• Anonym (Vårdnadshavare)

Bör män portas från förskolan?

Den senaste tidens rapporter om sexuella övergrepp inom förskolan får mig att ställa mig den här frågan. Andelen män som jobbar i förskolan är ytterst liten. Andelen övergrepp mot barn i förskolan som begås av manliga pedagoger tycks vara ca 100%. Jag betraktar mig själv som en medveten feminist som är mån om ett jämställt samhälle. Samtidigt känner jag mig lättad över att det i nuläget inte finns några manliga pedagoger på mitt barns förskola. Jag har också erfarenhet av fantastiskt fina manliga pedagoger inom förskolan, men är det värt risken? Idag är mitt svar tyvärr nej. Ingen mans rätt att jobba med barn bör gå före barns rätt till sin egen kropp och en trygg miljö. Hellre en kränkt vuxen än ett sexuellt ofredat barn. På förskolan lämnar vi det dyraste vi har i andra människors händer. Verklig jämställdhet på området kräver ett betydligt säkrare system för rekrytering av i synnerhet män. Jag hör gärna era tankar kring detta.

• Svar på tråden Bör män portas från förskolan?
  • Anonym (Tinkerbelle)

Tyvärr verkar du inte ha koll på att även kvinnor kan ofreda barn sexuellt. På förskolor. Mörkertal som aldrig nämns för av någon anledning så är det alltid värre när män gör det och uppmärksammas mer. Män blir mer misstänkta och föräldrar frågar mer än när det gäller kvinnor.

Det BEHÖVS både män och kvinnor i förskolan. Det BEHÖVS också fler anställda.  Med fler anställda kan man inte på samma sätt vara ensam med ett barn oavsett kön på vuxen eller barn. 

Idag kan det ned lätthet vara runt 20 barn på en avdelning. Ta runt toaletter så är en där med barnen, en dukar till mat och en har resten av barnen. Tänk om man kunde ha FÄRRE barn och FLER personal så är aldrig personalen ensamma någon längre stund utan alltid två oavsett om det gäller toalettbestyr, duka, samling eller bara vara med barnen. 

Det är där skon klämmer med underbemanning med mera. 

Dra samma parallell till äldrevården där kvinnor våldtagits av män. Mer personal och fler så kommer det att vara svårare att få chansen oavsett. Är man alltid 2 och 2 (eller fler) så måste man skärpa sig oavsett kön på personalen. 

De killar jag arbetat med inom barnomsorgen eller haft förmånen att möta har varit guld värda för alla parter. 

• Anonym (Vårdnadshavare)

Tack för din reflektion. Jag håller med om att det behövs fler pedagoger och mindre barngrupper i förskolan - det är ett stort problem av flera anledningar. Jag har som sagt själv barn i förskoleålder så jag vet hur verksamheten ser ut. Men att även kvinnor kan ofreda ett barn - vilket jag givetvis fattar - är en klen tröst i sammanhanget. Tror du ändå inte att det är betydligt vanligare att dessa övergrepp begås av män? 

Utveckla gärna varför du tycker att män ?behövs? i förskolan?

• Anonym (Anna)

Jag tycker män inte ska jobba med barn för att de kan vara pedofiler.
    Kvinnor över 50 borde inte heller få jobba med barn för de har fel pedagogik.
    Kvinnor under 30 borde inte heller få det, de har ofta smycken och naglar sombarnen kan riva sig på.
    Egentligen tycker jag inte att vi ska blanda nationaliteter heller för det kan bli kulturkrockar...... osv.

Män behövs i förskolan och skolan!
    De förskollärare (manliga) jag arbetat med har varit en bra förebild för barnen, de har brunnit för sitt arbete och varit väldigt engagerade.
    Idag har vi fönster överallt, till toaletter, viloruum osv

Ingen pedagog är ensam med barnen utan uppsikt en längre stund.
    Speciellt inte männen då de festa är livrädda för att någon ska få ett frö som de kan vattna av misstro.

De flesta män och kvinnor är inte pedofiler.

• Anonym (F)

Det är vanligare att män begår övergrepp, men det finns extremt många fler kvinnor än män som jobbar inom fsk. Det betyder att det ändå inte är så stor skillnad i antal mellan män vs kvinnor som begår övergrepp, men jag misstänker att många kvinnor inte läggs märke till, ett mörkertal utan dess like. Ska vi kanske förbjuda alla vuxna i fsk för att vara på den säkra sidan?

• jaha2024

Flera kvinnor ligger med grovtkriminella inom rättväsendet. Detta är ett hot mot sverigesrike. Det är bättre männen tar över så tar ni över på förskolan

• Anonym (R)

Jag håller tyvärr med dig ts. Betraktar mig också som jämställd, men det dyraste jag har lämnar jag bort till främlingar när jag är iväg och jobbar. Jag anser att det krävs ett säkrare system som garanterar att inga övergrepp kan ske. Nu är det inte så. Jag är också glad över att inga män jobbar på dotterns förskola.

• Anonym (Sanna)

Jag håller med till 100 %. Därför valde vi dessutom ett föräldrakooperativ och jag gick direkt med i styrelsen. Alla vi i styrelsen är eniga om att:
    - Inte anställa män
    - Inte ta in manliga vikarier
    - Inte ta in manliga praktikanter
    (- Inte tillåta vikarier att byta blöjor)

• Anonym (Börje)

Intressant tanke. Jag tror som sagt att det finns mörkertal bland kvinnor. Kan tillägga att när jag gick på dagis som det hette då så var det en kvinna som fick sluta och ryktena fick om att skälen just det... Jag tror jag var lite av hennes favorit och var även hemma hos henne vid minst ett tillfälle. Min bild av henne var att hon var jättetrevlig, men jag minns inte så mycket då jag bara var 4-5 år. Just saying...

• Anonym (Man)

Jag skulle själv inte vilja arbeta där som man och som det ser ut idag. Dessutom rätt kass lön.

Det är i grunden en väldigt orättvis tanke och ett misstänkliggörande av alla män, trots att det är ett litet fåtal som begår dessa brott. Men frågan är om det är värt risken att låta män arbeta med små barn?

Ytterst får man fråga sig om denna orättvisa gällande män på förskola ska prioriteras eller barnens trygghet? Svårt

• Anonym (Trötter)
    Anonym (R) skrev 2024-12-14 13:00:07 följande:

Jag håller tyvärr med dig ts. Betraktar mig också som jämställd, men det dyraste jag har lämnar jag bort till främlingar när jag är iväg och jobbar. Jag anser att det krävs ett säkrare system som garanterar att inga övergrepp kan ske. Nu är det inte så. Jag är också glad över att inga män jobbar på dotterns förskola.

Det är ju trevligt att du betraktar dig som jämställd även om du inte är det.
Svar på tråden Bör män portas från förskolan?