• Anonym (Respektlöst)

Prata nästan 6 h i telefon

Hur skulle du reagera om din partner pratade nästan 6 h i sträck i telefon när ni hade en barnlös helg? Min partner fattar inte varför jag är grinig på henne. Efter att vi kom hem så lagade jag mat under hela tiden pratade hon i telefon sedan pratade hon i telefon under hela måltiden. Efter att hon lagt på så pratade vi i kanske 5 minuter. Sedan var det dags för nästa telefonsamtal. Detta pågick sedan i flera timmar. Jag tycker bara att det känns så jävla respektlöst.

• Svar på tråden Prata nästan 6 h i telefon
  • Anonym (Soja)

Du får väl berätta det för henne. Det är inte säkert hon fattar att du hade förväntningar på tid ihop. 

• Anonym (M)

Och vad sade hon när du påpekade detta? 

• Anonym (Mirabell)

Jag hade också varit besviken om det var min partner som betedde sig så. Brukar hon prata mycket i telefon eller är det något hon aldrig har tillfälle till annars? 

Jag antar att ni hade olika förväntningar på er barnfria tid. Du vill använda den till att umgås med varandra, hon vill använda den till att göra saker hon vill använda den för egentid. 

• Anonym (C)

Det är skitjobbigt att prata i telefon när ungarna hänger i hälarna på en. Du kanske behöver göra det möjligt för henne att kunna prata ostört oftare. Då behöver hon inte ta er tid till det. 
    Sen håller jag med att det är svårare att göra båda föräldrarna barnfria samtidigt och då borde man lägga tiden på varandra.
    Eller så behövde hon fixa något över telefon som inte var planerat men som behövde lösas. Hon kanske tänkte att det inte skulle ta så mycket tid. 

• Anonym (M)
    Anonym (C) skrev 2024-12-28 23:38:05 följande:

Det är skitjobbigt att prata i telefon när ungarna hänger i hälarna på en. Du kanske behöver göra det möjligt för henne att kunna prata ostört oftare. Då behöver hon inte ta er tid till det. 
    Sen håller jag med att det är svårare att göra båda föräldrarna barnfria samtidigt och då borde man lägga tiden på varandra.
    Eller så behövde hon fixa något över telefon som inte var planerat men som behövde lösas. Hon kanske tänkte att det inte skulle ta så mycket tid. 

Och varför tror du att TS inte skulle veta det, om det var något viktigt som måste skötas? Berättar man inte det?
  • Anonym (Cherry champagne)

Hade ni uttalat några planer för dagen eller var ni bara barnlös ändå ?  
    Kanske hon såg detta som saknad egentid som hon passade på att ta igen om ni ändå inte hade särskilda planer.

En barnlös helg hade jag inte nödvändigtvis sett som automatiskt tid för partner , inte hela tiden iallafall.  Jag hade lätt unnat mig egentid av olika slag och njutit av att vara lite ansvarslös en del av tiden. Men det är så jag och min partner funkar. Vi kan nörda i varsina intressen och varsitt liv på lediga helger för att sen mötas upp och hamna i sängen i 8 timmar av galet sex innan barn kommer hem. 

Men prata med henne och fråga hur hon tänkte?  Kanske också fundera lite på hur er relation egentligen mår? 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Mirabell) skrev 2024-12-28 23:36:50 följande:

Jag hade också varit besviken om det var min partner som betedde sig så. Brukar hon prata mycket i telefon eller är det något hon aldrig har tillfälle till annars? 

Jag antar att ni hade olika förväntningar på er barnfria tid. Du vill använda den till att umgås med varandra, hon vill använda den till att göra saker hon vill använda den för egentid. 

Ja, olika förväntningar och ingen kommunikation
  • Anonym (C)
    Anonym (M) skrev 2024-12-28 23:40:29 följande:
    Och varför tror du att TS inte skulle veta det, om det var något viktigt som måste skötas? Berättar man inte det?
    Jag menar att även om ts flickvän tyckte att samtalen var viktiga så kanske inte ta hade samma uppfattning. Om han nu inte heller sa något under.tiden, frågade vad hon skulle sitta i telefon för så har han väl bara tyckt att samtalen inte var nödvändiga utan att igentligen veta vad hon tyckte i frågan. Låter som sagt inte på ts som han frågat så mycket om samtalen utan bara tyckt att det inte var något hon borde lägga tid på. Utan att det borde vara honom hon la tiden på istället oavsett. 
  • Anonym (Sg)

Förlåt, men hur många pratar i telefon så mycket numera? Vänner, familj har man väl mest kontakt med via meddelanden och de gånger man väl ringer så är det inte i timmar. Innan mobilerna kom och man bara hade hemtelefon så hade man inget annat val men idag har man det. 

Är man också för en gångs skull barnfri så passar man väl på att umgås och pratar inte bort flera timmar i telefon med andra. 

• Lynx123

Att hon pratade i telefon är en grej, men att hon gjorde det under er gemensamma måltid är så tölpaktigt som det bara kan bli. Har hon ingen hyfs över huvud taget??? Blev hon uppfostrad på en annan planet?

Det här.behöver du ta tag i. Att gå och vara grinig löser ingenting. Nej, sätt er, utan telefoner, och prata som vuxna människor. Berätta hur det känns, utan gnäll, och håll dig till din upplevelse av det hela. Kan ni inte.kommunicera så har ni ingen framtid.

Svar på tråden Prata nästan 6 h i telefon