• Anonym (Förskollärare)

Tror du att personalen uppskattar julklappen?

Glöm det.
    När föräldrar och barn kommer och lämnar julklapp till personalen på min förskola så tackas det. Efteråt pratas det om hur snålt det var (att några gått ihop om en julklapp och det inte var tillräckligt mycket), om hur någon kan tro att de kan ge barnens teckningar eller pyssel mm Ljuslyktor till förbannelse (de äldre i personalen slänger dem direkt eller ger bort). Egengjorda godsaker som ingen äter av rädsla för barnen varit med och hjälpt till med host och snor.  
    Jag var i chock över otacksamheten när jag var ny. 
    Så funderar du på att ge en julklapp till barnets pedagoger, lägg pengar och tid på nåt annat. Säg bara tack för i år och kanske återge något du speciellt uppskattat. 

• Svar på tråden Tror du att personalen uppskattar julklappen?
  • Anonym (Kakor)

Mina kakor åts definitivt upp och flera bad om receptet. Fortsatte med dem i skolan med samma reaktion.

• Anonym (r)

Tråkig "arbetsplats" som du verkar ha. Knappast standard. Ofta brukar förskolelärare prata om att man inte ska ge dyra saker bara för att ge dock. Muggar, pocketböcker, ljuslyktor blir lätt liggande.

• Anonym (sånt)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2024-11-29 15:03:19 följande:
    Tror du att personalen uppskattar julklappen?

Glöm det.
    När föräldrar och barn kommer och lämnar julklapp till personalen på min förskola så tackas det. Efteråt pratas det om hur snålt det var (att några gått ihop om en julklapp och det inte var tillräckligt mycket), om hur någon kan tro att de kan ge barnens teckningar eller pyssel mm Ljuslyktor till förbannelse (de äldre i personalen slänger dem direkt eller ger bort). Egengjorda godsaker som ingen äter av rädsla för barnen varit med och hjälpt till med host och snor.  
    Jag var i chock över otacksamheten när jag var ny. 
    Så funderar du på att ge en julklapp till barnets pedagoger, lägg pengar och tid på nåt annat. Säg bara tack för i år och kanske återge något du speciellt uppskattat. 

Onödigt att ge pedagogerna något. Och lika onödigt att känna nåt tvång att vara tacksam för såna typer av gåvor. 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Nej, har aldrig gett något till de som sköter sitt jobb. De kan väl få något av sin arbetsgivare i så fall.

• Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Kakor) skrev 2024-11-29 15:19:56 följande:

Mina kakor åts definitivt upp och flera bad om receptet. Fortsatte med dem i skolan med samma reaktion.

Skönt att höra att det finns de som kan uppskatta en gåva. Är nu på min fjärde förskola och på alla har det varit likadant som jag beskrivit. 
    I somras fick vi en stor tårta som ingen åt av men alla berömde den till mamman. Den stod i kylen tills den kastades. 
    Förra julen fick jag en massa presenter som egentligen var till mina kollegor men som de inte ville ha. 
  • Anonym (sånt)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2024-11-29 15:27:45 följande:
    Skönt att höra att det finns de som kan uppskatta en gåva. Är nu på min fjärde förskola och på alla har det varit likadant som jag beskrivit. 
    I somras fick vi en stor tårta som ingen åt av men alla berömde den till mamman. Den stod i kylen tills den kastades. 
    Förra julen fick jag en massa presenter som egentligen var till mina kollegor men som de inte ville ha. 
    Hehe, ja man får ju hålla god min och säga att det var en god tårta, fin mugg etc. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (sånt) skrev 2024-11-29 15:29:02 följande:
    Hehe, ja man får ju hålla god min och säga att det var en god tårta, fin mugg etc. 
    Ja, när den femte udda muggen och tredje nyckelringen med texten Världens bästa fröken tas emot samma dag är det svårt att hålla minen. Samtidigt kan man ju tänka att det är av god vilja någon ger så man behöver ju inte prata skit om givaren eller gåvan. 
  • Anonym (Pläh)

Att snacka skit om gåvor verkar ouppfostrat och omoget. De ges ju av omtanke. Sen måste man ju inte tycka allt är fint eller äta upp matvaror man får. Men vanligt hyfs kan man ju ändå uppvisa?
    Min svärmor städade nyligen ur skåpen hemma efter en lång lärarkarriär. Hon hade skåpen fulla av vaser, ljusstakar, skålar och krimskrams. Hon mindes vem som gett henne varenda pryl och hon var uppriktigt glad och tacksam för varje grej även om extremt få av sakerna var något hon tyckte var fint eller skulle välja att ha hemma. 

Så: man kan väl ge något symboliskt (typ en liten påse karameller eller nåt) men skippa ljuslyktorna/vaserna. Men egentligen tycker jag det är onödigt att ge något alls mer än ett varmt tack för gången termin. 

• Anonym (sånt)
    Anonym (Pläh) skrev 2024-11-29 15:43:42 följande:

Att snacka skit om gåvor verkar ouppfostrat och omoget. De ges ju av omtanke. Sen måste man ju inte tycka allt är fint eller äta upp matvaror man får. Men vanligt hyfs kan man ju ändå uppvisa?
    Min svärmor städade nyligen ur skåpen hemma efter en lång lärarkarriär. Hon hade skåpen fulla av vaser, ljusstakar, skålar och krimskrams. Hon mindes vem som gett henne varenda pryl och hon var uppriktigt glad och tacksam för varje grej även om extremt få av sakerna var något hon tyckte var fint eller skulle välja att ha hemma. 

Så: man kan väl ge något symboliskt (typ en liten påse karameller eller nåt) men skippa ljuslyktorna/vaserna. Men egentligen tycker jag det är onödigt att ge något alls mer än ett varmt tack för gången termin. 

Vad man säger i en sluten grupp behöver ju ingen lägga sig i alls. Man måste ju få ventilera i sin arbetsgrupp. Däremot får man ju låtsas utåt och mot givaren att gåva är uppskattad. Det är vanligt hyfs, och att man sedan i slutna rum säger vad man verkligen tycker. 
  • Anonym (sånt)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2024-11-29 15:34:38 följande:
    Ja, när den femte udda muggen och tredje nyckelringen med texten Världens bästa fröken tas emot samma dag är det svårt att hålla minen. Samtidigt kan man ju tänka att det är av god vilja någon ger så man behöver ju inte prata skit om givaren eller gåvan. 
    Nånstans måste man ju ändå få uttrycka vad man verkligen tycker. Rimligt att göra det med arbetsgruppen.
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Pläh) skrev 2024-11-29 15:43:42 följande:

En familj gav personalen varsin Ernst lykta förra julen. Det var fyra stycken och jag har alla här hemma. Pris runt 250 kr styck. I år ska jag ge dem till kompisar men behålla en själv. Roligt och bra för mig men kanske inte så det var menat. 
  • Anonym (Pläh)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2024-11-29 15:34:38 följande:
    Men va? Hur kan det vara svårt att hålla minen när du får flera nyckelringar som säger att du är världens bästa fröken? Det är ju fantastiskt att barnen tycker att du är det? Vad förväntar du dig, att alla familjer stämmer av sina gåvor med varandra så de inte råkar ge samma sak? (Så länge det inte är muggar, då måste de ge samma!)
  • Anonym (sånt)
    Anonym (Pläh) skrev 2024-11-29 15:49:11 följande:
    Men va? Hur kan det vara svårt att hålla minen när du får flera nyckelringar som säger att du är världens bästa fröken? Det är ju fantastiskt att barnen tycker att du är det? Vad förväntar du dig, att alla familjer stämmer av sina gåvor med varandra så de inte råkar ge samma sak? (Så länge det inte är muggar, då måste de ge samma!)
    Tror du att det är barnen som väljer presenten? Nä, den har ju föräldern panikköpt på Pressbyrån eller Åhléns på väg till avslutningsfikat :)
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Pläh) skrev 2024-11-29 15:49:11 följande:
    Fantasilösa gåvor som inte barnen valt och som köps efter tips på sociala medier, vet inte om man köper för att man tror att man måste. För några år sedan var det tavlor med ord om vad vi gör i förskolan. Tack för att ni plåstrar om, tröstar etc 
    Vi satte dem i hallen som en samling efter jul. På sommaren fylldes det på med ännu fler. 
    Och klart att alla håller minen. 
  • Anonym (Lärare)

ljuJa, även vi på min skola kan ventilera/skämta om presenter vi fått när vi är utom hörhåll för föräldrar och barn. 
    Att man får presenter är kul, eftersom det betyder att man är uppskattad. Men jag är ganska ekonomisk och bryr mig om miljön, så det känns så dumt när man får ännu en udda kaffemugg... Eller en tavla med lille Nisses alster, eller en kruka där det står världen bästa fröken. Var ska jag ha dem, liksom?
    Teckningar och kort uppskattar jag, men slänger dem efteråt, vilket jag utgår från att föräldrarna förstår. 
    Rent egoistiskt föredrar jag presenter (om de absolut vill ge något) som jag har användning för, inte är för dyra och är förbrukningsvaror. Tex. ljus, choklad, kaffe, te, kex, duschtvål/lotion, blommor, osv. Ett år fick jag en tändsticksask med julmotiv - perfekt present!

• Anonym (Förskollärare)

Det jag kan fundera på med presenter är när man får en kommentar tillsammans med gåvan om att vi ju har så dålig lön så detta är vi verkligen värda. Det känns som om man skammas. Visst borde vi ha mer i lön för arbetet vi utför men jag har en känsla av att många tror att vi är på ruinens brant och knappt får betalt för vara där. 
    Den mest förunderliga gåvan var när hela avdelningens föräldrar samlat ihop till en stor julgrupp med blommor i en kruka som överlämnades 23 december. Vem av oss skulle ha den liksom? Trodde de att vi bor och firar jul tillsammans på förskolan? Många frågor. 
    Det slutade med att den stod kvar i personalrummet. Ingen kunde enas om hur den skulle delas på. 
    Stängt under mellandagarna pga hopslagning på annan förskola. När vi kom tillbaka var blommorna vissna. 

• Anonym (Eira)

Har aldrig fattat varför man ska ge julklappar till förskolefröknarna, eller lärarna i skolan. De gör sitt jobb precis som alla andra. På många arbetsplatser ger arbetsgivaren presenter till personalen, men inte kunder/användare. Dessutom, i offentlig och ideell sektor är det vanligtvis policy att man inte får ta emot något, eller bara saker utan monetärt värde. Varför får man på förskola och skola ta emot gåvor? 

Det är inte att inte tycker att de gör ett bra jobb, men det är kanske rimligare att visa sin uppskattning när de gjort något bra genom att säga det, än att hålla på och köpa massa saker som slängs. Skulle gissa att de flesta lärare hellre får ett mail eller att man säger till dem när man ses att den där undervisningen var toppen, att utflykten var jätterolig, att man är tacksam för hjälpen med sitt barn när något hänt eller att man verkligen märker hur ens barn har lärt sig och utvecklats tack vare lärarens hårda jobb. 

Och ska man ge presenter så är det väl rimligt när man slutar på avdelningen/på låg/mellan/högstadiet och inte kommer att ha personalen mer, men varenda jul och varenda sommaravslutning? 

I förskolan var det inget sånt, men i skolan är det varenda terminsavslutning. Det är alltid någon som ska samla ihop, och jagar föräldrar efter pengar. Sen efter någon termin så pushar de andra föräldrar att stå för insamling och inköp, för det har minsann de gjort. Känns mest som en stor show off. 

• Anonym (Vad håller ni på med?)

Ja, kvinnor är onekligen helt sjuka i huvet med sånt.

Jag är kvinna själv men jag har aldrig förstått det, eftersom jag så klart inser det som personal skrivit i tråden, att det bara blir en upprepning av samma futtiga nyckelringar och ljuslyktor och trolldegstavlor * 50.

Inse att det är ni som bygger på världens sopberg och att inte en käft är tacksam för det. Ge förskolepersonalen någon hundring mer i lön istället så kommer det att ha en gynnsam effekt på deras pension, med ränta på ränta.

• Anonym (Jadu)

Som en som jobbar som teknisk konsult halva livet och av arbetsgivare begåvats med julgåvor som kläder med företagets logga tryckt över halva plagget (värdelöst när man byter jobb sen), en jacka som var tänkt att användas vid representation sen kommande år (uttryckt vid gåvan), eller inte fått något alls - och aldrig av någon jag jobbat åt ens fått mer än ett massmail med ett digitalt julkort så ja, de gåvor ni beskriver låter ju som hur fina som helst. 

• Anonym (Förskollärare)

Tror många köper julklappar och sommargåvor för att de tror att de måste, för att de ser andra ge och de vill inte att deras barn ska vara ensamma om att inte ha lämnat något. 
    Därför känns det sällan som en genuin uppskattning. Några ord på ett kort eller muntligt hade uppskattats mer för vi får väldigt sällan höra när något bra gjorts. 

Svar på tråden Tror du att personalen uppskattar julklappen?