Det här med barn och tävlingar
Min dotter (8 år) var precis med i sin första danstävling och hon tyckte det var roligt .. Och man förväntar ju sig inte direkt att hon måste vinna första gången, det viktigaste är ju att ha roligt.
Men hennes bästa kompis på dansen som är ett år yngre tävlade i en annan klass där det var bara 6 st, alla gick till final och kompisen hamnade på tredje plats.
I min dotters tävlingsklass var de ungefär 20 och många gick inte vidare , hon var jätteduktig och var glad ändå tills kompisen kom och sa hur det hade gått för henne och visade sin medalj, Då blev hon ledsen och började gråta och det gör såklart verkligen ont i mammahjärtat.
Jag funderar på hur man ska tänka nu.. Hon vill fortsätta och tävla igen .. men jag vet inte. Det ska ju vara roligt. Dessutom kostar det mycket (ca 12000-15000 per år). Det är ju värt det om hon verkligen tycker om det men det är inte kul om hon blir ledsen. Tänker om hon skulle börja i någon annan grupp där de inte tävlar men då kan hon inte dansa samma dans på samma dansskola. Är dessutom höggravid och återigen, det är värt att åka iväg två gånger i veckan om hon tycker om det men såklart inte om hon mår dåligt av det.
Hur tänker ni andra med barn och aktiviteter där man tävlar? Något tips för hur man undviker att barnen blir ledsna?