One and done - hur vet man?
Hej! Jag skulle gärna vilja höra från er som har ett barn och inte vill ha fler då jag inte har någon i min närhet att prata om det om, och 2-3 barnsnormen är så otroligt stark!
Jag hade en ganska jobbig graviditet med HG och foglosaning, därefter en förlossning som slutade med akut snitt vilket påverkade mig mentalt efteråt då första tiden inte alls blev som jag tänkt då jag kände mig förhindrad att kunna röra på mig väldigt länge, tänker så här i efterhand att jag också hade baby blues. Vårt barn är en riktig velcrobaby som fortfarande i 1,5 års ålder bara klarar av att sova på oss = 0 egentid för oss föräldrar och svårt att få saker gjorda då vårt barn vill vara på oss hela tiden dag som natt. Allt detta har vi ju ändå fått att fungera då jag som gravid bara hade mig att ta hand om och att vi nu bara har barnet att ta hand om. Jag känner dock att både min graviditet och den här tiden sedan bebis kom hade varit omöjlig om jag dessutom skulle ta hand om ett annat barn samtidigt. Och ja, jag förstår man delar upp sig osv men jag vill ju inte förlora den tiden med det barnet jag redan har. sen kan såklart nästa graviditet och barn vara helt annan men det kan ju också bli ännu tuffare. Både jag och pappan känner därför att vi just nu inte vill ha fler barn men det kan också hugga till i mitt hjärta när jag tänker på den starka relation jag har till mitt syskon och att mitt barn kanske aldrig får uppleva det.
så till min fråga: Ni som valt att ha ett barn - hur visste ni att det var rätt för er?
bonusfråga: hur tacklar ni de normer och frågor som ständigt tycks komma till att ha ett barn?