• Anonym (Ledsen)

Problem med schema på jobbet

Hej allihopa!
    Jag sitter i en svår situation. jag jobbar inom vården där vi har öppet dygnet runt. Jag är anställd som dag/kvällspersonal och har precis fått mitt nya schema. Av 45 pass så har jag fått 31 kvällar och 14 dagar. jobbar 7 av 10 lördagskvällar och 8 av 10 söndagskvällar och fredagskvällar bland annat?Ingen av mina kollegor har fått ett så hemskt schema. 
    Har jag rätt att säga ifrån? Jag är fastanställd och älskar mitt jobb men jag känner att detta blir en ohållbar situation för mig. Har knappt sovit och nästan gråtit konstant sedan jag fick mitt nya schema för jag känner att det finns ingen tid för privatliv eller återhämtning. Arbetsmarknaden är tuff just nu dessutom så svårt att hitta ett nytt jobb.

• Svar på tråden Problem med schema på jobbet
  • Anonym (F)

Säga ifrån? Nej. Men påpeka att du nästan aldrig har ledigt om helgerna och vill ha mer balans mellan de tre olika typerna av pass. Förklara att det är en fråga om återhämtning och långsiktig förmåga att orka med ditt jobb.

• Anonym (Ui)

Om det är ovanligt och bara du så kan du ju helt enkelt fråga schemaläggaren varför det blev så. 

• Anonym (Io)

Finns väl ett antal saker att göra som är mer konstruktiva än att man lägger sig och gråter.
    Som ovan också undrar, är det bara du som fått detta schema?
    Standard är ju annars att man gör det så enkelt som möjligt för alla inkl medarbetare och schemaansvariga och skapar turer som man sen roterar sinsemellan. Inte bryter ut pass hipp som happ.
    Om inte alla på avdelningen har väldigt olika sysselsättningsgrad så bör era scheman se hyfsat lika ut.
    Prata med chef.
    Prata med teamleader/schemaansvarig.
    Prata med facket.

• Yllop

Prata med schemaansvarig och få besked varför just du har fått mycket flera helgpass än övriga anställda.

• Anonym (kväll)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-01 09:18:48 följande:
    Problem med schema på jobbet

Hej allihopa!
    Jag sitter i en svår situation. jag jobbar inom vården där vi har öppet dygnet runt. Jag är anställd som dag/kvällspersonal och har precis fått mitt nya schema. Av 45 pass så har jag fått 31 kvällar och 14 dagar. jobbar 7 av 10 lördagskvällar och 8 av 10 söndagskvällar och fredagskvällar bland annat?Ingen av mina kollegor har fått ett så hemskt schema. 
    Har jag rätt att säga ifrån? Jag är fastanställd och älskar mitt jobb men jag känner att detta blir en ohållbar situation för mig. Har knappt sovit och nästan gråtit konstant sedan jag fick mitt nya schema för jag känner att det finns ingen tid för privatliv eller återhämtning. Arbetsmarknaden är tuff just nu dessutom så svårt att hitta ett nytt jobb.

Varför har du legat och gråtit istället för att ta upp med chefen och ifrågasätta varför du har fått ett sånt schema? Är du rädd för chefen, eller rädd för kollegorna? Jag fattar inte.

Självklart har du rätt att ifrågasätta ett schema som är sämre för dig än för alla andra. 
  • Anonym (Wawa)

Känner du schemaläggaren och vet hen vem du är? Jag tycker det luktar som om någon försöker få dig att sluta. (vet av egen erfarenhet.)

Jag tycker ändå du ska ta upp frågan med din chef, för det är inte OK. 
    överväg även dina möjligheter att hitta ett annat jobb. 

Svar på tråden Problem med schema på jobbet