• Anonym (Gabian)

Min skräck jag tänkte på redan i lågstadiet verkar nu ha besannats

Det är med fasa jag ser att det jag gick och grubblade över redan på lågstadiet, dvs vad händer om USA råkar få en president som plötsligt vänder oss ryggen. Tanken har legat och skvalpat i ca 45 år och nu känns det som att vi är där. Inte nog med att han inte är så övertygad om att stötta ingångna avtal. Nä, han börjar allt mer tydligt antyda att han vill göra en Putin, dvs ta över vissa områden. Områden som är bland de mest demokratiska i världen. När det gäller Panama ligger dom lika nu även usa gissningsvis lär dyka under Trumps period.

Politiker i hela västvärlden lär sitta och undra över hur deras tidigare försäkring plötsligt ska kohandla med allsköns diktatorer samtidigt som han pressar fd(?)  allierade på landområden.

Det är svårt att se hur människor i Sverige kan tycka att det här är bra.

• Svar på tråden Min skräck jag tänkte på redan i lågstadiet verkar nu ha besannats
  • Anonym (Abc)

USA har ju dock endast haft vår rygg sen vi gick med i Nato. Så egentligen skulle det ju bli som du haft det större delen av ditt liv.

Sen är det ingen idé att grubbla på eftersom ingen av oss kan påverka något.

• Anonym (Gabian)
    Anonym (Abc) skrev 2024-12-27 03:11:42 följande:

USA har ju dock endast haft vår rygg sen vi gick med i Nato. Så egentligen skulle det ju bli som du haft det större delen av ditt liv.

Sen är det ingen idé att grubbla på eftersom ingen av oss kan påverka något.

I praktiken har dom backat oss. Dom skulle aldrig låta Sovjet/Ryssland skjuta in en kil mitt i Nato.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Gabian) skrev 2024-12-27 06:41:12 följande:
    I praktiken har dom backat oss. Dom skulle aldrig låta Sovjet/Ryssland skjuta in en kil mitt i Nato.
    Nej inte i Nato men vi har inte varit med där så länge som du vet. Aldrig att de skulle hjälpt oss innan. Ukraina är ju ett lysande exempel.
  • Anonym (Medis)

Ja, vad händer nu? Tänker han ta över Grönland?

• Anonym (Abc)
    Anonym (Medis) skrev 2024-12-27 15:27:00 följande:

Ja, vad händer nu? Tänker han ta över Grönland?

Trump var den minst krigförande presidenten USA haft på länge så det är nog inte troligt.
  • Anonym (Medis)
    Anonym (Abc) skrev 2024-12-27 15:58:16 följande:
    Trump var den minst krigförande presidenten USA haft på länge så det är nog inte troligt.
    Han instigerade upploppet mot Kapitolium. Vad var det han sa om Grönland? Att Grönland måste komma under usa:s kontroll. Hur tror du han ska åstadkomma det?
  • Anonym (Medis)
    Trump said on his social media platform Truth Social: "For purposes of National Security and Freedom throughout the World, the United States of America feels that the ownership and control of Greenland is an absolute necessity."
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Medis) skrev 2024-12-27 16:09:43 följande:
    Han instigerade upploppet mot Kapitolium. Vad var det han sa om Grönland? Att Grönland måste komma under usa:s kontroll. Hur tror du han ska åstadkomma det?
    Det tar inte bort faktumet att han var den minst krigförande presidenten på länge.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Medis) skrev 2024-12-27 16:11:31 följande:
    Trump said on his social media platform Truth Social: "For purposes of National Security and Freedom throughout the World, the United States of America feels that the ownership and control of Greenland is an absolute necessity."

Vi får väl se. Veta kan man ju aldrig men jag har svårt att se att han skulle invadera.

Det är troligare att han förhandlar fram ett avtal med Danmark/Grönland om att utöka den amerikanska truppnärvaron där. De har ju redan Thule Air Base.

Svar på tråden Min skräck jag tänkte på redan i lågstadiet verkar nu ha besannats