Varför är alla så värdelösa på att ställa frågor?
Anonym (En vän) skrev 2024-11-30 19:12:56 följande:
Varför är alla så värdelösa på att ställa frågor?Jag måste bara få säga det: Varför är människor så otroligt dåliga på att ställa frågor? För mig är frågor grunden till att bygga en relation. De visar att du bryr dig, att du vill förstå, att du faktiskt ser den andra personen. Men i verkligheten verkar det som att folk hellre pratar om sig själva eller bestämmer sig för vem du är utan att ens fråga.
Vad jag stör mig mest på är bristen på följdfrågor. Du berättar något som betyder mycket för dig, och istället för att ställa en enda fråga för att förstå mer, så kommer det antingen tystnad eller en färdig uppfattning som de kastar tillbaka på dig. Som om de redan vet exakt vad du tänker och känner, trots att de knappt lyssnat. Det känns så ytligt, som om det inte finns något intresse för att verkligen förstå den man pratar med.
Är det bara jag som tycker så här? Är det så här för alla, eller har jag haft otur med människor omkring mig? Hur ser ni på det här med frågor i relationer ? tycker ni att folk är för dåliga på att fråga och lyssna, och hur påverkar det era relationer?
Jag håller med, enormt få personer som överhuvudtaget ställer frågor. Ännu ovanligare med följdfrågor.
Tror inte att det är så många som reflekterar över sitt livet heller, det hänger ihop med bristen på frågor.