• Anonym (En vän)

Varför är alla så värdelösa på att ställa frågor?

Jag måste bara få säga det: Varför är människor så otroligt dåliga på att ställa frågor? För mig är frågor grunden till att bygga en relation. De visar att du bryr dig, att du vill förstå, att du faktiskt ser den andra personen. Men i verkligheten verkar det som att folk hellre pratar om sig själva eller bestämmer sig för vem du är utan att ens fråga.

Vad jag stör mig mest på är bristen på följdfrågor. Du berättar något som betyder mycket för dig, och istället för att ställa en enda fråga för att förstå mer, så kommer det antingen tystnad eller en färdig uppfattning som de kastar tillbaka på dig. Som om de redan vet exakt vad du tänker och känner, trots att de knappt lyssnat. Det känns så ytligt, som om det inte finns något intresse för att verkligen förstå den man pratar med.
    Är det bara jag som tycker så här? Är det så här för alla, eller har jag haft otur med människor omkring mig? Hur ser ni på det här med frågor i relationer ? tycker ni att folk är för dåliga på att fråga och lyssna, och hur påverkar det era relationer?
  • Svar på tråden Varför är alla så värdelösa på att ställa frågor?
  • Anonym (Kanske)

Du har rätt brist på frågor visar på bristande intresse för personen.  Det är frågorna som leder in på djupare samtal. 

Kanske visar det på att vi lever i ett ytligt samhälle?

• Anonym (TT)
    Anonym (En vän) skrev 2024-11-30 19:12:56 följande:
    Varför är alla så värdelösa på att ställa frågor?

Jag måste bara få säga det: Varför är människor så otroligt dåliga på att ställa frågor? För mig är frågor grunden till att bygga en relation. De visar att du bryr dig, att du vill förstå, att du faktiskt ser den andra personen. Men i verkligheten verkar det som att folk hellre pratar om sig själva eller bestämmer sig för vem du är utan att ens fråga.

Vad jag stör mig mest på är bristen på följdfrågor. Du berättar något som betyder mycket för dig, och istället för att ställa en enda fråga för att förstå mer, så kommer det antingen tystnad eller en färdig uppfattning som de kastar tillbaka på dig. Som om de redan vet exakt vad du tänker och känner, trots att de knappt lyssnat. Det känns så ytligt, som om det inte finns något intresse för att verkligen förstå den man pratar med.
    Är det bara jag som tycker så här? Är det så här för alla, eller har jag haft otur med människor omkring mig? Hur ser ni på det här med frågor i relationer ? tycker ni att folk är för dåliga på att fråga och lyssna, och hur påverkar det era relationer?
    Bra skrivet.

Jag håller med, enormt få personer som överhuvudtaget ställer frågor. Ännu ovanligare med följdfrågor.

Tror inte att det är så många som reflekterar över sitt livet heller, det hänger ihop med bristen på frågor.
  • Anonym (W)

Jag håller helt med dig! Jag är journalist i grunden så jag är iofs extremt vsn vid att ställa frågor. Men jag förundras dagligen över folks brist på nyfikenhet och engagemang i ett samtal. Känns som om jag ofta är samtalsledare, vilket är tröttsamt i längden. Hade varit gött med frågor och följdfrågor tillbaka oftare. 

• Anders1970

Hej anonym (En vän)

Jag läser ut en bitterhet ????

I enkelhet kan du bara råda över dig själv samt att du troligt vill ha "bra frågor" så du känner dig sedd o bekräftad.

Som man frågar får man svar, du kan alltså lägga in egna frågeställningar och där igenom få till frågor som du i samtalet kan svara på.

Eller så påtala du behovet av få utveckla dig mot bättre ställda frågor.

• Anonym (L)

Jag upplever att det finns rätt många som ställer frågor och reagerar med följdfrågor om man själv börjar inleda ett samtal. Men det finns förstås de som är ytliga eller introverta, socialt trötta just då eller helt enkelt faktiskt inte intresserade.

• Lynx123

Beror på situation och ämne. Om en person sitter och babblar nonstop kan frånvaron av frågor vara ett sätt att markera att man är uttråkad. Om någon pratar om en upplevelse eller en ett ämne som de verkar vara öppna för att diskutera så är.det rätt oartigt att inte fråga något. Men det beror helt på situationen. Jag brukar inte ställa följdfrågor när jag är ointresserad men annars gör jag det. 

• Anonym (En vän)
    Jag har läst igenom några svar här och känner verkligen igen mig i mycket. Det är skönt att veta att man inte är ensam om att uppleva det här, men samtidigt lite sorgligt att det verkar vara så många som känner likadant.

De gånger jag har försökt prata om det här med andra människor, eller bara delat med mig av mina tankar och erfarenheter, har svaret ofta varit detsamma: 'Jag är inte intresserad.' Som om det handlade om intresse?! Det handlar inte om att du ska tycka att jag är spännande, det handlar om medkänsla och artighet. Det handlar om att försöka sätta sig in i någon annans skor och förstå vad den personen går igenom. Att kunna se världen ur någon annans perspektiv, om så bara för en stund. Det är inte intresse ? det är att vara människa.

Och det här med att hålla ett samtal? Jag är ju bara en vanlig kille, men jag upplever att det ibland framstår som någon sorts ovanlig talang att kunna få samtal att flyta. Jag fattar inte hur det har blivit så här. Vad hände med att vara nyfiken på varandra?

För mig är frågor som oljan i maskineriet ? de gör att samtalet rullar framåt. Utan frågor blir det bara stelt och tyst. Eller ännu värre: en monolog. Och följdfrågor är nyckeln! De visar att du inte bara hörde vad jag sa, utan att du faktiskt lyssnade och vill veta mer. Det bygger relationer, det skapar tillit, och det gör att vi inte bara går runt och känner oss som främlingar för varandra.

Jag har tänkt på det här mycket, och min känsla är att något har hänt med vårt samhälle. Vi är för upptagna, för stressade eller bara för ovana vid att verkligen engagera oss i ett samtal. Samtidigt tycker jag att exempelvis amerikaner och britter ofta är mycket bättre på det här. De kanske inte alltid är superdjupa, men de är mästare på att hålla en konversation vid liv. Det är som att deras kultur har en annan respekt för samtalets konst.

Samtal är inte bara prat ? det är hur vi skapar kontakt. Det är hur vi visar att vi bryr oss om varandra. Och det är något vi alla behöver, även om vi inte alltid tänker på det. Utan bra samtal riskerar vi att glida isär som människor.

Vad tänker ni? Har ni också märkt att samtalen har förändrats? Hur ser ni på vikten av frågor och följdfrågor i att bygga relationer?
  • Anders1970
    Anonym (En vän) skrev 2024-12-01 09:00:29 följande:
    De gånger jag har försökt prata om det här med andra människor, eller bara delat med mig av mina tankar och erfarenheter, har svaret ofta varit detsamma: 'Jag är inte intresserad.'
    Du har själv troligtvis formulerat svaret.

Minst 50% av allt som händer en själv eller dialog, situationer man är med om, har utgångspunkten från en själv. Ofta är procentsatsen för en själv än högre.

Jag känner inte alls igen mig. Tycker det är lätt att få intressanta samtal där man på frågor får utveckla saker samt omvänt.

Tror det är en riktigt dålig tanke att fel och problem ligger hos "alla andra". Rent krast kan du ju på inget sätt påverka det, du kan endast påverka dig själv.

Så vettigt är väl att gå till en beteende eller samtals psykolog. Väl där kan du lära dig till önskad dialog.

Lycka till 👍
  • Anonym (Petra)

Känner inte igen mig alls. Både privat, på arbete och i sociala sammanhang så pratas det mkt och folk frågar och är nyfikna. 

I vilka sammanhang inträffar detta TS? Kan du berätta mer om vad du säger till folk och till vem?

• Postman

Många faktorer tror jag. Folk tar sig inte tid idag, väldigt många har dålig social kompetents, många är rädda för att fråga för de är rädda att klampa in i någon annans liv, många är självupptagna och ointresserade av andra, många reflekterar inte, de lever bara i nuet och många verkar ha olika diagnoser nuförtiden. Den faktorn som jag känner har störst påverkan är att så många verkar sakna social kompetens. 

Svar på tråden Varför är alla så värdelösa på att ställa frågor?