Inlägg från: Anonym (Äldre) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Äldre)

Jobbar både jul och nyår

Antar barnen är äldre för annars borde du ju kunnat ta föräldraledigt om du hade velat det. 

Ja, det är ju trist att få jobba båda delar och det är inte speciellt sjysst oavsett om man har barn eller inte. 

Själv är jag ledig endast julafton resten av julen samt nyår jobbar jag. Men skönt ändå att jag inte jobbar kväll på nyårsafton så vi ändå kan hitta på och umgås på kvällen. Jobba dag på högtider känns ju och är betydligt bättre än att jobba kväll. 

• Anonym (Äldre)
    Anonym (Mamma till 3 busungar) skrev 2024-12-01 08:30:56 följande:
    Vad är de du inte förstår? Jag kan absolut arbeta jul,men inte nyår då jag har 3 små barn och ingen kan vara barnvakt på nyår och NEJ deras pappa kan inte hjälpa mig.  Jag reagerar på att jag ska behöva arbeta båda stoehelgerna,när dom tidigare sagt att man ska arbeta 1 storhelg var. Nu känns de mer som att dom lägger mig på båda,för dom vet att jag är barnledig I jul och nyår får jag lov att lösa. Men man får väl sjukskriva sig 🤷?♀️ för nej jag har verkligen ingen som kan ta dom på nyår.
    Men varför la du inte om föräldraledighet  på nyår när du redan visste om att det var din nyår igår att jobba.?  De är ju så man får göra eller byta med någon annan om man får det och om någon kollega kan tänka sig att byta. 
  • Anonym (Äldre)
    Anonym (Mamma till 3 busungar) skrev 2024-12-01 09:12:25 följande:
    Inte så lätt att lägga in föräldraledighet om man inte har några dagar kvar och jag sa till i god tid att jag kan arbeta jul men inte nyår. De jag reagerar på är att dom lagtcin mig på båda,när vi ska ha vartannat.
    Ok, så du tänkte inte på att det kan vara bra att inte ta ut alla dagar på en gång? Hur tänker du lösa ledighet när barnen har studiedagar etc i skolan? Fl-dagar är tänka till dessa med så man inte ska behöva ta/förlora semesterdagar. Plus att det är ju inte säkert man får semester just när du behöver eller vill, men Fl kan de inte neka. 
  • Anonym (Äldre)
    Anonym (Mamma till 3 busungar) skrev 2024-12-01 10:38:45 följande:
    Har du tänkt på att alla kanske inte kan spara föräldrardagar pga vissa orsaker och anledningar? Hur jag löser studiedagar är mitt problem dessutom inte ditt. Dessutom handlar inte mitt inlägg om studiedagar.  Utan att jag tycker de är ren skit att min arbetsgivare satt upp mig på båda storhelgerna,när de varit tydliga med att msn ska gå varannan varje år. Ta en kopp kaffe eller något så kanske du blir lite trevligare i tonen.
    Jag förstår att du inte vill jobba båda storhelgerna men om du nu skulle få en helg så är det ju ändå nyår som du fått räkna med. När du inte har fl-dagar att ta ut så tar de ju inte mer hänsyn till dig bara för att du har barn. Önska kan man ju men inget du kan räkna med. 
Svar på tråden Jobbar både jul och nyår