• Anonym (B)

Ligga och vila på nattjänst? Fel?

Om nu bara folk tar och läser ordentligt så säger jag inte att jag sover. 

men en personal i omsorgen fick nyligen sparken då denne uppenbarligen legat nerbäddad och sovit, och som det stod " i stället för att utföra arbetsuppgifterna" 

enligt mig och nog alla andra självfallet fel, men i mitt fall så jobbar jag vaken natt och vi har en extrasäng ståendes, jag brukar lägga mig på den då vi har stenhårda stolar att sitta på och det är mycket stillasittande. 

vi har inte på vårt schema att vi ska utföra uppgifter hela tiden, utan det är en uppgift, sen två timmar blankt, uppgift etc. Men den blanka tiden kan man göra lite vad man vill. Titta på tv etc. sen finns man ju där för brukarna och vid behov har man mer tillsyn. 

Anser ni att det är fel att sträcka på benen i sängen under dessa timmar då man inte har nåt för sig? Tänker om chefen skulle dyka upp och det också är fog för uppsägning fast man inte sover. 

• Svar på tråden Ligga och vila på nattjänst? Fel?
  • Anonym (F)

Ja om chefen kommer på dig så lär hen inte bli glad. Om du har sovande jour och det är nattetid så sover eller vilar du som du vill, men om du har arbetstid så ska du INTE vila. Då sköter du inte dina arbetsuppgifter. Du får sysselsätta dig med något.

• Anonym (B)
    Anonym (F) skrev 2024-11-28 13:54:09 följande:

Ja om chefen kommer på dig så lär hen inte bli glad. Om du har sovande jour och det är nattetid så sover eller vilar du som du vill, men om du har arbetstid så ska du INTE vila. Då sköter du inte dina arbetsuppgifter. Du får sysselsätta dig med något.

vad är skillnaden med att vila på en stol och i sängen? Förutom att det SER dåligt ut. 

vi har rätt att kolla på tv t.ex. har t.o.m. streamingtjänster på tvn som är för alla. 

Ska du bestämma vad som ska göras mellan uppgifterna? jag kan ibland läsa böcker t.ex. som ingpr i arbetet, vad är skillnanden om det görs i sängen eller på stolen? 

• Anonym (Q)

Tyvärr är det väl chefen som bestämmer i det här fallet. Personligen tycker jag att så länge du kan svara omedelbart ifall en brukare behöver dig eller om någon annat behöver åtgärdas så kan det kvitta lika vad du gör.

När jag jobbade natt såg jag till att ta hand om alla uppgifter som var tilldelade natten PLUS något extra, som att baka bullar till frukosten. Sedan pluggade jag utan dåligt samvete resten av tiden (säkert 6+ timmar ren pluggtid per pass!!) Självklart var jag tillgänglig om någon av de boende behövde mig. Genom att göra något litet extra gillade den ordinarie personalen mig också.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (B)
    Anonym (Q) skrev 2024-11-28 14:14:14 följande:

Tyvärr är det väl chefen som bestämmer i det här fallet. Personligen tycker jag att så länge du kan svara omedelbart ifall en brukare behöver dig eller om någon annat behöver åtgärdas så kan det kvitta lika vad du gör.

När jag jobbade natt såg jag till att ta hand om alla uppgifter som var tilldelade natten PLUS något extra, som att baka bullar till frukosten. Sedan pluggade jag utan dåligt samvete resten av tiden (säkert 6+ timmar ren pluggtid per pass!!) Självklart var jag tillgänglig om någon av de boende behövde mig. Genom att göra något litet extra gillade den ordinarie personalen mig också.

Ja precis, så gör jag med. Och är också tillgänglig hela tiden. Gör också lite extra för personalen  

men visst, det finns ju ingen regel som säger det ena och andra. På mitt anställningsavtal står det att man inte får bädda ner sig. Men det gör jag ju ej. 

• Anonym (B)
    Anonym (F) skrev 2024-11-28 14:22:21 följande:
    Skillnaden är att du inte vilar om du sitter på en stol. Om du ligger i en säng så vilar du.

Eeeh, du bad om råd din kränkta varelse. Med tanke på din attityd lär du inte bli långvarig på den där platsen.

Snarare du som blev kränkt. Och jo, man kan vila på en stol. Vet t.o.m. personal som sovit på en stol. Men frågar man sig så gör väl jag mer fel än den som sover på stolen. 

jag har jobbat här i 15 år så...

• Anonym (F)
    Anonym (B) skrev 2024-11-28 14:26:34 följande:

Snarare du som blev kränkt. Och jo, man kan vila på en stol. Vet t.o.m. personal som sovit på en stol. Men frågar man sig så gör väl jag mer fel än den som sover på stolen. 

jag har jobbat här i 15 år så...

Nej, men däremot är det väldigt konstigt att du tolkar det som att en främmande person försöker bestämma över dig när man ger FÖRSLAG på vad du kan göra. Om du inte vill ha råd, starta inga trådar!
  • Anonym (B)
    Anonym (F) skrev 2024-11-28 14:31:46 följande:
    Nej, men däremot är det väldigt konstigt att du tolkar det som att en främmande person försöker bestämma över dig när man ger FÖRSLAG på vad du kan göra. Om du inte vill ha råd, starta inga trådar!

Och vad var förslagen? du skrev att jag inte ska vila och sköta mina arbetsuppgifter. 

Mina arbetsuppgifter har jag aldrig slarvat med, och även om man alltid kan göra mer än vad man gör är allt det bara extra och inget någon kan kräva av en. 

jag gör alltid lite extra för att jag är sån som person, och jag har inte bett om råd vad jag kan göra denna tiden, läste du inte? Jag frågade om folk tycker att det är fel och fog för uppsägning. 

• Anonym (Ebba)

Jag säger som Q.
    Du borde få ligga, sitta, stå whatever så länge du inte regelrätt sover om tjänsten är på vaken natt.
    Och så länge som du utan störningar eller förseningar kan rycka in och utföra arbete. Ligger du och halvslumrar så kanske du inte uppmärksammar en pipande personsökare eller inte ser att en boende står vid en dörr och knackar. 
    Ibland måste man verkligen gå in på detaljnivå i den här typen av verksamheter och styra upp vad man får resp. inte får då frihet under ansvar inte funkar eller missbrukas "för det stod inte så".
    Medan på andra ställen så fungerar det alldeles utmärkt för att alla har samma inställning till  saken och har samma arbetsmoral. 

• Anonym (B)
    Anonym (Ebba) skrev 2024-11-28 14:39:33 följande:

Jag säger som Q.
    Du borde få ligga, sitta, stå whatever så länge du inte regelrätt sover om tjänsten är på vaken natt.
    Och så länge som du utan störningar eller förseningar kan rycka in och utföra arbete. Ligger du och halvslumrar så kanske du inte uppmärksammar en pipande personsökare eller inte ser att en boende står vid en dörr och knackar. 
    Ibland måste man verkligen gå in på detaljnivå i den här typen av verksamheter och styra upp vad man får resp. inte får då frihet under ansvar inte funkar eller missbrukas "för det stod inte så".
    Medan på andra ställen så fungerar det alldeles utmärkt för att alla har samma inställning till  saken och har samma arbetsmoral. 

Tack för svar, vettigt resonemang. 
Svar på tråden Ligga och vila på nattjänst? Fel?