-
Jag och min fru har varit gifta i några år och har två små barn tillsammans. När vi träffades bodde vi på olika håll i landet, och jag valde att flytta till hennes stad för att bygga vårt liv tillsammans. Jag lämnade hus, hem, vänner och familj bakom mig för att börja om på nytt.Sedan dess har livet förändrats på många sätt. Vi fick våra barn mitt under pandemin, vilket ledde till att vi blev isolerade och jag tappade kontakten med många av de få jag hade börjat lära känna här. Samtidigt har vi gått igenom en tung period med sjukdom i familjen som vände upp och ner på allt.Under de senaste åren har jag också insett att jag vuxit upp i en familj med destruktiva mönster och narcissistiska föräldrar, något jag tidigare förnekade. Det har påverkat mig mycket och jag har nyligen börjat i terapi för att bearbeta detta.Som om det inte var nog känner jag att min frus familj inte riktigt accepterar mig. De håller sig inom sin "stjärnfamilj" och jag känner mig ofta som luft i deras närvaro.Allt detta sammantaget har gjort att jag känner mig oerhört ensam. Jag saknar nära relationer och ett nätverk där jag kan känna mig sedd och uppskattad. Jag försöker vara stark för min fru och mina barn, men ibland känns det som att jag inte vet hur jag ska ta mig vidare.Min fråga är: Hur kan jag börja bygga ett nytt nätverk och hitta stöd när jag har så svårt att lita på människor efter mina erfarenheter? Jag skulle gärna höra från andra som har varit i en liknande situation.
-
Svar på tråden Känner mig ensam och isolerad – hur bygger jag ett nytt nätverk
-
Hur långt ifrån är din hemstad? Har du någon kontakt med dina vänner och familj? Facetime, telefon eller kan hälsa på 1 gång i månaden? Kanske varannan? Tycker inte du ska lägga de bakom dig bara för att du flyttat.
Vad gäller skaffa nya sociala kontakter kan jag tycka det är lite svårare som vuxen. Men alla är vi olika. Kan du kanske börja i någon typ av aktivitet, kurs eller liknande? Kanske träffar nytt folk där? Att du börjat i terapi tycker jag är jättebra. Beklagar det du upplevt. Alla har vi våra olika bagage. Har du pratat med din fru om hur du känner kring allt samt detta med hennes familj? Synd att de är sådana typer:/
Mitt råd är helt enkelt att ta hand om dig själv, försök åka till din hemstad regelbundet och umgås med och bevara dina relationer. De är en del av dig. Börja i någon aktivitet eller kurs där du träffar folk, fortsätt med din terapi och prata med din fru. Kram