• Anonym (anonym)

Hög blyhalt i halsband tredje trimestern

Kan höga blyhaltsvärden i ett halsband som jag haft större delen av graviditeten påverka barnet i magen?

• Svar på tråden Hög blyhalt i halsband tredje trimestern
  • Anonym (Kemist)

Det borde inte vara någon fara, bly tas inte upp genom huden så lätt. Det är när du äter det som det är akut giftigt.

• Anonym (Kemist)
    Anonym (anonym) skrev 2024-12-01 00:22:08 följande:
    Så det här gäller inte smycken som man har nära huden? https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/miljofororeningar/metaller/fakta-om-bly/
    Jag är ingen expert på just detta, men jag tvivlar på det. Som jag sa ovan så tar inte huden upp bly så lätt, utan man behöver äta eller andas in saker där bly finns, såsom avgaser, damm, osv, för att det ska vara giftigt. I ett smycke ligger inte blyet "löst" och det "lossnar" inte från smycket, så du andas inte in bly från ett smycke.
  • Anonym (M)
    Anonym (anonym) skrev 2024-11-30 23:58:26 följande:
    Hög blyhalt i halsband tredje trimestern

Kan höga blyhaltsvärden i ett halsband som jag haft större delen av graviditeten påverka barnet i magen?

Varför frågar du inte din barnmorska? 
  • Anonym (biologen)
    Anonym (M) skrev 2024-12-01 10:04:26 följande:
    Varför frågar du inte din barnmorska? 
    Kul skämt- vad tror du att en barnmorska vet om blykemi?

De har ju inte ens uppdaterat sin kompetens sinsemellan de senaste 25 åren.

När jag låg på patienthotell med ny bebis och skulle börja amma så hade vi tre skift barnmorskor första dygnet och varje BM gav råd utifrån vad hon hade lärt sig under sin utbildning en gång i tiden. Dvs en sa att man skulle väcka barnet och amma var 4e timme vare sig det behövdes eller ej, nästa skift sa att man absolut inte skulle försöka styra nåt alls utan det var fri amning som gällde och den sista sa  "det beror på, gör lite som känns bäst för er..."

Suck...

Hur som: Bly absorberas inte lätt genom huden om det är i förening, det är främst vid bearbetning/inandning av blyångor eller blydammpartiklar som upptaget kan bli riktigt skadligt. Att hantera rent bly och ta på ögon/näsa mun är klart inte bra men det har TS nog inte gjort.

Generellt är blyexponering p.g.a. miljöfaktorer idag mycket mindre än den var för 40 år sen så marginalen har ökat betydligt.

"I takt med att användningen av blyad bensin har minskat har halten bly i blodet hos människor sjunkit i Sverige och i andra länder.

Studier på svenska barn (7-11 år) från Trelleborg och Landskrona visar på en tydlig trend av minskande blodblyhalter mellan
    1978 (geometriskt medelvärde, GM ? 60 µg/l) och
    2007 (GM = 13 µg/l och ett haltintervall på 6 - 60 µg/l) (Strömberg et al., 2008).

Resultat för barn (årskurs 2-4) från Lessebo kommun har indikerat på en fortsatt sänkning med GM = på 9,9 µg/l (Mattisson et al., 2018). Livsmedelsverkets senaste undersökning av livsmedelskonsumtion utförd 2016-2017 visar på en något lägre medelhalt bland ungdomar 11-18 år i Sverige (GM = 7,3 µg/L, 95:e percentilen = 16 µg/l) (Livsmedelsverket 2020).

Damm i hemmen och jord kan vara bidragande källor för blyexponering hos barn."

www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/bly
Svar på tråden Hög blyhalt i halsband tredje trimestern