• Anonym (Mimmi)

Vanligt eller är jag överkänslig?

Varje gång min man och jag pratat om något och min man tror att jag har fel, eller läst annan information, måste han alltid trycka väldigt hårt på att jag måste missförstått eller misstolkat. Det låter kanske banalt så här, men det är verkligen varje gång och så han börjar. Det stänger genast möjligheten att han misstolkat, att vi läst olika information eller  vad som helst. Senast idag ringer han och upplyser att ?Du måste ha missförstått informationen, för jag har läst att det är så här?. Ibland har jag fel och är öppen med det och då måste han flera gånger berätta att jag haft fel och verkligen förklara som om jag var lite korkad  

Själv missförstår han aldrig. Har han fel beror det på att informationen var dålig eller öppen för tolkning. Den skevheten gör mig så klart extra avogt inställd. 

När jag tagit upp det här, eller bett honom sluta, svarar han att jag är känslig och att jag får acceptera och stå för att jag har fel. Och det gör jag gärna, om det liksom inte gnuggas in i nyllet på mig. 
    Är jag känslig? Är det vanligt att hålla på som min man?

• Svar på tråden Vanligt eller är jag överkänslig?
  • Anonym (Marcus)

Det låter som om ni har kommunikationsproblem. 

• Anonym (C)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-11-28 17:53:54 följande:
    Vanligt eller är jag överkänslig?

Varje gång min man och jag pratat om något och min man tror att jag har fel, eller läst annan information, måste han alltid trycka väldigt hårt på att jag måste missförstått eller misstolkat. Det låter kanske banalt så här, men det är verkligen varje gång och så han börjar. Det stänger genast möjligheten att han misstolkat, att vi läst olika information eller  vad som helst. Senast idag ringer han och upplyser att ?Du måste ha missförstått informationen, för jag har läst att det är så här?. Ibland har jag fel och är öppen med det och då måste han flera gånger berätta att jag haft fel och verkligen förklara som om jag var lite korkad  

Själv missförstår han aldrig. Har han fel beror det på att informationen var dålig eller öppen för tolkning. Den skevheten gör mig så klart extra avogt inställd. 

När jag tagit upp det här, eller bett honom sluta, svarar han att jag är känslig och att jag får acceptera och stå för att jag har fel. Och det gör jag gärna, om det liksom inte gnuggas in i nyllet på mig. 
    Är jag känslig? Är det vanligt att hålla på som min man?

Tycker att det där faktiskt låter ganska milt uttryckt.. Alternativt att du gör honom osäker på om han har fel? 

Min farsa är tio gånger mer säker på sin sak, och det visar sig i slutändan att jag haft rätt och han haft fel. Och han uttrycker sig fan så mkt värre än vad din kille gör. Garvar åt en och säger hur fel man har, tycker det är roligt och höra att man har fel igen. Visar sig ändå att det är han som är dum i huvudet sen för femti elfte gången. 

Skulle säga att din kille säger sådär för att det är upp till dig att rätta honom om det är så att han tänkt fel. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-11-28 17:53:54 följande:

Du måste ha missförstått informationen, för jag har läst att det är så här?.

Säger någon såhär till mig så brukar åtminstone jag se till att dubbelkolla informationen och säga att "såhär står det. Så det är nog du som har läst fel." 
  • Anonym (Nej)

Vilken jävla förtryckare du bor med!! Nej det är inte vanligt och du är inte överkänslig! Däremot utsatt för en som älskar att köra över dig!

• Anonym (L)

Du är inte överkänslig.

Det låter som att han är mer intresserad av att tala om att han är bättre än du än vad han är av själva ämnet ni diskuterar.

• Anonym (radhusångest)

Han låter som en egenkär besserwisser med låg självkänsla. Osexigt drag.

Min man har såna tendenser ibland.

T.ex. kunde han inte tro mig att spisplattan närmast en till höger på en elplattespis är en snabbplatta, med lite högre effekt.
    Det var han tvungen att googla fast alla andra i sällskapet höll med mig och alla var förvånade över att han 40 år gammal inte visste detta.

Och han går rätt långt för att inte behöva erkänna att han haft fel, andra personer reagerar negativt på det ibland och det har försvårat vårt umgänge med vissa genom livet. Så det medför ett tristare socialt liv att ha en man som inte kan föra sig, men han har klart många goda sidor också.

Bit av din karl nu och säg ifrån att det inte är okej att hålla på och tjata om när någon haft fel, om det inte kostar pengar eller ett barn blir drabbat eller så.

Kan han inte minska sitt irriterande beteende så får han nog göra det ensam framöver, tror jag.

• Anonym (Ui)

Be honom hålla käften bara. 

Svar på tråden Vanligt eller är jag överkänslig?