• Anonym (Lissen)

Anmäld av hyresvärd

Min hyresvärd (privat) har anmält mig för att jag skulle ha tagit med mig saker som enligt hen tillhör lägenheten. Allt är sådant jag själv köpt eller byggt, men har inte hittat kvittona. Är jag körd? Hur motbevisar jag detta? Värden har foton på lägenheten av hur den såg ut när jag bodde där, inget jag vetat om, utan de måste ha tagits vid reparationer eller nåt. Hen kräver ersättning för tex badkaret och hyllor och skadestånd för att jag ska ha rivit en vägg (gjorde om ett rum till två, det var snyggt gjort, men ingen fast installation, utan det var bara en tunn vägg fastmonterad i andra väggarna). Och jo, jag ska ha förstört trädgården också, för jag tog med mig det jag planterat.

• Svar på tråden Anmäld av hyresvärd
  • Anonym (E)

Det är ju upp till hyresvärden att visa på att det inte är normalt slitage på badkar och hyllor. 

Foton som bevis har ingen betydelse när du bor där, det ska fotas innan inflyttning, vad är det för saker hen hävdar att du har tagit, har lägenheten hyrts ut möblerad? Isåfall ska det finnas en inventarielista som ni båda ska ha skrivit på i samband med avtalet.

Väggen, ja alltså det är väl klart att du inte kunde göra denna installation utan att kolla med värden i förväg, och trädgården, har du grävt upp saker du har planterat så är det klart att det behöver åtgärdas, jag hyr också men allt jag planterar det mesta i stora krukor som jag kan ta med mig den dag jag flyttar.

• Anonym (Ja)

Stod det ett badkar där när du flyttade in så ska det stå ett där när du flyttar ut.
    Väggen skulle du ha tagit bort och återställt som innan före flytt.
    Hyllor låter däremot konstigt om du har köpt dessa och satt upp dem.

• Anonym (Lissen)
    Anonym (Ja) skrev 2024-12-05 13:58:26 följande:

Stod det ett badkar där när du flyttade in så ska det stå ett där när du flyttar ut.
    Väggen skulle du ha tagit bort och återställt som innan före flytt.
    Hyllor låter däremot konstigt om du har köpt dessa och satt upp dem.

Det är ju helt omvänt. Badkaret var mitt. Stod inget där.
    Väggen är borttagen och inget var planterat rakt i marken, utan i lådor längsmed väggen. Hen ville ha allt kvar.
  • Anonym (Lissen)

Väggen orsakade inga mer skador än tavlor hade gjort. Hålen är igenspacklade och målade. Hen ville ha kvar väggen och har tydligen annonserat ut den som ett rum mer än den var innan.

• Anonym (Ja)
    Det är ju helt omvänt. Badkaret var mitt. Stod inget där.
    Väggen är borttagen och inget var planterat rakt i marken, utan i lådor längsmed väggen. Hen ville ha allt kvar.

Ja, då är karet ditt och väggen likaså.
  • Anonym (E)

Även om du inte har kvitton, har du foton? Typ från när du flyttat in, hur du har fixat med före och efter bilder osv? 

• Anonym (Lissen)
    Anonym (E) skrev 2024-12-05 14:17:06 följande:

Även om du inte har kvitton, har du foton? Typ från när du flyttat in, hur du har fixat med före och efter bilder osv? 

Något finns nog, men det är väl ändå inget bevis på att det är jag som fixat sakerna?
  • Anonym (Ja)

Vad står det i besiktningsprotokollet från när du flyttade in? Där torde framgå att ett badkar ej fanns.

• Anonym (E)
    Anonym (Lissen) skrev 2024-12-05 14:18:29 följande:
    Något finns nog, men det är väl ändå inget bevis på att det är jag som fixat sakerna?
    Jag tänkte på typ före och efter foton, men oavsett så tror jag inte att du behöver oroa dig, det är hyresvärden som måste bevisa att sakerna fanns där innan du flyttade in, foton, besiktning mm
  • Mortiscia80

Kvitto borde du kunna få av företaget där du köpte badkaret åtminstone. Och kontakta firman som satte in väggen. Sedan kanske du själv har några foton av tiden innan detta, så man ser att de inte fanns?

• Anonym (H)

Skulle aldrig vågat bygga om i en hyres lgh. Vågar knappt flytta runt möbler här i rädsla att det ska bli repor i parketten

• Mia448

Låter jättekonstigt. Personen måste väl veta om det fanns badkar eller ej i sin egen lgh. Hur kan han/hon ha blandat ihop det. Eller är det så att det fanns ett badkar och du köpte ett nytt? 

• Anonym (Lissen)
    Mia448 skrev 2024-12-05 21:34:56 följande:

Låter jättekonstigt. Personen måste väl veta om det fanns badkar eller ej i sin egen lgh. Hur kan han/hon ha blandat ihop det. Eller är det så att det fanns ett badkar och du köpte ett nytt? 

Hen vet att allt är mitt verk, men hävdar att jag inte hade tillåtelse att ta ner det igen efter godkännande att få upp det.

Det står att badkar går att få om man önskar, så det kan hen säkert fejka till...
  • Mia448
    Anonym (Lissen) skrev 2024-12-05 21:56:49 följande:
    Hen vet att allt är mitt verk, men hävdar att jag inte hade tillåtelse att ta ner det igen efter godkännande att få upp det.

Det står att badkar går att få om man önskar, så det kan hen säkert fejka till...
    Meh du äger ju karet om du köpt det. Då får hen ju ersätta dig för den om det ska stå kvar.
Svar på tråden Anmäld av hyresvärd