Av de lagliga preparaten är det förutom koffein (så vitt jag känner till) endast kreatin som har evidens som prestationshöjande. Det har forskats på kreatin i många år och det har inte påvisats vara skadligt för njurarna, även om det är en seglivad myt. Dock ska sägas att kreatin för de flesta inte utgör någon stor skillnad i prestationsförmåga, vissa är även s.k. non-responders, hos dem uppvisas ingen ökning alls.
Jag har själv använt kreatin under perioder i många år och kan nog hävda att jag får ut lite mer av träningen än då jag inte tar, men andra faktorer som sömn och kost är betydligt viktigare. Jag lägger också på mig något kilo extra i intramuskulärt inlagrad vätska, vilket inte gör mig något, men det är en bieffekt av kreatin. Vissa kan uppleva att de blir lite risiga i magen av kreatin, men jag blir det inte.
Kreatin och koffein och ev vissa pwo- ingredienter som citrullin och arginin kan ge lite skjuts på träningen, men skulle nog säga att det mesta som säljs i övrigt är rent bondfångeri.
Jag är även man, ska tilläggas.