Hög blyhalt i halsband tredje trimestern
Kan höga blyhaltsvärden i ett halsband som jag haft större delen av graviditeten påverka barnet i magen?
Kan höga blyhaltsvärden i ett halsband som jag haft större delen av graviditeten påverka barnet i magen?
Det borde inte vara någon fara, bly tas inte upp genom huden så lätt. Det är när du äter det som det är akut giftigt.
Det borde inte vara någon fara, bly tas inte upp genom huden så lätt. Det är när du äter det som det är akut giftigt.
"I takt med att användningen av blyad bensin har minskat har halten bly i blodet hos människor sjunkit i Sverige och i andra länder.
Studier på svenska barn (7-11 år) från Trelleborg och Landskrona visar på en tydlig trend av minskande blodblyhalter mellan
1978 (geometriskt medelvärde, GM ? 60 µg/l) och
2007 (GM = 13 µg/l och ett haltintervall på 6 - 60 µg/l) (Strömberg et al., 2008).
Resultat för barn (årskurs 2-4) från Lessebo kommun har indikerat på en fortsatt sänkning med GM = på 9,9 µg/l (Mattisson et al., 2018). Livsmedelsverkets senaste undersökning av livsmedelskonsumtion utförd 2016-2017 visar på en något lägre medelhalt bland ungdomar 11-18 år i Sverige (GM = 7,3 µg/L, 95:e percentilen = 16 µg/l) (Livsmedelsverket 2020).
Damm i hemmen och jord kan vara bidragande källor för blyexponering hos barn."