Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Varför är Agnes Wold så hyllad?

Jag har många forskare inom min umgängeskrets. Men alla dessa är alltid otroligt försiktiga i sina uttalanden. 

Dom skulle aldrig uttrycka sig tvärsäkert inom områden dom inte själva just forskat i. Agnes Wold däremot kan prata om precis allt, det spelar ingen roll vad det handlar om, hon ger råd trots att det inte är hennes expertis område alls och folk tar det hon säger på stort allvar för att forskaren har talat. Leif GW Persson är en forskare inom kriminolog men aldrig har jag hört honom uttrycka sig träffsäkert om barnuppfostran för det, han har gett relationstips däremot i någon spalt i tidningen men har målar ju inte ut sig själv som en expert. 

Agnes däremot vet allt och kan allt. Är inte detta väldigt konstigt? 

• Svar på tråden Varför är Agnes Wold så hyllad?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ssk) skrev 2024-11-30 16:52:35 följande:

Jag håller med. Jag har själv svårt att förstå varför hon är så hyllad när mycket av det hon sagt visat sig inte stämma. Kanske är det bara för att hon har en viss "kändis"-status som många är villiga att köpa allt hon säger rakt av?

Källkritik, gott folk, är viktigt.

Ja alltså det är hennes åsikter hon förmedlar, man får ha åsikter. Det finns proffstyckare i olika paneler på tv som får tycka saker. Men det är skillnad på att tycka saker och veta. Seriösa forskare brukar ju ha tendens att reta upp folk just för att dom inte kan ge tvärsäkra svar. En forskare sitter och analysera det ena efter det andra och sedan att det kan bero på?. Sällan ett svar folk vill ha, men det är ju mer korrekt åtminstone?. Ju mer folk kan desto mindre tvärsäkra blir dom. 

• Anonym (TS)
    Anonym (L) skrev 2024-11-30 17:03:55 följande:

Hon vet inte allt och kan inte allt. Men hon kan mycket och är väl införstådd med hur man tolkar data, vilka är styrkorna och svagheten i vetenskapliga studierna. Hon, liksom jag, blir galen av alla feltolkningar som görs och hon tvekar inte att förklara dessa. Vissa saker kan jag störa mig på dock hos henne. Tex så är ju rekommendationer att man inte ska dricka en droppe alkohol under graviditeten. Hon hävdar att ett enstaka glas vin ett fåtal gånger går bra och utsätter inte fostret för risk. Vilket stämmer på gruppnivå i alla fall. Däremot kan det finnas små risker hos enstaka individer, tex vilken metabolism man har, gener etc, vilket kan innebära ökad risk hos just dessa. Dessutom så finns ju alltid risken att många gör feltolkningar kring vad som går bra och ev glömmer hur mycket de druckit under graviditeten. Just därför tycker jag hon gör fel som kritiserar rekommendationerna även om hon har rätt i sak.

Ja, det är en stor skillnad när man för fram ett sådant budskap. Risken är ju att det är många med just problem som godkänner sin konsumtion med detta. Deras storlek på glaset är också lite annorlunda. Jag har vinglas hemma som rymmer 6 dl?. Det är inte ett standardglas. 
Svar på tråden Varför är Agnes Wold så hyllad?