• Anonym (Fråga)

Fråga angående EKG

Hej! 

Har en fråga om EKG.

Har tagit EKG några gånger och det har varit normalt med vänsterställd elaxel. En gång var det högeretälld elaxel. Nu är det vänsterställd igen. 

Vad jag förstått det som är vänsterställd det mest vanliga och normala.  

Det jag undrar är varför det ändrades till högerställd vid ett tillfälle? Varför ändras sådant? Någon som vet? 

Jag tog kortison vid det tillfället då jag hade högerställd. Och ja jag ska fråga vården, men jag vill fråga här också.

• Svar på tråden Fråga angående EKG
  • MammaKajsa

Jag frågade chatgtp som svarade så här:

Att EKG visar variationer i elaxeln, som att den ibland är vänsterställd och vid ett tillfälle högerställd, kan ha flera möjliga förklaringar. Här är några faktorer som kan påverka detta:

1. Normal variation

Elaxeln kan skifta något inom en normal variation beroende på kroppens position vid mätningen (till exempel om du låg, satt eller stod), eller andra fysiologiska faktorer såsom andning eller elektrodernas placering.

Det är också möjligt att mindre tekniska skillnader mellan EKG-apparater kan påverka tolkningen.

2. Påverkan av läkemedel

Kortison kan i vissa fall påverka elektrolytbalansen (särskilt nivåer av kalium och natrium), vilket i sin tur kan påverka hjärtats elektriska aktivitet. Detta kan vara en potentiell förklaring till varför du hade en högerställd elaxel vid det tillfället.

3. Tillfälliga tillstånd

Stress på hjärtat, till exempel vid en infektion, inflammation, eller hög fysisk eller psykisk stress, kan också påverka elaxeln.

Förändringar i hjärtats belastning, till exempel på grund av högt blodtryck eller förändringar i lungorna, kan spela roll. Dock verkar detta mindre sannolikt eftersom din elaxel återgick till det normala.

4. Mätfel eller felaktig tolkning

Felaktig placering av elektroder kan leda till avvikelser i elaxelns bedömning, vilket inte återspeglar ett verkligt tillstånd hos hjärtat.

5. Fysiologiska förändringar

Det finns tillfällen då elaxeln kan förändras på grund av förändringar i hjärtats struktur eller funktion (t.ex. hypertrofi av höger eller vänster kammare), men det är mindre sannolikt i ditt fall eftersom det verkar ha varit en engångsföreteelse.

Vad kan du göra?

Det är bra att du planerar att prata med vården. De kan analysera ditt EKG och överväga om ytterligare utredning behövs.

Om du har haft några symptom (som hjärtklappning, yrsel eller andfåddhet) under den period då elaxeln var högerställd, kan det ge ledtrådar.

Sannolikt är förändringen inte farlig i ditt fall, särskilt eftersom elaxeln återgått till det normala, men att fråga vården är alltid ett klokt val.

Svar på tråden Fråga angående EKG