• Anonym (TS)

Så trött på sambons föräldraskap...

Jag har en son med min sambo som är 5 år. Har även en son sedan tidigare som är 10 år gammal och bor heltid hos oss.
    Jag är ständigt klistrad vid något av barnen. 5-åringen har hela livet velat att jag ska göra allt. Jag ska ge mat, torka i rumpan, hjälpa ut ur duschen, natta, trösta osv. 10-åringen behöver mycket närhet. Vill mysa i soffan, sängen, umgås och prata osv. 
    5-åringen ber aldrig om sin pappa. 
    Pappan bryr sig inte. Han spelar dator, skrollar i telefonen osv vilket jag tänker att sonen märkt. Han märker att han inte får någon uppmärksamhet och då har han slutat gå till honom. Men detta straffar mig. Jag får inte en enda lugn stund, någonsin. 
    Jag brukar gå ut på promenad på kvällen efter yngsta barnet somnat. Nu i veckan har jag gått precis innan nattningen för det är då min promenadkompis kunnat. 

Nu ikväll kom gnället. "Måste du gå ut precis när nattningen är? Han tjatar bara efter mamma hela tiden." Jag sa att detta är ett ypperligt tillfälle för honom att bonda med sin son och det blev en stor suck. 

När jag påtalat problemet tidigare. Att jag blir kvävd av att ha ett barn klistrat på mig hela tiden. Att jag behöver få någon stund per dag att andas så är svaret "Nu tittar han på TV, varför gnäller du? Passa på att få din egentid nu istället för att gnälla."

Första gången på fem år kräver jag att han tar ansvar och det är hans respons. Har tänkt på separation länge, men tycker synd om sonen som ska behöva vara med denna oengagerande pappa på halvtid. Fy fan.
  • Svar på tråden Så trött på sambons föräldraskap...
  • Anonym

Lider med dig
    Beställ tid på familjerådgivning

Svar på tråden Så trött på sambons föräldraskap...