• Anonym (partner)

Om den andre gärna vill gifta sig

?och verkar känna att det är någonting viktigt?.äktenskap är väl inget jag känner behövs egentligen?men har väl inget direkt skäl att neka det heller?har inte tänkt lämna eller så, absolut inte?

Vad kan det möjligen finnas för nackdelar med att gifta sig?

Åsikter och tankar tack

• Svar på tråden Om den andre gärna vill gifta sig
  • Anonym (partner)

Äsch varför blev det en massa frågetecken i första stycket,  jag skrev tre punkter och det blev istället frågetecken

• Anonym (Nej)

Oj, du måste verkligen läsa på! Det är jätteviktigt att du har koll på juridiken för det finns så himla mycket där som gör skillnad, både när ni bor ihop, om någon drar på sig skulder, om ni går isär, om någon dör, om ni skaffar barn, om ni ärver något, ALLT påverkas!

• Anonym (Mio)

Beror helt på situationen. Men finns inga barn sedan tidigare och man vill ha barn tillsammans så ser jag bara fördelar rent juridisk. 

• Anonym (Lina)

Det man bör göra, innan man bestämmer sig för om man ska gifta sig eller inte, är att fundera över vad man vill ska hända med ens egen och gemensam egendom (bostad, andra fastigheter, företag, sparade pengar, värdepapper etc) ifall man går isär eller någon av parterna dör.

Finns det barn? Är de gemensamma och eller från tidigare förhållanden? Äger ni er bostad eller hyr ni? Ägs bostaden gemensamt eller av den ena?

• Anonym (partner)
    Anonym (Lina) skrev 2024-11-28 13:13:00 följande:

Det man bör göra, innan man bestämmer sig för om man ska gifta sig eller inte, är att fundera över vad man vill ska hända med ens egen och gemensam egendom (bostad, andra fastigheter, företag, sparade pengar, värdepapper etc) ifall man går isär eller någon av parterna dör.

Finns det barn? Är de gemensamma och eller från tidigare förhållanden? Äger ni er bostad eller hyr ni? Ägs bostaden gemensamt eller av den ena?

Inga barn öht och jag är den fattiga om man uttrycker det så. Vi har inte flyttat ihop än. Men han pratar om att han vill gifta sig i framtiden och det kanske är schysst att redan nu ge någon form av besked
Svar på tråden Om den andre gärna vill gifta sig