• Anonym (M)

Har jag gjort bort mig?

Jag har en kollega i min ålder, vi har arbetat ihop i ganska många år. Jag har reagerat på att hon aldrig berättar om vänner eller fester utan bara om sin man och barn. 
    Jag planerar nu ett glöggmingel och tycker om att träffa nytt folk så jag har bett alla att ta med en kompis. Varit lite för på på min kollega förstår jag nu för idag blev hon ledsen när jag påminde. Sa att hon inte har någon. 
    Hur kan jag ställa det tillrätta nu. Har jag gjort bort mig?
    Uppskattar hennes väldigt mycket och har aldrig förstått att hon inte har vänner. 

• Svar på tråden Har jag gjort bort mig?
  • Anonym (Konstigt)

Du har reagerat på att hon aldrig berättar om vänner, men är förvånad att hon inte har några? Om du har sårat henne så har du såklart gjort bort dig, ja.

• Anonym (M)
    Anonym (Konstigt) skrev 2024-11-29 21:14:14 följande:

Du har reagerat på att hon aldrig berättar om vänner, men är förvånad att hon inte har några? Om du har sårat henne så har du såklart gjort bort dig, ja.

Jag har trott att hon inte ville berätta. Hon är social, smart, rolig. Jag kunde aldrig tro att hon är utan vänner. 
  • Anonym (Patricia)
    Anonym (M) skrev 2024-11-29 21:17:47 följande:
    Jag har trott att hon inte ville berätta. Hon är social, smart, rolig. Jag kunde aldrig tro att hon är utan vänner. 
    Aldrig tänkt tanken att hon är ofrivilligt utan vänner? Kanske pga en dominant make? 
    Att hon enbart pratat om familj är skäl nog att spetsa öronen och tänka ett steg längre....
  • Anonym (M)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-11-29 21:25:38 följande:
    Aldrig tänkt tanken att hon är ofrivilligt utan vänner? Kanske pga en dominant make? 
    Att hon enbart pratat om familj är skäl nog att spetsa öronen och tänka ett steg längre....
    Jag har träffat hennes man och det är verkligen ingen dominant person så det tror jag inte på. Jag tycker det verkar konstigt att hon är utan vänner. I min värld måste det bero på något med personen.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (M) skrev 2024-11-29 21:29:45 följande:
    Jag har träffat hennes man och det är verkligen ingen dominant person så det tror jag inte på. Jag tycker det verkar konstigt att hon är utan vänner. I min värld måste det bero på något med personen.
    Tror du på riktigt att personer som är kontrollerande i ett förhållande visar det utåt?
  • Eurydike

Jag skulle inte göra någon stor sak av det, utan säga att det är kul om hon dyker upp om hon kan/vill och att det där med att ta med sig en kompis bara var för att ni skulle bli några fler på glöggminglet.

• Anonym (M)
    Anonym (Konstigt) skrev 2024-11-29 21:32:03 följande:
    Tror du på riktigt att personer som är kontrollerande i ett förhållande visar det utåt?
    Har bara svårt att tro det, hon pratar så kärleksfullt om sin familj och de gör mycket tillsammans. 
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (M) skrev 2024-11-29 21:36:18 följande:
    Har bara svårt att tro det, hon pratar så kärleksfullt om sin familj och de gör mycket tillsammans. 
    Så ja, du tror alltså att det syns utåt.

Har du själv några idéer på hur du kan ställa det till rätta?
  • Anonym (g)
    Anonym (M) skrev 2024-11-29 21:29:45 följande:
    Konstigt att du missat hur vanligt det är att inte ha många vänner i vuxen ålder, man växer upp, vännerna sprids ut över landet så även om de finns kan man inte ta med etc
  • Anonym (M)
    Anonym (Konstigt) skrev 2024-11-29 21:39:29 följande:
    Så ja, du tror alltså att det syns utåt.

Har du själv några idéer på hur du kan ställa det till rätta?
    Jag har sagt att hon är välkommen själv. Hon hade tackat ja innan men det var jag som var påstridig om att hon skulle ta med någon mer. 
  • Anonym (Jeanette)

Be om ursäkt, ifall du inte redan gjort det, och låt det sedan vara. Bara fortsätt att vara den kollega till henne som du alltid varit.

• Svensson5
    Anonym (Patricia) skrev 2024-11-29 21:25:38 följande:
    Nu är du lite väl dramatisk!
    Det är många som flyttar till andra städer för att studera och jobba.
    Då tappar man sina gamla vänner och får kanske lite mer nya bekanta.

Och har de  dessutom familjer så kanske dessa bekanta inte är några som vill gå på glöggfest med någons arbetskamrater 
  • Junibarn

Gå till henne på måndag och säg ?det blev så fel sist och jag är hemskt ledsen. I min värld så är du en sån härlig person så jag tog förgivet att du hade kompisar att ta med. Men vet du jag är vin vän och jag är där  

Svar på tråden Har jag gjort bort mig?