• Anonym (Hon)

Kan han neka mig pengarna?

I början av separationen mådde jag så dåligt och var ärligt talat inte säker på om jag skulle orka leva vidare. Det var jag som tog steget att lämna en destruktiv relation och jag sa saker som att jag inte vill ha något (jag hade varit hemmafru och inte haft något större inflytande över inredning etc) och där och då ville jag inte ha "hans pengar" heller. Nu har jag dock hunnit landa och han vägrar dela upp allt och säger att "muntliga avtal är bindande". Stämmer det verkligen här? Jag var inte vid mina sinnens fulla bruk när jag avsa mig det.

• Svar på tråden Kan han neka mig pengarna?
  • Anonym (Hon)
    MsM84 skrev 2024-11-28 14:43:08 följande:

Gifta eller sambo? När separerade ni?

Gifta. Skilsmässan har inte gått igenom ännu.
  • Anonym (ok)
    Anonym (Hon) skrev 2024-11-28 14:45:15 följande:
    Gifta. Skilsmässan har inte gått igenom ännu.
    Då ska ni göra en bodelning. Dvs gå igenom både kapital, boende och bohag. 

Det håller inte juridiskt att du sagt det du sagt. Han kan inte bevisa det. 
  • Goneril

Muntliga avtal gäller enligt avtalslagen, men den som hävdar att ett avtal finns måste styrka det på annat vis. Finns det någon skriftväxling mellan er? Vad har han att komma med? Har du någon korrespondens med någon som visar att du "var nödd och tvungen" att förklara dig nöjd? Har du hemförsäkring med rättsskydd? Ställ annars en fråga till www.lawline.se  där du anger alla detaljer. Det kostar en slant men det kan det vara värt. Du kan sedan behöva en jurist i alla fall. 

• Goneril

Han vill alltså ogiltigförklara bodelningsavtalet. Det muntliga avtalet kan förklaras oskäligt vilket innebär att bodelningsavtalet gäller. Finns i avtalslagen, kap 3, 28 och 36. Du behöver i alla fall en jurist för att reda ut detta.

• Anonym (Nej)

Låt en jurist sköta bodelningen. Neka alltid i både tal och skrift om något s.k. muntligt avtal. Inte ens "ja men jag var inte vid mina sinnens fulla bruk då", för det är ett erkännande! Spela bara dum som att du inte fattar vad han pratar om.

• Anonym (Sten)

Du kan bara hävda att du inte vill ha hans pengar men du vill ha dina pengar, dvs den del du har rätt till. Du menade såklart att du inte ville ta mer än vad som lagligen är ditt. Du vill inte ha det som lagligen är hans såklart. Det blir svårt för honom att bevisa att du menade något annat. 

• MammaTillDansband
    Goneril skrev 2024-11-28 15:03:46 följande:

Han vill alltså ogiltigförklara bodelningsavtalet. Det muntliga avtalet kan förklaras oskäligt vilket innebär att bodelningsavtalet gäller. Finns i avtalslagen, kap 3, 28 och 36. Du behöver i alla fall en jurist för att reda ut detta.

Det finns inget "muntligt bodelningsavtal", ett sådant måste vara skriftligt. Just nu finns inget alls, bara att TS ska ha sagt att hen inte vill ha hans pengar.

TS, ta kontakt med en familjerättsjurist som kan företräda dig i bodelningen! Du kan ha rättsskydd i din hemförsäkring, som kan ta en del av kostnaden.
    Tänkt inte att du tar "hans pengar", tänk istället att du ska ha din halva av era pengar och tillgångar! Har ni inget äktenskapsförord eller enskild egendom genom testamente, ska ni dela 50/50 på nettovärdet av allt ni äger utom rent personlig egendom (smycken och kläder, typ). Det är din rättighet, och del av det avtal ni ingick när ni gifte er (även om de flesta inte tänker på att äktenskapet är ett avtal).
    Du kan dra igång bodelningsprocessen redan innan skilsmässan vunnit laga kraft, redan nu.
  • Goneril
    MammaTillDansband skrev 2024-11-28 15:35:18 följande:
    Det finns inget "muntligt bodelningsavtal", ett sådant måste vara skriftligt. Just nu finns inget alls, bara att TS ska ha sagt att hen inte vill ha hans pengar.

TS, ta kontakt med en familjerättsjurist som kan företräda dig i bodelningen! Du kan ha rättsskydd i din hemförsäkring, som kan ta en del av kostnaden.
    Tänkt inte att du tar "hans pengar", tänk istället att du ska ha din halva av era pengar och tillgångar! Har ni inget äktenskapsförord eller enskild egendom genom testamente, ska ni dela 50/50 på nettovärdet av allt ni äger utom rent personlig egendom (smycken och kläder, typ). Det är din rättighet, och del av det avtal ni ingick när ni gifte er (även om de flesta inte tänker på att äktenskapet är ett avtal).
    Du kan dra igång bodelningsprocessen redan innan skilsmässan vunnit laga kraft, redan nu.
    Det muntliga avtalet anser han gälla. Ett bodelningsavtal ska förstås vara underskrivet av båda parter, men som läget är nu kommer han inte att skriva under utan kommer att hävda att TS muntliga löfte gäller. Rättshjälp i hemförsäkringen skrev jag tidigare.
  • Anonym (ok)
    Goneril skrev 2024-11-28 15:52:45 följande:
    Det muntliga avtalet anser han gälla. Ett bodelningsavtal ska förstås vara underskrivet av båda parter, men som läget är nu kommer han inte att skriva under utan kommer att hävda att TS muntliga löfte gäller. Rättshjälp i hemförsäkringen skrev jag tidigare.
    Enligt Lawline:

Det finns två grundkrav för att ett bodelningsavtal ska vara giltigt (9 kap. 5 § äktenskapsbalken). Avtalet ska vara skriftligt samt underskrivet av båda ex- makarna.

Så nej, muntligt avtal gäller inte juridiskt. 
  • Goneril
    Anonym (ok) skrev 2024-11-28 15:57:47 följande:
    Enligt Lawline:

Det finns två grundkrav för att ett bodelningsavtal ska vara giltigt (9 kap. 5 § äktenskapsbalken). Avtalet ska vara skriftligt samt underskrivet av båda ex- makarna.

Så nej, muntligt avtal gäller inte juridiskt. 
    Underskrivet ja, om han vägrar kan en bodelningsförrättare utses. Han kommer ändå att hävda det muntliga avtalets giltighet, men han kommer att ha svårt att få igenom det. Han anser att ett muntligt avtal uppkommit genom att TS i sin utsatta situation sagt att hon inte brydde sig om pengarna.
  • Anonym (X)
    Goneril skrev 2024-11-28 16:20:53 följande:
    Underskrivet ja, om han vägrar kan en bodelningsförrättare utses. Han kommer ändå att hävda det muntliga avtalets giltighet, men han kommer att ha svårt att få igenom det. Han anser att ett muntligt avtal uppkommit genom att TS i sin utsatta situation sagt att hon inte brydde sig om pengarna.

Nej. Det måste upprättas en handling som måste skrivas under. 

Det muntliga gäller inte i det här fallet. 

• Tom Araya
    Anonym (Sten) skrev 2024-11-28 15:29:53 följande:

Du kan bara hävda att du inte vill ha hans pengar men du vill ha dina pengar, dvs den del du har rätt till. Du menade såklart att du inte ville ta mer än vad som lagligen är ditt. Du vill inte ha det som lagligen är hans såklart. Det blir svårt för honom att bevisa att du menade något annat. 

Bästa tipset!

Juridiskt är äkta makar till hälften delägae i allt de skaffat tillsammans, oavsett vem som har betalat och detta gäller även ekonomiska besparingar. Det kan finnas undantag utefter vissa avtal, men detta är grundregeln.
  • Anonym (Nej)
    Tom Araya skrev 2024-11-28 22:52:38 följande:
    Bästa tipset!

Juridiskt är äkta makar till hälften delägae i allt de skaffat tillsammans, oavsett vem som har betalat och detta gäller även ekonomiska besparingar. Det kan finnas undantag utefter vissa avtal, men detta är grundregeln.
    Och även arv som har kommit in.
  • Anonym (Hon)

Han säger att det finns sms-bevis. Jag minns inte att jag pratat om det över sms, men det är inte omöjligt. Oavsett kan det väl inte räknas? Jag kan visa journalutdrag från hur jag mådde på den tiden.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Hon) skrev 2024-11-29 07:24:04 följande:

Han säger att det finns sms-bevis. Jag minns inte att jag pratat om det över sms, men det är inte omöjligt. Oavsett kan det väl inte räknas? Jag kan visa journalutdrag från hur jag mådde på den tiden.

Säg bara "jaha"  med intetsägande blick. Gå inte in i diskussioner. Låt jurist sköta bodelningen! Dina journaler räcker inte som motbevis, men ett sms borde inte heller räcka. Och som någon sa, du vill inte ha HANS pengar, du vill ha de som du har rätt till.
  • Anonym (JB)

Tror absolut inte att det räknas. Kontakta en jurist. Kanske kan du få hjälp via din hemförsäkring, eller facket. Mitt fackförbund hade erbjudande om en gratis rådgivning. 

• Anonym (X)
    Anonym (Hon) skrev 2024-11-29 07:24:04 följande:

Det är fortfarande inte underskrivet. Han kan ta sig i brasan.

Hälften är ditt och det är inte för mycket begärt.

Ta hjälp av en jurist, det kommer du tjäna på i längden. 
Svar på tråden Kan han neka mig pengarna?