• Anonym (Hm)

Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning

Min pojkväns svåger dog nyligen efter en lång tids sjukdom. Han var aldrig jättenära honom men var förstås ledsen när han dog då han varit en del av familjen i många år. Jag har funnits där för honom och stöttat så gott jag kunnat.

Saken är den att min födelsedag är om en vecka. Jag ska ha en liten fest på kvällen som jag bjöd honom till men han sa att begravningen är samma dag så han tror inte att han kan komma. Begravningen är på dagen och min kille sa att han "kanske kan komma förbi på kvällen beroende på hur det känns".

Jag är så besviken. Jag fyller 30- det gör man ju inte varje år. Vi har varit ihop i 8 månader och jag såg det som ett tillfälle att introducera honom för mina vänner för första gången. (Träffar dem själv sällan av llika anledningar därför det inte blivit av)Är sjukt besviken. Vad hade ni gjort i en sån situation?

Jag föreslog att vi kunde ha ett separat firande vilket han verkade positiv till men är ju inte samma sak 

• Svar på tråden Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning
  • Anonym (Huh?)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-30 13:05:28 följande:
    Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning

Min pojkväns svåger dog nyligen efter en lång tids sjukdom. Han var aldrig jättenära honom men var förstås ledsen när han dog då han varit en del av familjen i många år. Jag har funnits där för honom och stöttat så gott jag kunnat.

Saken är den att min födelsedag är om en vecka. Jag ska ha en liten fest på kvällen som jag bjöd honom till men han sa att begravningen är samma dag så han tror inte att han kan komma. Begravningen är på dagen och min kille sa att han "kanske kan komma förbi på kvällen beroende på hur det känns".

Jag är så besviken. Jag fyller 30- det gör man ju inte varje år. Vi har varit ihop i 8 månader och jag såg det som ett tillfälle att introducera honom för mina vänner för första gången. (Träffar dem själv sällan av llika anledningar därför det inte blivit av)Är sjukt besviken. Vad hade ni gjort i en sån situation?

Jag föreslog att vi kunde ha ett separat firande vilket han verkade positiv till men är ju inte samma sak 

Men ... om du fyller 30 är du väl långt, långt förbi tiden då man absolut måste fira just dagen man fyller år? Ha din fest en annan dag i stället - svårare än så är det väl inte?
  • Anonym (Tilda)

Det är väl bara att acceptera att det inte blev som du tänkt. Sånt är livet.

Du får presentera honom för vännerna någon annan gång. Eller flytta datum för festen, om det går. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Tilda) skrev 2024-11-30 13:12:47 följande:

Det är väl bara att acceptera att det inte blev som du tänkt. Sånt är livet.

Du får presentera honom för vännerna någon annan gång. Eller flytta datum för festen, om det går. 

Viast hade man kunnat flytta datumet. Men mitt problem är att han överväger att inte gå trots att begravningen är på dagen. Festen är ju på kvällen. Besviken att han inte gör den lilla ansträngningen för min skull, somnatt min födelsedag är oviktig. Jag hade aldrig gjort så om rollerna var omvända
  • Jemp

Ja, tråkigt men fullt förståeligt för hans håll. Du får acceptera det. 

• Tow2Mater

Har du aldrig varit på begravning? Vet du inte hur det kan påverka människor? Att gå från en dag av sorg, även om den mest finns hos andra, till att gå på en fest? Du verkar inte tänka sunt. Tänk ett varv till.

• Anonym (Hm)
    Jemp skrev 2024-11-30 13:37:28 följande:

Ja, tråkigt men fullt förståeligt för hans håll. Du får acceptera det. 

Festen är på kvällen begravningen är på dagen. Förstår inte alls.

Han har inte visat några större tecken på sorg al?s sedan svågern dog, så inte så att han är i djup sorg. Ledsen för sin systers skull absolut, men inget som hindrar honom från att ha gjort allt som vanligt. Tex var han på en jobbfest förra veckan.
  • Anonym (Hm)
    Tow2Mater skrev 2024-11-30 13:40:00 följande:

Har du aldrig varit på begravning? Vet du inte hur det kan påverka människor? Att gå från en dag av sorg, även om den mest finns hos andra, till att gå på en fest? Du verkar inte tänka sunt. Tänk ett varv till.

Nej, jag har aldtig varit på begravning, faktiskt.. kanske därför jag ser det på fel sätt?
  • Anonym (Usch :()

Menar du allvar? Du är sjukt empati- och respektlös!

Din födelsedag skulle jag strunta TOTALT i om jag varit på en nära anhörig begravning samma dag. Skärp dig!

Byt dag på ditt firande eller fira utan honom..  

Hade troligen övervägt att dumpa dig över detta om jag hade varit pojkvännen. Ni har ju dessutom "nyss träffats" så att du fyller år kommer ju hända fler gånger. 

Du KAN byta datum, det har han ingen möjlighet att göra. Tänk på det!

• Anonym (L)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-30 13:22:50 följande:
    Viast hade man kunnat flytta datumet. Men mitt problem är att han överväger att inte gå trots att begravningen är på dagen. Festen är ju på kvällen. Besviken att han inte gör den lilla ansträngningen för min skull, somnatt min födelsedag är oviktig. Jag hade aldrig gjort så om rollerna var omvända

Misstänker att du trollar men om du inte gör det är du absurt självcentrerad och omogen. 

Han kommer antagligen vara utmattad och nedstämd efter begravningen när han har sett sin familj sörja och varit ledsen själv. 

Ska man behöva förklara sådant för en vuxen människa? Vad är det för fel på din generation som förväntar sig att vara i centrum konstant som små barn? (Alla i den åldern är inte så men påfallande många.)

Att vara vuxen innebär att man kommer att behöva stå tillbaka och göra uppoffringar och att dessutom vilja göra det av omtanke och kärlek till andra. 

Att kräva bekräftelse på bekostnad av andras mående är inte kärlek utan ren egoism. Det har inget med honom eller er relation att göra utan enbart din omognad. 

Har du vänt på perspektivet och funderat över hur det känns för honom att ha en flickvän som förväntar sig att han ska gå på fest och träffa nya människor efter en fruktansvärt tuff dag? Har du funderat på hur det antagligen stressar honom?

Om inte så är du inte redo för en seriös relation. 

• Raggartjejen
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-30 13:41:02 följande:
    Festen är på kvällen begravningen är på dagen. Förstår inte alls.

Han har inte visat några större tecken på sorg al?s sedan svågern dog, så inte så att han är i djup sorg. Ledsen för sin systers skull absolut, men inget som hindrar honom från att ha gjort allt som vanligt. Tex var han på en jobbfest förra veckan.
    Alla visar sorg på olika sätt.
    Du verkar vara känslokall.
Svar på tråden Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning