• Anonym (M)

Föräldrar: Hur pratar ni om sex med era söner?

Anonym (tanten) skrev 2024-11-29 07:19:35 följande:
    Jo det har vi pratat om och det är givet att det ska finnas skydd.
    Jag tänker att ingen pratade om samtycke förr för att det inte var på tapeten. Idag är det mer prat och så kring om någon är full och om man har sex så kan det leda till våldtäktanklagelser. Det är lite min oro. Nu är nog den risken liten men ändå, man kanske ändå ska prata om det.
    Du behöver inte dra upp våldtäkt, bara säg att det är viktigt att de är överens och att båda vill, samt att inte ligga på fyllan för då kan någon ångra dig. , 
  • Anonym (M)
    Anonym (Farligt) skrev 2024-11-29 08:35:44 följande:

Man ska vara medveten om att dagens samtyckeslag skapar en väldigt utsatt situation för unga män om de blir anklagade för övergrepp i efterhand. Lagstiftningen förstärker gamla könsnormer om tjejer som offer och män som predatorer, och det räcker med mycket svag bevisföring för att bli dömd för oaktsam våldtäkt. Detta måste man vara medveten om.

Det här är såklart ett stort problem som är svårt att komma runt, men det finns ju en anledning till varför vissa advokater avråder unga killar att ha one night stands. Expressens granskning av samtyckeslagen är mycket bra läsning för att lära sig mer. 

Skulle vilja säga att det är så lätt att komma undan med både våldtäkt och oaktsam våldtäkt, att det är tjejerna som ska vara försiktiga. 
    Det är många gånger fler killar som ljuger i dessa fall än vad det är tjejer/kvinnor som gör det. Odh då pratar jag om de fall som faktiskt anmäls. 
  • Anonym (M)
    Anonym (tanten) skrev 2024-11-29 21:31:31 följande:
    Precis. Inte ett dugg orolig att min son skulle förgripa sig på någon. Känner honom och det är en god person.
    Då behöver du inte vara rädd för att han ska våldta någon. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Farligt) skrev 2024-12-01 12:35:59 följande:

Vad är över en fördubbling av antalet domar om inte en kraftig ökning?! Foten i munnen

Fast från en mkt låg nivå. De allra flesta våldtäkter anmäls aldrig. 
Svar på tråden Föräldrar: Hur pratar ni om sex med era söner?