• Anonym (Rådvill)

Hur gör man slut med någon man inte är tillsammans med?

Lång story kort: vi träffades och bestämde att vi inte klickade 100, men vi kunde ändå umgås. Klassiker med att jag till slut insåg att jag kände lite mer än bara vänskap och sa det till honom. 
    Han nappade inte alls på det. 

Han har ändå varit den drivande om att vi ska ses, men vi har inget gjort utan mest bara umgåtts som vänner. Jag har försökt dra mig undan och slutat driva att vi ska ses osv. men har haft svårt att säga nej när han har velat komma till mig - inget sexande!
    Ibland har han bara stått innanför dörren oanmäld till och med.

Jag har nu tröttnat rejält då jag anser att han hindrar mig i mitt liv (dejting/kärlek) då han inte har något att erbjuda mig känslomässigt och jag har återigen tagit upp den tidigare händelsen där han total dissade mig och kan väl säga som så att jag lämnade öppet mål för honom att säga att han har känslor för mig och vill vara med mig, men uppenbarligen har han inte det för det enda han klämde ur sig var att han saknar mig när jag drar mig undan och så vill han att vi ska ägna oss åt ett gemensamt intresse längre fram i vår.
    Ändå fortsätter han att ligga på om att vi ska ses. 

Vad har jag för skyldigheter? Vi är uppenbarligen inget par, måste jag verkligen åka och "göra slut" på något som inte finns för att han ska förstå?
  • Svar på tråden Hur gör man slut med någon man inte är tillsammans med?
  • Ascendere

Ni har ingen relation, det är bara att låta det rinna ut i sanden och sluta höra av dig. 
    Inga skyldigheter alls. 

• Fjäril kär

Men säg åt honom rakt ut att du inte vill ses mer?

Du är inte skyldig att svara på sms eller telefon .
    Du är inte skyldig svara ja på hans förslag . 
    Du är inte skyldig att släppa in honom hemma.

Däremot är du skyldig dig själv att stå upp för dig själv och att denna relation inte är bra för dig och att du måste säga nej och stå för det. 

• Anonym (xxx)

Ni har ingen kärleksrelation, men en kompisrelation.  Så jag tycker du inte bara ska ignorera honom, det är taskigt. Utan säg eller skriv att du inte vill fortsätta umgås/hänga med honom och att du inte vill att han kontaktar dig. Sedan blockar du honom.

• Anonym (Enkelt)

På vilket sätt hindrar han dig? Boka in dejter och gå på, säg till honom att du inte kan träffas eftersom du ska på dejt.

Om du vill bli av med honom så måste du säga till honom att ni ska bryta. Ärlighet är bäst då; du är inte intresserad och er kontakt dränerar dig på energi. Ni passar inte ihop som vänner och det är dags att gå skilda vägar.

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (Enkelt) skrev 2025-02-06 11:17:53 följande:

På vilket sätt hindrar han dig? Boka in dejter och gå på, säg till honom att du inte kan träffas eftersom du ska på dejt.

Om du vill bli av med honom så måste du säga till honom att ni ska bryta. Ärlighet är bäst då; du är inte intresserad och er kontakt dränerar dig på energi. Ni passar inte ihop som vänner och det är dags att gå skilda vägar.

Problemet är att jag får vibbar av att han tror/vill att vi är mer än bara vänner, men han säger ju inget!
    Han har varit väldigt "överbeskyddande" i vissa situationer där jag på gemensamma fester valt att söka kontakt och umgås med andra män.
    Då kommer han liksom och ska "övervaka" vad som händer.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Rådvill) skrev 2025-02-06 12:45:03 följande:
    Problemet är att jag får vibbar av att han tror/vill att vi är mer än bara vänner, men han säger ju inget!
    Han har varit väldigt "överbeskyddande" i vissa situationer där jag på gemensamma fester valt att söka kontakt och umgås med andra män.
    Tycker nog att han varit tydlig med att han inte vill mer:

där han total dissade mig och kan väl säga som så att jag lämnade öppet mål för honom att säga att han har känslor för mig och vill vara med mig, men uppenbarligen har han inte det för det enda han klämde ur sig var att han saknar mig när jag drar mig undan och så vill han att vi ska ägna oss åt ett gemensamt intresse längre fram i vår.
  • Anonym (Emma)
    Vill han äta kakan och ha den kvar?

Det bästa sättet att komma fram till om han har känslor för dig är att bryta vänskapen. Om han är kär kommer det att komma fram när han saknar dig.

Säg bara att du har mer känslor än så och därför blir vänskap för jobbigt för dig.
  • Hjelm

Du har självklart inga skyldigheter överhuvudtaget. Du säger att den här relationen har utvecklats till något som inte är bra för dig och att han inte verkar respektera dina gränser, samt att du inte vill ses mer. Sen blockerar du honom om han inte kan respektera det.

Tyvärr låter han lite som typen som kan bli en stalker och vägrar acceptera ett nej. Det är inte normalt att plötsligt bara stå hemma hos någon utan att vara inbjuden...

• Anonym (Rådvill)
    Hjelm skrev 2025-02-06 12:55:32 följande:

Du har självklart inga skyldigheter överhuvudtaget. Du säger att den här relationen har utvecklats till något som inte är bra för dig och att han inte verkar respektera dina gränser, samt att du inte vill ses mer. Sen blockerar du honom om han inte kan respektera det.

Tyvärr låter han lite som typen som kan bli en stalker och vägrar acceptera ett nej. Det är inte normalt att plötsligt bara stå hemma hos någon utan att vara inbjuden...

Är man ett par kan det så klart vara en positiv överraskning om någon "ramlar in" spontant, men jag har som sagt reagerat.
  • Anonym (Enkelt)
    Så varför går ni på gemensamma fester? Sluta umgås med honom och sätt ner foten om att du vill att han lämnar dig ifred om ni ändå råkar ses.
Svar på tråden Hur gör man slut med någon man inte är tillsammans med?