• Anonym (E)

Ha kvar hyresrätt när man äger hus

Får man ha kvar en hyresrättslägenhet om man äger hus? 

• Svar på tråden Ha kvar hyresrätt när man äger hus
  • Anonym (M)

Ja, om du uppfyller kraven som hyresvärden har. 

• Anonym (?)
    Anonym (E) skrev 2024-12-04 15:08:49 följande:
    Ha kvar hyresrätt när man äger hus

Får man ha kvar en hyresrättslägenhet om man äger hus? 

Vanligtvis inga problem. Många boende i hyresrätt äger tex ett sommarhus.

En del hyresvärldar har som krav att du ska vara skriven och boende i hyresrätten.
  • Anonym (Beror på)

Det beror på ett flertal saker. 

Var har du din huvudsakliga vila?
    Pratar vi permantvilla eller sommarhus?

Det har varit flera fall där hyresvärdar vräkt, och fått rätt i hyresnämnden, där det framkommit att den som har hyreskontraktet inte anses ha behov av hyresrätten.

• Anonym (E)
    Anonym (M) skrev 2024-12-04 15:10:58 följande:

Ja, om du uppfyller kraven som hyresvärden har. 

Varför säger hyresvärden att jag inte får det då nu när jag äger ett hus?
  • Anonym (E)
    Anonym (?) skrev 2024-12-04 15:12:40 följande:
    Vanligtvis inga problem. Många boende i hyresrätt äger tex ett sommarhus.

En del hyresvärldar har som krav att du ska vara skriven och boende i hyresrätten.
    Anonym (Beror på) skrev 2024-12-04 15:19:28 följande:

Det har varit flera fall där hyresvärdar vräkt, och fått rätt i hyresnämnden, där det framkommit att den som har hyreskontraktet inte anses ha behov av hyresrätten.

Det är inte ett sommarhus 

• Anonym (M)
    Anonym (E) skrev 2024-12-04 15:31:26 följande:
    Fråga. Jag vet inte. Tänker du bo kvar i hyresrätten?
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (E) skrev 2024-12-04 15:33:12 följande:
    Anonym (Beror på) skrev 2024-12-04 15:19:28 följande:

Det är inte ett sommarhus 

Då anses du inte ha behov av din hyresrätt. 

Varför anser du att du har behov av den om du har ett annat permanentboende?
  • Anonym (Grodan Boll)

Bor du i huset så varken bör eller får du ha kvar hyresrätten.
    Varför skulle du ens det?

Inte hört talas om bostadsbristen?

• Anonym (M)
    För att din hyresvärd ska kunna säga upp ditt hyresavtal finns olika krav som måste vara uppfyllda för att din hyresvärd ska kunna säga upp ditt hyresavtal, 12 kap. 42 § jordabalken. 12 kap. 42 § jordabalken nämner ingenting om att hyresvärden har rätt att säga upp hyresavtalet, om du som hyrestagare köper ett hus. Det sagda innebär att du kan köpa ett hus och behålla hyresrätten samtidigt.

Från Lawline.se
  • Anonym (Varsågod)
    Då kan hyresgäster ha två boenden 

Säger hyresvärden nej till två boenden kan man ändå ha rätt till sitt kontrakt.

För att få ha en komplementbostad krävs i regel att den används i samband med studier eller arbete två till tre dagar i veckan eller 80 till 100 dagar per år.

Till permanentbostad räknas det boende där hyresgästen ?i huvudsak ha sin dygnsvila?.

Det kan också finnas skäl som medicinska och vårdnad av barn. Ett annat kan vara att hyresgästen har planer på att flytta in i komplementbostaden i en nära framtid.

Källa: Hyresnämnden

• Anonym (Obbo)
    De har väl regler som du kan läsa innantill där det står vad som gäller för den som är hyresgäst?

Så här står det tex i reglerna hos ett bostadsbolag i förort till Stockholm:

När du söker en lägenhet ska du ha för avsikt att folkbokföra dig och bo i lägenheten.

Du får inte samtidigt inneha ett annat permanent boende eller del i boende i annan hyresrätt, bostadsrätt, villa eller radhus som ligger i eller inom pendlingsavstånd till XX kommun.

Om du äger en bostadsrätt, villa eller radhus ska försäljning vara påbörjad senast inom tre månader efter kontraktstidens start och vara avslutad senast inom sex månader efter kontraktstidens start.

• Anonym (Frida)
    Bor du i lägenheten? Hur många nätter per vecka sover du där? Hur långt bort ligger huset? Vad är dina framtidsplaner när det gäller boendet?
Svar på tråden Ha kvar hyresrätt när man äger hus