• entusiastiska kvinnan

Fel att anmäla kollega som bytt politisk färg?

Hej,

Jag har varit politiskt engagerad sedan jag var 18 i ett blått politiskt parti inom högern (inte SD). Det har kommit in en ny politiskt engagerad tjej i min förening som verkar vara trevlig. Har dock kommit till min kännedom att hon tidigare varit engagerad i socialdemokraterna och skrivit artiklar där etc. Jag har absolut inget emot andra politiska färger, dock känner jag att det borde jag lyfta upp med förbundet för vårt parti då en tidigare socialdemokrat som plötsligt hoppar in i ett parti inom högern kan skada förtroendet för vår lokalförening och leda till konsekvenser. 

Ska jag kontakta förbundet om det? 

• Svar på tråden Fel att anmäla kollega som bytt politisk färg?
  • felicityporter

Nej, jag tycker inte det är några konstigheter alls. Tvärtom är personer som byter parti ofta betydligt mer pålästa och övertygande än de som alltid stannat inom samma parti eller färg. En fördel helt enkelt.

• Anonym (Musk)

Varför skulle du egentligen göra det? Alla som är aktiva inom ett parti deltar också i utformningen av den. Ett parti får sin klädnad efter deras medlemmar. Drar ditt parti åt ett håll du inte gillar så får du argumentera mot idéerna, alternativt sluta och gå till ett parti som passar dig.

• Anonym (S)
    entusiastiska kvinnan skrev 2024-12-08 03:50:32 följande:

Hej,

Jag har varit politiskt engagerad sedan jag var 18 i ett blått politiskt parti inom högern (inte SD). Det har kommit in en ny politiskt engagerad tjej i min förening som verkar vara trevlig. Har dock kommit till min kännedom att hon tidigare varit engagerad i socialdemokraterna och skrivit artiklar där etc. Jag har absolut inget emot andra politiska färger, dock känner jag att det borde jag lyfta upp med förbundet för vårt parti då en tidigare socialdemokrat som plötsligt hoppar in i ett parti inom högern kan skada förtroendet för vår lokalförening och leda till konsekvenser. 

Vad är det som du ska anmäla?
    Hon är ju ingen spion, det hon har skrivit finns ju tillgängligt för alla att läsa.

Att någon ändrar parti-tillhörighet är väl inget ovanligt och konstigt och är väl dessutom en del av målet av kampanjarbetandet?
  • Anonym (H)

Fel är det väl inte men knappast nödvändigt, såvida hon inte skrivit saker som är direkta angrepp mot er förening.

• Anonym (Ok)

Hej,

Varför tror du att de inte redan vet?
  • Karriäristen

Hej,

Vad skulle problemet vara? Det verkar väl bättre att prata med henne. Det är väl fullt möjligt att hon rent faktiskt ?kommit på bättre tankar?. Det kan också vara så att hon är sökande. Jag har själv varit medlem i olika partier och politiska rörelser på både höger- och vänsterkanten. 
    Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Anonym (Jos)

Ta upp det med henne på ett lättsamt sätt när det bara är du och hon som hör. Var nyfiken på vad som fick henne att byta åsikt. Sen kan du fråga om hon berättat för andra i gruppen om sin bakgrund. 

Om hon får uppdrag som innebär att vara partiets ansikte utåt tycker jag att det först bör göras känt bland fler. Men är hon bara vanlig medlem är väl inte det så petigt. Och ju längre tid som går desto mindre relevans har det. Hon var ju sosse, inte våldsam medlem i AFA, liksom. 

• Tecum
    entusiastiska kvinnan skrev 2024-12-08 18:05:47 följande:

Dåliga tips. Har anmält till förbundet. Socialdemokratiska tankar kan skada förtroendet i vår lokal förening. 

Och där dök trollsvansen fram!

Det är ju en fördel att visa på medlemmar som bytt block, och ett misslyckande för S.
  • Anonym (K)
    entusiastiska kvinnan skrev 2024-12-08 18:05:47 följande:

Dåliga tips. Har anmält till förbundet. Socialdemokratiska tankar kan skada förtroendet i vår lokal förening. 

Grattis. Du har just skämt ut dig totalt.
  • Anonym (O)

Nej eftersom vi lever i en demokrati där människor har rätt att uttrycka sina åsiker, byta åsikter och inte behöva bli angivna för det. 

• Anonym (SF)
    Tecum skrev 2024-12-08 18:20:57 följande:
    Och där dök trollsvansen fram!

Det är ju en fördel att visa på medlemmar som bytt block, och ett misslyckande för S.
    Sjukt vad personen hittar på för trådar. 
  • Raggartjejen

TS, är det viktigt att berätta i din trådstart att det INTE är SD som du är engagerad i?

• entusiastiska kvinnan

Kan faktiskt tillägga att jag själv också varit med i socialdemokraterna tidigare och SSU som tonåring men hade inga förtroendeuppdrag. Bytte parti då jag inte delade samma värderingar. Därför är era kommentarer inte till någon nytta. 

• flemens

Det första jag skulle göra vore att prata med personen om hur det kommit sig att hon gjort ett sånt hopp i ideologin. Det kan finnas helt naturlig förklaring, inte minst det faktum att man växer som människa med åren, så det vore inte konstigt att man byter ideologi vartefter hjärnan utvecklas..

• flemens
    Raggartjejen skrev 2024-12-09 16:40:28 följande:

TS, är det viktigt att berätta i din trådstart att det INTE är SD som du är engagerad i?

Ja, i dagens samhälle är det jävligt viktig att man noga berättar sin bakgrund för att inte bli anklagad om diverse "rötter". Med det sagt så är SD ett gäng fåntrattar ur min synvinkel. Vill bara påminna om hur jävla polariserat det blivit, inte minst från vänsterns sida.
  • Anonym (H)
    entusiastiska kvinnan skrev 2024-12-12 16:47:37 följande:

Kan faktiskt tillägga att jag själv också varit med i socialdemokraterna tidigare och SSU som tonåring men hade inga förtroendeuppdrag. Bytte parti då jag inte delade samma värderingar. Därför är era kommentarer inte till någon nytta. 

Varför startade du tråden?
  • entusiastiska kvinnan

Eftersom jag ville få andra perspektiv. Hon har dessutom försökt ta över mina förtroendeuppdrag genom att fjäska för vår ordförande trots att hon bara varit politiskt engagerad i 5 mån och jag har varit politiskt engagerad i 5 år. 

• Tremere
    entusiastiska kvinnan skrev 2024-12-23 14:02:48 följande:

Eftersom jag ville få andra perspektiv. Hon har dessutom försökt ta över mina förtroendeuppdrag genom att fjäska för vår ordförande trots att hon bara varit politiskt engagerad i 5 mån och jag har varit politiskt engagerad i 5 år. 

Ah.. Det är alltså där skon klämmer.
    Den gamla avundsjukan.

Svar på tråden Fel att anmäla kollega som bytt politisk färg?