• Anonym (Förbryllad4)

§2 LVU

Något förvirrad, jag står fortfarande som vårdnadshavare. Fick idag veta att Soc har bytt efternamn på mitt barn.

Och förvirrad av underhållet som jag fick av försäkringskassan då mitt barns mamma vägrar betala underhåll till mig är ju nu 1823:-
    Varför ska jag betala allt nu till Soc i min kommun och mitt Ex ska få slippa helt och hållet. Varför betalar jag bara inte 1823 /2??

Någon fd, eller soc "tant"/ soc "gubbe" som kan ge sken i om de verkligen ska vara så här?

( nej, svarar inga frågor om varför mitt barn är placerat inom §2 inom LVU, FÖR att de är inte det de handlar om just nu..)

• Svar på tråden §2 LVU
  • Jemp

1823 är ju per förälder. Så ni bör båda betala den summan?

• Anonym (Eh)

Fast det verkar ju vara ditt ex som betalar om hon ger dig samma summa som du ska betala till soc. Det är inte gratis att ha sina ungar utplacerade, det är därför du ska betala till dem. Tydligen kostar det inte dig en krona extra iaf.

• Anonym (Eh)

Eller ja, exet betalar ju till FK som betalar till dig eftersom hon vägrar. Hon får en skuld hos dem.

• Anonym (Förbryllad4)
    Anonym (Eh) skrev 2024-12-03 18:24:36 följande:

Fast det verkar ju vara ditt ex som betalar om hon ger dig samma summa som du ska betala till soc. Det är inte gratis att ha sina ungar utplacerade, det är därför du ska betala till dem. Tydligen kostar det inte dig en krona extra iaf.

Jag får full räkning varje månad. Exet betalar ingenting i dagsläget.
  • Anonym (Förbryllad4)
    Jemp skrev 2024-12-03 18:17:55 följande:

1823 är ju per förälder. Så ni bör båda betala den summan?

Är de så? vet ett sambo par som är i samma situation och dom betalar 50-50
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Förbryllad4) skrev 2024-12-03 18:32:40 följande:
    Jag får full räkning varje månad. Exet betalar ingenting i dagsläget.
    Hur mycket är "full räkning"? Exet får som sagt en skuld till FK för underhållet. Eftersom barnen tydligen har bott hos dig hittills är det så klart också du som betalar räkningen. Har du enskild vårdnad också?
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Förbryllad4) skrev 2024-12-03 18:33:46 följande:
    Är de så? vet ett sambo par som är i samma situation och dom betalar 50-50
    ...för att de är sambos.
  • Anonym (Förbryllad4)
    Anonym (Eh) skrev 2024-12-03 18:36:24 följande:
    Hur mycket är "full räkning"? Exet får som sagt en skuld till FK för underhållet. Eftersom barnen tydligen har bott hos dig hittills är det så klart också du som betalar räkningen. Har du enskild vårdnad också?
    1823:-
    Jag har enskild vårdnad, bara surrar i skallen av att hon får slippa undan, har redan smitit med 150 lax som hon smygsparat bakom min rygg när vi var gift, stack med alla 150 lax + större delen av dom möbler jag hade i min ägo FÖRE vi ens blev ett par.
    Jag fick köpa nytt allt.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Förbryllad4) skrev 2024-12-03 18:49:43 följande:
    1823:-
    Jag har enskild vårdnad, bara surrar i skallen av att hon får slippa undan, har redan smitit med 150 lax som hon smygsparat bakom min rygg när vi var gift, stack med alla 150 lax + större delen av dom möbler jag hade i min ägo FÖRE vi ens blev ett par.
    Jag fick köpa nytt allt.
    Men då är det ju HON som indirekt betalar allt och du inte en krona! Vad gnäller du för?!
  • Anonym (Eh)

Och om ni inte har gjort bodelning än så har du rätt att kräva en sådan i efterhand.

Svar på tråden §2 LVU