• Anonym (Ledsen)

Kan jag lita på honom nu?

Jag och min kille har varit tillsammans i 8,5 år. Från början märkte jag att det var något som inte stod helt rätt till. Min kille kunde dricka kopiösa mängder öl på helgerna och däcka i soffan. 

En gång i början skulle vi ses. Han var packad och svamlade bara. 

Vår första jul söps bort, den slutade i att jag satt och väntade på honom i tre timmar tills han skulle komma till mig. När han väl kom, så var han så packad så han däckade. 

En annan gång jag minns var när vi var ute på ett ställe här i byn. Båda drack men jag var i princip nykter som vanligt (och ännu mer för att hålla reda på honom). Jag blev ledsen för att han var packad, så jag cyklade hem. När han sedan flera timmar senare kom hem till mig så var han såklart lika full då. Han sa att jag skulle ha varit efter någon kille där (Stämde inte). Någon kille hade nämligen kollat in mig. Han knuffade ner mig i sängen och skrek din fula fitta. När jag stod i hallen spände han ögonen i mig någon centimeter ifrån mitt ansikte och frustade och pustade samtidigt som han var jättearg. Det beteendet skrämmer mig. Jag blev ledsen. 

Tiden gick. Han bad om ursäkt efter varenda gång och lovade dyrt och heligt att det aldrig någonsin skulle hända igen. 

Något jag dock reagerade på var att han aldrig någonsin haft en bra förklaring på beteendet. Jag har frågat varför, men han sa bara att han inte visste. 

Och mycket riktigt fortsatte det. Han har förstört fester. Halsat en flaska whiskey när vi skulle gå in på en krog en gång vilket såklart gjorde att vi inte kom in överhuvudtaget. Vi fick åka hem igen. Men halvvägs skulle han hoppa ut genom bildörren i farten så vi stannade. Sedan låg han på marken nedspydd och var helt väck. Jag ringde polisen och bad dom ta in honom i fyllecell. Sa att jag vägrar ansvara för honom. Hans föräldrar fick åka och hämta honom dagen efter, som dock bara sa att ?det är sånt som händer alla? och så var det inget mer med det. 

En annan gång kom han hemrullandes kl 3 på natten och däckade naken på golvet. 

Det fortsatte. Jag kände osäkerhet hela tiden. En så otroligt snäll kille annars, vänlig och omtänksam. Gullig. Vill vara med mig hela tiden. Vi gör allt tillsammans och alltid gjort. 

Nu sist för ett halvår sedan var vi på släktkalas (hans släkt). I vanlig ordning söps det rejält (de är likadana). Min kille hade aldrig tidigare sagt ifrån om någon pratat dåligt om mig (det har hänt), men nu hade han börjat göra det. Det blev kaos. Jag gick hem. Enligt min kille började alla skrika och knuffas. Min kille hotade med att ta livet av sig. Släkten blev av den anledningen arga på honom och menade att så kan man inte säga. Nu är han utesluten ur släktkalasen. Iallafall från hans bröder, där vi då var. 

Det här är lite av ?fina familjen? enligt mig utifrån. Folk super men vägrar se det själva. Man kan sitta i rummet bredvid och så står de gömda i tvättstugan och pratar de skit om någon. Och är det inte mig (för jag oftast inte dricker och inte alltid varit med på deras släktfester av kanske en förståelig anledning) så är det någon annan de pratar dåligt om. 

Nu har iallafall ALLT kommit fram. Släkten har sagt till min kille på skarpen att han inte kan hålla på så. Tidigare har INGEN sagt ifrån mer än jag. Min kille förklarar att han inte någonsin har lyssnat /trott på mig eftersom ingen annan sagt något, han trodde att jag överdrev för att jag själv mådde dåligt. Är det här en hållbar förklaring? 

Han har nu börjat se dåliga beteenden i sin omgivning. Märker när folk har problem med alkoholen. Lyssnar på mig och behandlar mig som någon sorts drottning nu. Jag vet inte hur jag ska ta det? Ska jag vara glad? Det känns mest som fjäsk. Han har varit totalt nykter länge nu och säger sig inte vilja dricka mer. Och absolut inte så. Han har trott att jag varit en sådan som överdriver precis allting. 

Men hur kan man tro så? Om någon man älskar? Hur kan man inte lyssina när jag i detalj sagt hur han betett sig, gång på gång? 

Nu har vi sett vårt drömhus och han vill så gärna köpa huset med mig. Idag bor vi i en bostadsrätt. Jag vet inte vad jag ska göra. Även om han slutat dricka säger vi, så känner jag mig sårad. 

Eftersom jag var ganska skadad pga amera händelser när vi träffades hade jag överseende med hans beteende och ville hjälpa honom. Men nu har jag kört mig själv i botten istället och är utmattad.

Kan jag lita på honom någonsin? Eller är det bättre att gå. Men innerst inne vill jag inte. För tänk om han verklgien har insett nu när alla andra sagt till honom också? Men jag är ju ändå sårad sedan innan.

• Svar på tråden Kan jag lita på honom nu?
  • Anonym (Ledsen)

Hans förklaring är att han verkligen har insett att han haft problem, men inte med alkoholen i sig utan med sig själv. Han har druckit för att våga mer. För att våga prata och våga vara sig själv. Han var så nervös i början att han svettades sönder för att bara umgås med sin egen familj. Märkte liksom att något inte stämde. 

Har frågat honom om han kan prata med någon men han är negativ till det. 

• Anonym (Öppna ögonen)

Han har grava alkoholproblem och dom kan inte botas enbart med att sluta dricka. Problemet kvarstår fortfarande inom honom och högst troligt kommer han återfalla in i missbruket.

Du är hans medberoende. 

Ni måste söka hjälp båda två. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Öppna ögonen) skrev 2024-11-29 14:21:33 följande:

Han har grava alkoholproblem och dom kan inte botas enbart med att sluta dricka. Problemet kvarstår fortfarande inom honom och högst troligt kommer han återfalla in i missbruket.

Du är hans medberoende. 

Ni måste söka hjälp båda två. 

Nej, det är det jag också tänkt. Men just nu känner jag som att han använt mig som hans egen hobbypsykolog. Nu har han kommit på varför han druckit så säger han, och jag tror att det skulle kunna stämma. Men jag tycker att man inte borde lassa detta på sin tjej utan söka hjälp istället. Frågade senast igår om han kunde göra det, varav han svarade att han inte vet vad han ska prata om. Jag sa att det finns väl massor. Fick inget svar.
  • Anonym (Ledsen)

Min ork är slut och jag vägrar hjälpa honom med hans problem vad gällande alkoholen mer

• Anonym (Ledsen)
    Dexter dot com skrev 2024-11-29 14:53:23 följande:

Hur länge har han varit nykter?

Ett halvår nu iallafall. Men han verkar inte ens vilja se en enda öl just nu.

Och han är så oerhört besviken på hela sin släkt (bröder med familjer), på att ingen någonsin sagt ifrån till honom innan. Inte heller ser de sina egna problem med alkoholen. Han vill ta avstånd från dem.

• Anonym (Ledsen)

Han säger att den enda någonsin som sagt något är jag. Ingen annan. Han har druckit så sedan tonåren.

• Anonym (Ledsen)

Så vi snackar sådär 15 år. Och ingen har sagt något. Alla är väldigt till att de sköter sig själva bara och pratar bakom ryggarna.

Jag märker att han är ledsen för det här, på ett helt annat vis än tidigare. Och hans beteende gentemot mig är annorlunda, på ett bra sätt. Det känns som att han lyssnar. 

Han har haft en uppväxt där man är tyst och det som är dåligt / fel sopas under mattan. Ingen pratar om något. Men nu har hela släkten börjat ändra på detta. Ja, bortsett från bröderna då som är fast i det där med att vara tyst ännu. Han känner sig sviken av alla.

Men samridigt har han ju ett eget ansvar.

• Anonym (man51)

Bara för att sätta kronologin här...

Ni har varit tillsammans i 8,5 år. För ca ett halvår sedan (0,5år) så var ni på släktkalas där det blev fullständigt kaos... och din sambo är sedan dess "portad" från dylika sammankomster och först där efter så har han och släkten insett din sambos problematik...

Så då står vi där vi står idag. I 8 år så har du levt med en kille som uppenbarligen inte kan hantera sitt alkoholintag. Då det du beskriver är att han gång på gång på gång... super sig redlös till punkten där han däckar fullständigt, du har känt dig manad att ringa polisen för att du och ni i övriga sällskapet kan inte hantera din aspackade pojkvän, fester har förstörts, utekvällar har fått avbrytas...

Så, när drack han senast? Var det vid det där släktkalaset för ca 6 mån sedan... har han varit "nykter" sedan dess..?

Vilka insikter har han kommit fram till? Tänker han avstå alkohol för gott? Kommer han dricka "mindre"? Tror du att han klarar det..?

Så klart att din tillit och "ork" är slut, över. Och det ligger på din sambo att "bevisa" att han antingen; skippar alkohol pang.bom, eller jobbar med sina "problem" och lär sig "hantera" alkohol...

Sen är det ju upp till dig att antingen tro, orka, vilja att det blir en beständig förändring och vara tydlig med dina förväntningar...

• Dexter dot com

Så han beter sig som en skit, lyssnar inte när du säger att du blir ledsen och tycker att HAN blivit sviken för att släkten inte sagt något?! Han har ju bett dig om ursäkt dagen efter så nog ha han varit medveten om vad han gjort men struntat i att han behandlat dig dåligt . Personligen hade jag ju krävt att han söker hjälp om jag skulle fortsätta relationen med honom. Hade inte köpt hus förrän han kommit till insikt och börjat jobba med sitt mående ordentligt.

• Anonym (Susanne)

Du är medberoende och resonerar som en sådan. Jag har själv varit i den sitsen fast omvända roller så jag vet vad jag pratar om. Hans beteende är ju totalt oacceptabelt.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-29 15:02:17 följande:

Ett halvår nu iallafall. Men han verkar inte ens vilja se en enda öl just nu.

Och han är så oerhört besviken på hela sin släkt (bröder med familjer), på att ingen någonsin sagt ifrån till honom innan. Inte heller ser de sina egna problem med alkoholen. Han vill ta avstånd från dem.

Ett halvår?? Kom tillbaka med samma fråga om två år. Just nu kan du INTE lita på honom! Och ja, det är en massa fjäsk han kommer med pga dåligt samvete. Och att han trodde att du överdrev har ingenting som helst med kärlek att göra utan det att HAN inte fattade hur allvarligt det var.
  • Anonym (Göran)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-29 14:02:31 följande:
    Kan jag lita på honom nu?

Jag och min kille har varit tillsammans i 8,5 år. Från början märkte jag att det var något som inte stod helt rätt till. Min kille kunde dricka kopiösa mängder öl på helgerna och däcka i soffan. 

En gång i början skulle vi ses. Han var packad och svamlade bara. 

Vår första jul söps bort, den slutade i att jag satt och väntade på honom i tre timmar tills han skulle komma till mig. När han väl kom, så var han så packad så han däckade. 

En annan gång jag minns var när vi var ute på ett ställe här i byn. Båda drack men jag var i princip nykter som vanligt (och ännu mer för att hålla reda på honom). Jag blev ledsen för att han var packad, så jag cyklade hem. När han sedan flera timmar senare kom hem till mig så var han såklart lika full då. Han sa att jag skulle ha varit efter någon kille där (Stämde inte). Någon kille hade nämligen kollat in mig. Han knuffade ner mig i sängen och skrek din fula fitta. När jag stod i hallen spände han ögonen i mig någon centimeter ifrån mitt ansikte och frustade och pustade samtidigt som han var jättearg. Det beteendet skrämmer mig. Jag blev ledsen. 

Tiden gick. Han bad om ursäkt efter varenda gång och lovade dyrt och heligt att det aldrig någonsin skulle hända igen. 

Något jag dock reagerade på var att han aldrig någonsin haft en bra förklaring på beteendet. Jag har frågat varför, men han sa bara att han inte visste. 

Och mycket riktigt fortsatte det. Han har förstört fester. Halsat en flaska whiskey när vi skulle gå in på en krog en gång vilket såklart gjorde att vi inte kom in överhuvudtaget. Vi fick åka hem igen. Men halvvägs skulle han hoppa ut genom bildörren i farten så vi stannade. Sedan låg han på marken nedspydd och var helt väck. Jag ringde polisen och bad dom ta in honom i fyllecell. Sa att jag vägrar ansvara för honom. Hans föräldrar fick åka och hämta honom dagen efter, som dock bara sa att ?det är sånt som händer alla? och så var det inget mer med det. 

En annan gång kom han hemrullandes kl 3 på natten och däckade naken på golvet. 

Det fortsatte. Jag kände osäkerhet hela tiden. En så otroligt snäll kille annars, vänlig och omtänksam. Gullig. Vill vara med mig hela tiden. Vi gör allt tillsammans och alltid gjort. 

Nu sist för ett halvår sedan var vi på släktkalas (hans släkt). I vanlig ordning söps det rejält (de är likadana). Min kille hade aldrig tidigare sagt ifrån om någon pratat dåligt om mig (det har hänt), men nu hade han börjat göra det. Det blev kaos. Jag gick hem. Enligt min kille började alla skrika och knuffas. Min kille hotade med att ta livet av sig. Släkten blev av den anledningen arga på honom och menade att så kan man inte säga. Nu är han utesluten ur släktkalasen. Iallafall från hans bröder, där vi då var. 

Det här är lite av ?fina familjen? enligt mig utifrån. Folk super men vägrar se det själva. Man kan sitta i rummet bredvid och så står de gömda i tvättstugan och pratar de skit om någon. Och är det inte mig (för jag oftast inte dricker och inte alltid varit med på deras släktfester av kanske en förståelig anledning) så är det någon annan de pratar dåligt om. 

Nu har iallafall ALLT kommit fram. Släkten har sagt till min kille på skarpen att han inte kan hålla på så. Tidigare har INGEN sagt ifrån mer än jag. Min kille förklarar att han inte någonsin har lyssnat /trott på mig eftersom ingen annan sagt något, han trodde att jag överdrev för att jag själv mådde dåligt. Är det här en hållbar förklaring? 

Han har nu börjat se dåliga beteenden i sin omgivning. Märker när folk har problem med alkoholen. Lyssnar på mig och behandlar mig som någon sorts drottning nu. Jag vet inte hur jag ska ta det? Ska jag vara glad? Det känns mest som fjäsk. Han har varit totalt nykter länge nu och säger sig inte vilja dricka mer. Och absolut inte så. Han har trott att jag varit en sådan som överdriver precis allting. 

Men hur kan man tro så? Om någon man älskar? Hur kan man inte lyssina när jag i detalj sagt hur han betett sig, gång på gång? 

Nu har vi sett vårt drömhus och han vill så gärna köpa huset med mig. Idag bor vi i en bostadsrätt. Jag vet inte vad jag ska göra. Även om han slutat dricka säger vi, så känner jag mig sårad. 

Eftersom jag var ganska skadad pga amera händelser när vi träffades hade jag överseende med hans beteende och ville hjälpa honom. Men nu har jag kört mig själv i botten istället och är utmattad.

Kan jag lita på honom någonsin? Eller är det bättre att gå. Men innerst inne vill jag inte. För tänk om han verklgien har insett nu när alla andra sagt till honom också? Men jag är ju ändå sårad sedan innan.

8,5 år med en alkoholist?

du har slösat bort dessa år.  
    Tänk på hur många gånger du har blivit besviken ledsen rädd arg osv.  

nä honom kan du inte lita på.  

• Lynx123

Hade varit extremt försiktig med tilliten. Inga stora beslut med honom än. Kanske bäst att ni tar en paus i relationen och så får han jobba på sig själv?

• Fjäril kär

Han har under 8,5 år klart och tydligt visat att han inte är att lita på. Varför skulle du börja lita på honom nu? Nej självklart är detta även också en del i hans missbruk eftersom han lägger skulden på alla andra. Han känner sig sviken av sin omgivning men har noll självinsikt i sitt eget beteende eller vad han gjort mot dig i alla år. Exakt noll sympati för dig. 
    Han ljuger lika mycket fortfarande fast han är nykter. 

• Anonym (Exakt så)
    Fjäril kär skrev 2024-11-29 18:57:19 följande:

Han har under 8,5 år klart och tydligt visat att han inte är att lita på. Varför skulle du börja lita på honom nu? Nej självklart är detta även också en del i hans missbruk eftersom han lägger skulden på alla andra. Han känner sig sviken av sin omgivning men har noll självinsikt i sitt eget beteende eller vad han gjort mot dig i alla år. Exakt noll sympati för dig. 

Exakt så.
  • Anonym (G)
    Fjäril kär skrev 2024-11-29 18:57:19 följande:

Jag tänkte också detta, när TS skrev att han behandlar henne som en drottning. Det har liksom slagit över åt andra hållet och jag får känslan om att han gör så för att han vill ha något av TS, inte för att han bryr sig om henne och vill att hon ska ha det bra.
Svar på tråden Kan jag lita på honom nu?