Blir tanter bittra och vresig?
Jag börjar ge upp om min mor!
Hon är änka sedan några år tillbaka, ekonomiskt oberoende och jäkligt trist!
Hon vill bara sitta hemma, ömkar sig och gnäller. Allt är negativt och vill ingenting. Vi bor nära och igår kom hon förbi bara för att berätta hur förkyld hon var, och att hon minsann inte kommer julpynta eller köpa julklappar. Och jag sa okej. Fråga om hon ville ha middag? Jag ska handla senare, är det något du vill ha i affären? Men nej. Om du ångrar dig angående julpynt så kan jag och dottern komma till helgen och hjälpa dig pynta, det hade vart trevligt så kam vi ta en fika? Nepp drt ville hon inte.
Hennes systrar ska till teneriffa över nyår och vill att hon ska åka med. Jag försöker övertala henne att det skulle göra henne gott att komma ut, få värme och äta gott. Men nej det tycker hon inte alls. Hon äter egen kost och gillar inte att resa. Jag försöker bjuda med henne på en lunch, julmarknad, middag osv men nej.
Kag har frågat om hon känner sig deprimerad och kanske skulle må bra av att prata med en terapeut? Nix det vägrar hon. Jag frågar vad hon blir glad av? Att få lugn och ro och vara hemma.
Är detta vanligt? Hon var trist innan pappa dog med men nu är det ännu värre. Ska man bara ger upp?