjärtlös som åker och jobbar när hon mår så här. Men skulle jag inte jobba skulle vår ekonomi bli sämre och då skulle vi båda må dåligt över det.
  • Anonym (man51)
    Anonym (Regnbågskaktus) skrev 2024-11-27 13:54:23 följande:
     Andra år har vi haft en del mysiga weekends under hösten planerade och då har hon varit mer stabil. 

Jag känner mig dum och hjärtlös som åker och jobbar när hon mår så här. Men skulle jag inte jobba skulle vår ekonomi bli sämre och då skulle vi båda må dåligt över det.
    Ok, men då kanske det är mindre, kortare, oftare, roliga små "happenings" som ni skall försöka få till..? Något som tydligt finns inplanerat som ni båda (och främst hon då) kan se fram emot...

Förstår att det är tufft att "stå vid sidan av"... men som sagt, det är inte du som skall "fixa och laga"....
  • Anonym (Semester)

Tre veckors solsemester långt bort komma göra susen, prova det varje höst! 

• Anonym (Vitaminbrist)

Min man var så illa därann varje vinter att vi nästan skilde oss varje gång. Tills jag började trycka i honom högdos med Dvitamin/k2, B12 samt ett B-komplex, Omega3 och magnesium. Nu har vi haft några väldigt fridfulla vintrar :)

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Vitaminbrist) skrev 2024-11-27 16:48:04 följande:

Min man var så illa därann varje vinter att vi nästan skilde oss varje gång. Tills jag började trycka i honom högdos med Dvitamin/k2, B12 samt ett B-komplex, Omega3 och magnesium. Nu har vi haft några väldigt fridfulla vintrar :)

Intressant! I princip exakt vad jag äter som tillskott. Som ger mig energi hela vintern.
  • Anonym (Vitaminbrist)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-27 17:31:54 följande:
    Intressant! I princip exakt vad jag äter som tillskott. Som ger mig energi hela vintern.

Jag var lika dan själv förut, och tar detta året runt för att fungera som människa öht.

Som kvinna är det nästan ännu viktigare då man förmodligen garanterat har järnbrist iom mens. Det här är jätteviktiga komponenter att få i sig eftersom de arbetar tillsammans.

Skönt att du har energi! :D

Svar på tråden Partner med höstdepression