• Anonym (Freddan)

En färdig drömmodell för framtiden - Har du upplevt detta?

Hur löste ni det? Löste ni det?
    Jag blev blixtförälskad i en kvinna 31år som i tidigt stadie (4mån) bad mig flytta in i huset hon köpt med sitt ex (ex sedan 8mån). Ganska omgående efter inflytten pratades det på barn och närmare bestämt 4st och kort därefter en stor önskan om giftermål lades fram där enda alternativet var att jag tog hennes efternamn.
    Jag kände att mycket gick fort fram men jag var för förblindad av kärleken och blev därmed ja-sägare under de två första relations-åren.
    När jag idag 2 barn senare lägger fram mina önskemål hamnar vi oftast i konflikt med varandra. Jag vill tex att vi letar oss en ny bostad som inte ligger så nära (200m) mina svärföräldrar. Det känns som om att jag har två sambos, min kärlek och min svärmor. Om jag påtalar att svärföräldrarna är här för mycket så blir sambon irriterad och avvisande, sambon vill absolut inte varken lyssna eller ta till sig om detta.
    Jag börjar ärligt känna att mina önskemål och viljor inte får komma fram. Känns som att jag bara ska vara tyst och ta seden dit jag kommit. Känns som att jag inte blir lycklig av att leva hennes drömmodell.
  • Svar på tråden En färdig drömmodell för framtiden - Har du upplevt detta?
  • Anonym (Korvspad)

Nej, du lever ju hennes liv och inte ditt eget. Din vilja har det aldrig varit frågan om och kommer aldrig bli det heller.

• Anonym (Lisa)

Lite sent att komma nu och ångra sig. Men du får väl prata med henne. 

• Anonym (Korvspad)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-11-28 13:14:05 följande:

Lite sent att komma nu och ångra sig. Men du får väl prata med henne. 

Inte då, man kan skilja sig om partnern vägrar leva på lika villkor.
  • Anonym (Freddan)
    Anonym (Korvspad) skrev 2024-11-28 13:19:11 följande:
    Kärleken är blind. Dumt med facit i hand.
    Det är just på lika villkor som varit samtalsämnet sista tiden. Försöker lägga fram det psykologiskt mjukt för att få hennes eventuellt empatiska sida aktiverad. Känns inte som att det går så bra.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Korvspad) skrev 2024-11-28 13:19:11 följande:
    Klart man kan, var inte så jag menade, men var kanske otydlig. Jag menar bara att han har själv accepterat det från början och han får prata med henne om han är missnöjd. 
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Freddan) skrev 2024-11-28 14:53:12 följande:
    Kärleken är blind. Dumt med facit i hand.
    Det är just på lika villkor som varit samtalsämnet sista tiden. Försöker lägga fram det psykologiskt mjukt för att få hennes eventuellt empatiska sida aktiverad. Känns inte som att det går så bra.
    Föreslå parterapi. Låt henne också förstå att det verkar vara enda sättet för er att rädda relationen, för du är olycklig som ni har det nu.
  • Anonym (Freddan)
    Anonym (Korvspad) skrev 2024-11-28 15:00:59 följande:
    Föreslå parterapi. Låt henne också förstå att det verkar vara enda sättet för er att rädda relationen, för du är olycklig som ni har det nu.
    Vi har genomfört fem besök hos kbt terapeut. Terapeuten har varit helt suverän, väldigt spot on.
    Terapeutens avslutande ord; om ni trots detta inte får relationen att fungera som den ska så vill jag att du tar med dina föräldrar hit på ett besök (alltså sambons föräldrar). En mening som hon idag inte vill höras vid.

Föräldrarna skulle aldrig gå med på detta. Dom tittar redan snett på mig, antagligen för att sambon beklagat sig över min ta och ge teori.

Jag efterfrågar sunt förnuft. Verkar inte nå fram med det.
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Freddan) skrev 2024-11-28 19:58:23 följande:
    Vi har genomfört fem besök hos kbt terapeut. Terapeuten har varit helt suverän, väldigt spot on.
    Terapeutens avslutande ord; om ni trots detta inte får relationen att fungera som den ska så vill jag att du tar med dina föräldrar hit på ett besök (alltså sambons föräldrar). En mening som hon idag inte vill höras vid.

Föräldrarna skulle aldrig gå med på detta. Dom tittar redan snett på mig, antagligen för att sambon beklagat sig över min ta och ge teori.

Jag efterfrågar sunt förnuft. Verkar inte nå fram med det.
    Ja, då är det väl så att du får försöka en sista gång att nå fram till din sambo.... Det ser inte ljust ut, om man säger så...
Svar på tråden En färdig drömmodell för framtiden - Har du upplevt detta?