• Anonym (tanten)

Föräldrar: Hur pratar ni om sex med era söner?

Igår sov min sons flickvän över hos oss för första gången. De är 18 år gamla men min son har aldrig haft en tjej förut. Vi har en bra kontakta och kan prata om det mesta. 

En vikitg sak jag tycker man som ung kille ska tänka på är att kanske inte ha sex med en tjej som är jättefull. Men jag vet inte hur jag ska lägga fram det. Jag vill ju inte skrämma honom och säga att "tänk om hon anklagar dig för våldtäkt" vilket är det som skrämmer mig. 
    Jag kanske överdriver, men rädslan finns där att något sådant skulle hända om de inte känner varandra så bra. 

Pratar ni förldrar om sådant här med era söner? Eller kanske med döttrar också?

Hur ska man lägga fram det isådanafall för att inte heller skrämma upp? Tycker ändå det är vikitgt? Eller överdriver jag? 

• Svar på tråden Föräldrar: Hur pratar ni om sex med era söner?
  • Anonym (M)
    Anonym (tanten) skrev 2024-11-29 07:19:35 följande:
    Jo det har vi pratat om och det är givet att det ska finnas skydd.
    Jag tänker att ingen pratade om samtycke förr för att det inte var på tapeten. Idag är det mer prat och så kring om någon är full och om man har sex så kan det leda till våldtäktanklagelser. Det är lite min oro. Nu är nog den risken liten men ändå, man kanske ändå ska prata om det.
    Du behöver inte dra upp våldtäkt, bara säg att det är viktigt att de är överens och att båda vill, samt att inte ligga på fyllan för då kan någon ångra dig. , 
  • Anonym (Farligt)

Man ska vara medveten om att dagens samtyckeslag skapar en väldigt utsatt situation för unga män om de blir anklagade för övergrepp i efterhand. Lagstiftningen förstärker gamla könsnormer om tjejer som offer och män som predatorer, och det räcker med mycket svag bevisföring för att bli dömd för oaktsam våldtäkt. Detta måste man vara medveten om.

Det här är såklart ett stort problem som är svårt att komma runt, men det finns ju en anledning till varför vissa advokater avråder unga killar att ha one night stands. Expressens granskning av samtyckeslagen är mycket bra läsning för att lära sig mer. 

• Anonym (KK)

Vi har inte pratat med våra barn om det. De verkar ha klarat det bra ändå. 

• Anonym (Li)
    Anonym (tanten) skrev 2024-11-29 07:04:29 följande:
    Föräldrar: Hur pratar ni om sex med era söner?
    I det här hushållet skulle ingen ens komma på tanken att ha sex med sonen så det kommer aldrig att bli ett ämne att prata om.
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (J) skrev 2024-11-29 07:09:23 följande:
    Precis de får ju lära sig i skolan om inte annat 
    Det skulle jag inte räkna med...
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (tanten) skrev 2024-11-29 07:25:47 följande:
    Skydd har vi pratat om mycket och det är jag inte orolig för längre. Jag är inte ett dugg orolig över att han skulle gå över gränsen och så annars. Jag är mest orolig för att t.ex tjejen vid något tillfälle skulle supa sig jättefull och sen inte minnas vad hon gjort och typ anklaga honom för något. Det händer ju. Sen kan ju han också vara jättefull. Men det är ju det jag inte vet hur jag ska säga. Ska man inte få ha sex när man är full och ung? För att man dagen efter inte kanske minns vad som hänt? Eller är det överdrivet av mig att tänka så? 

Jag är ju lite orolig också för att de nyss träffat, då jag knappt känner henne och de känner ju inte varandra så bra heller. 
    Det man kan förstärka då är väl att det inte finns någon brådska. Hur viktigt det är att lära känna varandra och att intimitet är något man ska dela med någon nära, inte ge bort till vem som helst. 

Och det här med "alla andra" som man hör lite då och då som förälder vet man ju att det inte är sant. Jag är övertygad om att det skryts om ditt och datt även inom detta område, att man förstärker vad som verkligen skett osv. Där kan säkert vissa känna att man borde eller måste vissa saker och så ska det inte behöva vara.
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Farligt) skrev 2024-11-29 08:35:44 följande:

Man ska vara medveten om att dagens samtyckeslag skapar en väldigt utsatt situation för unga män om de blir anklagade för övergrepp i efterhand. Lagstiftningen förstärker gamla könsnormer om tjejer som offer och män som predatorer, och det räcker med mycket svag bevisföring för att bli dömd för oaktsam våldtäkt. Detta måste man vara medveten om.

Det här är såklart ett stort problem som är svårt att komma runt, men det finns ju en anledning till varför vissa advokater avråder unga killar att ha one night stands. Expressens granskning av samtyckeslagen är mycket bra läsning för att lära sig mer. 

Sprid inte lögner. I själva verket leder väldigt få anmälningar om sexuella övergrepp till fällande dom. 

I en rapport från Åklagarmyndigheten och Polismyndighet från 2019granskas runt 200 sexualbrottsanmälningar. Endast 11,6 procent av dem ledde till åtal och lite mer än hälften av fallen ledde till fällande dom. En femtedel av ärendena har lagts ner med motiveringen att det inte finns någon anledning att misstänka att ett brott har begåtts. När det gäller våldtäkter kan det exempelvis handla om att en person övertalats och sagt ja trots att hen inte har velat. I några fall har motiveringen använts felaktigt, där det egentligen handlar om att målsägande inte vill medverka till utredningen

https://veckorevyn.com/nyheter/advokaten-om-sexualbrott-anmalningar-ligger-pa-hog-i-flera-manader/

Med tanke på att endast 10 - 20 % av alla våldtäkter anmäls är mängden sexualförbrytare som döms en mycket, mycket, mycket liten andel av förrövarna. 

https://www.lu.se/lup/publication/1968804

Med tanke på hur få verkliga sexualförbrytare som döms är risken att dömas oskyldig givetvis försvinnande liten. 

• Anonym (Pappa)

Säger det på ett lättsamt sätt... men TS son är 18 år, myndig, det känns lite som att TS är sen på bollen... lite som att skeppet har redan seglat...

Sen blir jag lite förvånad... Jag och mitt ex har tre stycken numera unga vuxna, 21,19,18, av båda kön (säger jag som är gammaldags, ursäkta). Klart som attan att vi har pratat om "sex", och mer utifrån "relationer". All respekt, men hur kan man inte hamna där med sina tonåringar...? Och, all respekt, men det är väl i allra högsta grad en del i att ta sitt föräldraansvar...

Precis som vi har pratat om alkohol, droger, hur man är en bra kompis, hur man står upp för sina vänner, att man inte lämnar sin fulla kompis liggandes i en buske ensam. 

Ja, vi hade "rundabordssamtal" kring sex, relationer, tjejer, killar, samtycke, skydda sig, att det är privat, inget man skryter om på skolgården, att det är inget man måste stressa fram, det skall kännas rätt. Inte på något pekpinnevis utan mer avslappnat - och alla tre var väldigt intresserade. Sen får man som mamma och pappa bjuda på sig själv, och kanske rent av själv tala om när man "blev av med oskulden", i vilken ålder, "hur det kändes" (klumpigt, fumligt etc bla bla).

Prata med era tonåringar! Lyssna! 

Det är inte raketforskning...

• Anonym (M)
    Anonym (Farligt) skrev 2024-11-29 08:35:44 följande:

Skulle vilja säga att det är så lätt att komma undan med både våldtäkt och oaktsam våldtäkt, att det är tjejerna som ska vara försiktiga. 
    Det är många gånger fler killar som ljuger i dessa fall än vad det är tjejer/kvinnor som gör det. Odh då pratar jag om de fall som faktiskt anmäls. 
  • Anonym (Farligt)
    Anonym (Polly) skrev 2024-11-29 08:59:21 följande:

Sprid inte lögner. I själva verket leder väldigt få anmälningar om sexuella övergrepp till fällande dom. 

I en rapport från Åklagarmyndigheten och Polismyndighet från 2019granskas runt 200 sexualbrottsanmälningar. Endast 11,6 procent av dem ledde till åtal och lite mer än hälften av fallen ledde till fällande dom. En femtedel av ärendena har lagts ner med motiveringen att det inte finns någon anledning att misstänka att ett brott har begåtts. När det gäller våldtäkter kan det exempelvis handla om att en person övertalats och sagt ja trots att hen inte har velat. I några fall har motiveringen använts felaktigt, där det egentligen handlar om att målsägande inte vill medverka till utredningen

https://veckorevyn.com/nyheter/advokaten-om-sexualbrott-anmalningar-ligger-pa-hog-i-flera-manader/

Med tanke på att endast 10 - 20 % av alla våldtäkter anmäls är mängden sexualförbrytare som döms en mycket, mycket, mycket liten andel av förrövarna. 

https://www.lu.se/lup/publication/1968804

Med tanke på hur få verkliga sexualförbrytare som döms är risken att dömas oskyldig givetvis försvinnande liten. 

Bara för att man inte vet bättre eller inte håller med betyder inte det att allt annat är lögner. 

Faktum kvarstår fortfarande att samtyckeslagen kraftigt ökat antalet domar och det är mycket tack vare en slags omvänd bevisföring som inte förekommer inte andra brottmål. Detta har fått stark kritik för att inte vara rättssäkert och det är absolut något som man ska tala med sina söner om. 

En ung kille kan idag i en ord-mot-ordsituation bli dömd mot sitt nekande i fall där den enda stödbevisningen är att en tjej, i efterhand, berättat för en väninna att hon är osäker på om hon egentligen ville. Det finns flera uppmärksammade fall, vilket bland annat Expressen granskat i en artikelserie. 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/samtyckeslagen-fem-ar-fallande-valdtaktsdomar-mer-an-fordubblats

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kroghanglet-slutade-i-valdtakt-forstar-inte/

https://www.svd.se/a/B0lJb0/samtyckeslagen-blev-ett-overgrepp-gunnar-strommer

Svar på tråden Föräldrar: Hur pratar ni om sex med era söner?