• Vardagsro

Se hit alla styrketränare

Hej alla styrketränare här!

Jag är nyfiken på vilka kosttillskott ni använder i samband med träning.

Har ni erfarenhet av kreatin, och i så fall vilka resultat har ni märkt?

Jag är särskilt intresserad av att höra från kvinnor ? är det någon här som har använt kreatin under sin träning? Och för gravida kvinnor som styrketränar, har ni övervägt eller använt kreatin?

Ser fram emot att höra era erfarenheter.

• Svar på tråden Se hit alla styrketränare
  • Lynx123

Undviker själv alla kosttillskott. Äter normalt men försöker få i mig extra protein. Kreatin kan vara väldigt skadligt för njurarna och om du äter bra och varierat.får du i dig allt.du behöver.

• Anonym (P)

Dricker alltid gainer DIREKT efter gympasset. Efter styrketräning behöver du få i dig energi snabbt, annars bryter du bara ner musklerna. 

• Vardagsro
    Anonym (P) skrev 2025-02-20 20:32:16 följande:

Dricker alltid gainer DIREKT efter gympasset. Efter styrketräning behöver du få i dig energi snabbt, annars bryter du bara ner musklerna. 

Det är bra att få i sig protein och kolhydrater efter träning, men det behöver inte vara exakt direkt efter passet, och du tappar inte muskler om du väntar lite. Det är lite så man tänkte förut. Senare forskning visar annat.

Muskler bryts inte ner så snabbt. Så länge man äter tillräckligt med protein och kalorier under dagen kommer muskelmassa inte att minska bara för att man väntar lite med att äta efter träningen. Energi innan och efter är bra, men inte nödvändigt behålla muskelmassa
  • Vardagsro
    Lynx123 skrev 2025-02-20 20:25:51 följande:

Undviker själv alla kosttillskott. Äter normalt men försöker få i mig extra protein. Kreatin kan vara väldigt skadligt för njurarna och om du äter bra och varierat.får du i dig allt.du behöver.

Skadligt för njurarna? Hört lite rykten om det, men samtidigt förstått det det som att det kan vara skadligt om man har underliggande sjukdom. Lite svårt att få i sig lika mycket kreatin som 5g. Kräver en heeeel del mat
  • Grönska

Av de lagliga preparaten är det förutom koffein (så vitt jag känner till) endast kreatin som har evidens som prestationshöjande. Det har forskats på kreatin i många år och det har inte påvisats vara skadligt för njurarna, även om det är en seglivad myt. Dock ska sägas att kreatin för de flesta inte utgör någon stor skillnad i prestationsförmåga, vissa är även s.k. non-responders, hos dem uppvisas ingen ökning alls.
    Jag har själv använt kreatin under perioder i många år och kan nog hävda att jag får ut lite mer av träningen än då jag inte tar, men andra faktorer som sömn och kost är betydligt viktigare. Jag lägger också på mig något kilo extra i intramuskulärt inlagrad vätska, vilket inte gör mig något, men det är en bieffekt av kreatin. Vissa kan uppleva att de blir lite risiga i magen av kreatin, men jag blir det inte.
    Kreatin och koffein och ev vissa pwo- ingredienter som citrullin och arginin kan ge lite skjuts på träningen, men skulle nog säga att det mesta som säljs i övrigt är rent bondfångeri.
    Jag är även man, ska tilläggas.

• Mrs Moneybags

Jag äter inga kosttillskott alls som har med träningen att göra. Äter bara vanlig mat, men jag är noga med att få i mig protein vid varje måltid och äta balanserat vid alla måltider.

Svar på tråden Se hit alla styrketränare