• Anonym (Mamman)

Min son är svartsjuk

Hej alla. 

Lång historia relativt kort. Jag har 2 söner 13 och 10 år. Jag levde i ett destruktivt förhållande med deras far tills för 4 år sedan. Vår relation var ett trauma för mig och för barnen. Han lämnade mig själv med barnen i perioder för att han behövde vara själv. Han levde dubbelliv och behandlade mig ytterst illa. Psykisk misshandel är bara förnamnet. Jag lämnade tillslut honom och hans nya flytande in direkt och blev gravid. Han hade noll intresse i sina söner första halvåret men bär deras bebis kom så skärpte Han sig och vi kunde sakta börja jobba för att allt skulle bli bra med varannan vecka. Det var jobbigt för barnen såklart!! Problemet nu är att min 10 åring är väldigt mammig. Jag har valt att jobba minimalt de veckor jag har barnen. Jag har låtit dom sova hos mig så länge dom velat (i samma säng) dom har fått så mkt trygghet jag någonsin kunnat ge. 

Nu har det dykt upp en kille i mitt liv. Vi har inte kommit alls långt utan dejtar bara älsklingen. Men  jag kände häromdagen att jag behövde "kolla" allmänt hur mina barn stället sig till frågan OM mamma blir kär. Den stora har nog intäga jättebekymmer med det. Men den lilla blir helt förstörd bara man tar upp frågan. Kan ju låta bortskämt men det finns en historik här som spelar in. Blir det allvar och jag vill satsa på ett förhållande så kommer jag göra det men HUR gör man för att det ska kännas bra för alla? Jag är ju som sagt inte där än men jag vill gärna så mycket på benen jag kan tills den dagen kommer. Jag vill att det ska bli bra. Jag vet att det kommer bli bra men hur gör jag det bäst, den dagen det blir aktuellt för mina barn? 

• Svar på tråden Min son är svartsjuk
  • Anonym (The Girl)

Det bästa receptet är kommunikation och ärlighet. Där dessa två ting brister är där det inte fungerar. 

Mammor har rätt till kärlek också, romantisk kärlek. Det betyder ju inte att du kommer älska dina pojkar mindre. Men, det är du som bestämmer. Det är du som  lleder din familj. Introducera killen och låt han få ge ett gott intryck. Se till bara att pojkarna vet från början att han inte är där för att ersätta deras pappa. 

Deras pappa har en ny kvinna, nu har deras mamma också en ny. När han introduceras så ser du till att ge extra uppmärksamhet till sönerna, ställ frågor om vad de tycker om honom och var ärlig och säg att du verkligen tycker mycket om honom och att han gör dig väldigt glad och lycklig. Vänta ett bra tag dock tills ni flyttar ihop. Han ska inte heller vara med och uppfostra dina pojkar på ett bra tag, dvs inte säga till dom osv, det kan skapa onödig ilska. Du är föräldern, inte han. 

• Emiz

Vet inte. Jag hade nog varit väldigt försiktig. Barnen kommer först tycker jag. Kanske ta det lite, lite i taget, väldigt sakta introducera den nya situationen och vänja. Bekräfta barnet så han förstår att det finns ingen konkurrans med kärlek. Så det ej blir för mycket för honom. Stackars barn❤️ men ja, jag skulle nog säga ta det sakta och långsamt fram för din son.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (The Girl) skrev 2025-01-11 18:51:08 följande:

Det bästa receptet är kommunikation och ärlighet. Där dessa två ting brister är där det inte fungerar. 

Mammor har rätt till kärlek också, romantisk kärlek. Det betyder ju inte att du kommer älska dina pojkar mindre. Men, det är du som bestämmer. Det är du som  lleder din familj. Introducera killen och låt han få ge ett gott intryck. Se till bara att pojkarna vet från början att han inte är där för att ersätta deras pappa. 

Deras pappa har en ny kvinna, nu har deras mamma också en ny. När han introduceras så ser du till att ge extra uppmärksamhet till sönerna, ställ frågor om vad de tycker om honom och var ärlig och säg att du verkligen tycker mycket om honom och att han gör dig väldigt glad och lycklig. Vänta ett bra tag dock tills ni flyttar ihop. Han ska inte heller vara med och uppfostra dina pojkar på ett bra tag, dvs inte säga till dom osv, det kan skapa onödig ilska. Du är föräldern, inte han. 

Tack för ditt svar. Jag förstår att jag måste vara försiktig och ta det väldigt lungt. Känner jag att jag hittat kärleken så kommer jag inte låta den stå tillbaka. Jag vet att mina söner kommer acceptera en ny man. Men i nuläget kan jag inte ens föra det på tal med min minsta. Jag har pratat lite allmänt om det bara, för atg könna av läget. Han vill absolut inte jag ska bli kär. Han är rädd för det. Båda barnen är väldigt kärleksfulla mot mig. Jag vet dom vill mitt bästa men just att presentera en ny man känns så främmande. Det har varit vi 2 i 4 års tid. Vi har blivit sammansvetsade. Mina barn kommer inte stå i vägen för mig och kärleken men det kommer vara lite knivigt i början, speciellt med den lille. 
  • Anonym (Mamman)
    Emiz skrev 2025-01-11 18:51:46 följande:

Vet inte. Jag hade nog varit väldigt försiktig. Barnen kommer först tycker jag. Kanske ta det lite, lite i taget, väldigt sakta introducera den nya situationen och vänja. Bekräfta barnet så han förstår att det finns ingen konkurrans med kärlek. Så det ej blir för mycket för honom. Stackars barn❤️ men ja, jag skulle nog säga ta det sakta och långsamt fram för din son.

Tack för svar. Ja det blir nog en jobbig situation för honom när den dagen kommer. Jag har några killkompisar och han frågar om jag är ihop med dom eller om jag är kär i dom. Han har jättejobbigt med detta och historiken har varit fruktansvärd för honom så jag förstår honom. Samtidigt vet jag att det kommer bli bra i slutändan när jag träffar någon men jag vill verkligen göra det så tryggt som möjligt för mina små. Det har alltid varit vi 3 och jag vill inte dom ska känna sig överkörda känslomässigt igen. 
Svar på tråden Min son är svartsjuk