• Anonym (Host host)

Väser och knattrar i luftrören

Är det lika med lunginflammation? Det kommer och går, värst när jag ligger ned. Jag hade feber i helgen men är feberfri nu. Hostar slem. 

• Svar på tråden Väser och knattrar i luftrören
  • Anonym (Miamia)

Har haft flera svåra lunginflammationer i mitt vuxna liv (jobbar med barn) och det som varit gemensamt har varit; hög feber, som aldrig släppt/sjunkit (alltså relativt hög feber i typ en vecka/10 dagar i ett kör). Andfådd, hela tiden. Hosta som suttit i dygnet runt, dvs har hostat slem hela dagen och hela natten, utan avbrott. Svårt att beskriva men man känner också liksom "inflammationen" i lungorna, dvs att det hugger till i sidan när man andas eller att det känns som att man har sår på insidan av kroppen och att det är svårt att hosta ordentligt.

Att bara ha pip och rossel i luftrören kan vara en mängd andra saker. Verkar gå flera tunga förkylningar nu (utöver influensan) som sätter sig på lungorna och övre luftvägarna. Det kan ta tid att bli helt frisk från infektioner som sätter sig på lungorna. 

Om du är feberfri skulle jag inte vara jätteorolig. Kontakta vc ifall pipet inte släpper och du känner att din andning är påverkad även en längre tid efter att du blivit frisk i övrigt.

• Anonym (Kan va)

Hade lunginflammation och enda symtomet var att det knarrade konstigt i lungan när jag låg ner. Gick till läkaren för jag kände mig konstig och han tog blodprov. Hade över 350 i CRP. Så han frågade var jag hade ont nånstans. Ingenstans sa jag, och berättade att det knarrade när jag låg ner. Då lyssnade han igen och tvingade iväg mig på röntgen. Det blev rätt allvarligt sen. Var sjuk i flera månader. Så det där du har kan nog också bli lunginflammation. Om du börjar må konstigt, gå till doktorn.

Svar på tråden Väser och knattrar i luftrören