• Anonym (TS)

Fick födelsedagspengar utan att tacka, bråk.

Min släkting sätter ibland in pengar på mitt bankkonto när jag fyller år. Personen skickar alltid 600 kronor NÄR jag får pengar, händer inte varje år. 

Är idag typ 30 och har 60 tusen i månaden och jag får ärligt erkänna att jag inte tittar på mitt saldo konstant. Så 600 kronor är knappt något jag märker och hade därför missat att detta kommit in. Nu har personen hört av sig till mina föräldrar och är riktigt arg för jag inte tackat. Det finns ingen avsändare och står bara grattis i överföringen typ, inte typ från farmor eller något utan enbart grattis. Personen har inte ringt eller skickat brev/sms heller. 

Är inte reaktionen lite överdriven från min släkting? 

• Svar på tråden Fick födelsedagspengar utan att tacka, bråk.
  • Anonym

Ja, man ska tacka när man får en gåva.
    Ni i curlinggenerationen alltså...

• Anonym (U)

Om du vet att din släkting alltid skickar dig pengar när du fyller år är det bra att du kollar om du har fått pengarna och tackar.

• Anonym (G)

Bara för att 600 är småpotatis för dig så är det förmodligen inte det för givaren. 
    Min svärfar gav alltid en hundralapp i julklapp till barnbarnen. De var vuxna och tjänade som du. Han var fattigpensionär. Om de inte tagit emot eller tackat hade han blivit förtvivlad. För honom var det en stor summa och det han kunde ge vilket var viktigt för honom att få göra. 

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2024-11-29 21:11:01 följande:

Ja, man ska tacka när man får en gåva.
    Ni i curlinggenerationen alltså...

Jag hade ju inte sett det? personen hade ju inte ringt och sagt att jag fått en gåva? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (G) skrev 2024-11-29 21:15:19 följande:

Bara för att 600 är småpotatis för dig så är det förmodligen inte det för givaren. 
    Min svärfar gav alltid en hundralapp i julklapp till barnbarnen. De var vuxna och tjänade som du. Han var fattigpensionär. Om de inte tagit emot eller tackat hade han blivit förtvivlad. För honom var det en stor summa och det han kunde ge vilket var viktigt för honom att få göra. 

Handlar ju om att jag inte sett gåvan. Eftersom jag bara kollar att det finns pengar på kontot, men inte kontrollerar hur mycket som dras hela tiden så har jag inte märkt detta alls. 

Jag har inte fått ett meddelande om att grattis och sedan jag har skickat en gåva till dig på ditt konto. Så det handlar inte om att jag inte ville tacka pga summan utan för att jag inte märkte av summan. Hade det kommit in 10 tusen hade jag reagerat. Men nu var det ett belopp som gjorde att jag inte märkte av det. Vi säger att du har 24400 på kontot eller 25000, reagerar du verkligen då? 

• Anonym (TS)
    Anonym (U) skrev 2024-11-29 21:14:31 följande:

Om du vet att din släkting alltid skickar dig pengar när du fyller år är det bra att du kollar om du har fått pengarna och tackar.

Som jag skrev, det händer inte varje år?. 
  • Anonym (G)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-29 21:21:45 följande:

Handlar ju om att jag inte sett gåvan. Eftersom jag bara kollar att det finns pengar på kontot, men inte kontrollerar hur mycket som dras hela tiden så har jag inte märkt detta alls. 

Jag har inte fått ett meddelande om att grattis och sedan jag har skickat en gåva till dig på ditt konto. Så det handlar inte om att jag inte ville tacka pga summan utan för att jag inte märkte av summan. Hade det kommit in 10 tusen hade jag reagerat. Men nu var det ett belopp som gjorde att jag inte märkte av det. Vi säger att du har 24400 på kontot eller 25000, reagerar du verkligen då? 

Absolut, jag har koll på om det diffar 50 kronor på mina konton. Ser över dem dagligen. Kan inte förstå att man har så dålig koll att 600 kan försvinna i mängden oavsett om man har 5000 eller 50000.
  • Anonym (R)

Klart man behöver tacka. Även om det är småpengar för dig så kan det vara mkt för släktingen. Många har knappt så de överlever i dagens ekonomi.
    Bråka vet jag ej hur ni lyckades med, är väl bara att säga som det är, förlåt jag missade men tack så hemskt mycket. 

• Anonym (TS)
    Anonym (G) skrev 2024-11-29 21:26:38 följande:
    Absolut, jag har koll på om det diffar 50 kronor på mina konton. Ser över dem dagligen. Kan inte förstå att man har så dålig koll att 600 kan försvinna i mängden oavsett om man har 5000 eller 50000.
    Som jag skrev, jag kollar inte. Jag kollar inte ens varje dag. Knappt jag gör det ibland en gång i veckan. Jag har ett hum om hur mycket som finns och hur mycket jag gör av med men jag lägger absolut inte märke till 50 kronor, inte ens 500. Börjar vi prata 5000 så märker jag det beroende på när denna gåva skulle komma. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (R) skrev 2024-11-29 21:29:42 följande:

Klart man behöver tacka. Även om det är småpengar för dig så kan det vara mkt för släktingen. Många har knappt så de överlever i dagens ekonomi.
    Bråka vet jag ej hur ni lyckades med, är väl bara att säga som det är, förlåt jag missade men tack så hemskt mycket. 

Handlar ju inte om att jag struntat i att tacka? jag har inte märkt detta. Lika lite som om jag fått ett brev i brevlådan och är bortrest och inte ringer och tackar? jag visste ju inte. Och eftersom jag inte sett detta och därför inte tackat så blev personen arg. 
Svar på tråden Fick födelsedagspengar utan att tacka, bråk.