• Anonym (M)

Ptsd

Hej!
    Jag har varit med om mycket under flera års tid. Destruktiv relation i 9 år med en narcissist som jag fått utstå mycket med, där även alkohol från hans sida varit inblandat.
    Jag kämpar sedan flera år med min dotter som är inskriven på bup med psykisk ohälsa och självskadebeteende.
    En chef som använder enorma härskartekniker mot mig, vilket jag inte klarar att hantera på grund av min tidigare relation där härskarteknik och manipulation mot mig har varit min vardag.
    Jag är nu i ett stadie där jag märker hur dåligt jag faktiskt mår. Jag tar inte hand om mig själv, jag är nedstämd konstant, likgiltig inför allt och alla, sociala relationer tar sådan enorm energi och ger mig bara mer ångest, då jag inte kan hantera folks reaktioner. Jag litar inte på någon och jag tror alla tycker illa om mig.

Jag ska till läkaren på måndag och utredas förstod.
    Är det någon här som har ptsd och vad har ni gjort för att bli hjälpta? Det är min syster som pushat mig att söka hjälp och bli undersökt för ptsd.
    Jag känner mig så tom, värdelös och har enorma skuldkänslor för allt jag gör eller inte gör. Det tar knäcken på mig.

• Svar på tråden Ptsd
  • Anonym (Myra)

Varför ska du bli undersökt för ptsd igen? Har inte läkare eller psykolog redan bekräftat det för dig? Och isåfall varför ingen behandling? Eller har du själv diagnostiserat dig med ptsd? (Är inte otrevlig utan bara undrar). Ifall du själv satt diagnosen så är det klart att det absolut kan vara så. Jag är ledsen för allt du fått gå igenom samt hur du mår. Har en i familjen med bekräftad ptsd. Hen går hos psykolog. För övrigt tar personen hand ol sig. Dvs sover ordentligt, utsätter sig inte för övermäktiga saker, undviker stress, undviker människor som ger stress. Jag brukar gå med denna familjemedlem i skogen, promenader.

Du får försöka byta jobb. Börja söka redan idag. Psykisk misshandel av chef kommer inte gynna din eventuella ptsd. Sedan råder jag dig till att ta hand om dig, ta emot hjälp och att jobba med dig själv också. Säger ibland till min anhörig att inte skylla alltför mycket på ptsd, använda som en sköld liksom. "Offerfällan". Det är inte bra. Säger inte att du gör det vill bara ge dig alla tips jag har.

• Anonym (PTSD)

Det som jag tror kan hjälpa är antidepressiv medicin och psykologbehandling/traumabehandling.
    Har du symtom på ångest och sömnsvårigheter, så kan det kanske hjälpa med ångestdämpande medicin och sömnmedicin.
    Sedan vila och återhämtning. Ev. sjukskrivning. 

• Anonym (M)
    Anonym (Myra) skrev 2024-12-14 11:36:21 följande:

Varför ska du bli undersökt för ptsd igen? Har inte läkare eller psykolog redan bekräftat det för dig? Och isåfall varför ingen behandling? Eller har du själv diagnostiserat dig med ptsd? (Är inte otrevlig utan bara undrar). Ifall du själv satt diagnosen så är det klart att det absolut kan vara så. Jag är ledsen för allt du fått gå igenom samt hur du mår. Har en i familjen med bekräftad ptsd. Hen går hos psykolog. För övrigt tar personen hand ol sig. Dvs sover ordentligt, utsätter sig inte för övermäktiga saker, undviker stress, undviker människor som ger stress. Jag brukar gå med denna familjemedlem i skogen, promenader.

Du får försöka byta jobb. Börja söka redan idag. Psykisk misshandel av chef kommer inte gynna din eventuella ptsd. Sedan råder jag dig till att ta hand om dig, ta emot hjälp och att jobba med dig själv också. Säger ibland till min anhörig att inte skylla alltför mycket på ptsd, använda som en sköld liksom. "Offerfällan". Det är inte bra. Säger inte att du gör det vill bara ge dig alla tips jag har.

Jag misstänker att det är det jag har. Därför ska jag till läkaren på måndag. Min syster rådde mig att kontakta läkaren då även hon misstänker samma. Hade jag inte pratat med henne kring mitt mående så hade jag inte sett hur dåligt jag faktiskt mår själv eller kommit till den misstanken.
    Jag hoppas innerligt läkaren kan hjälpa mig vidare i detta. Jag vill inte må såhär. Jag har 2 barn att ta hand om också, dem behöver en stark och frisk mamma.

Jobb kommer jag byta så fort som möjligt då den nuvarande arbetsplatsen inte är bra för min hälsa.

Tack så jättemycket för din omtanke och för råden du ger mig. Är jättetacksam för det och önskar din närstående all lycka och tillfrisknande.
Svar på tråden Ptsd