Ryttare, tycker ni att kandar borde förbjudas?
Numera låst artikel, men ni förstår säkert poängen.
www.aftonbladet.se/sportbladet/a/EymJPP/veterinaren-om-hastshowen-foljer-inte-djurskyddslagen
Så hur ställer ni er till att ev förbjuda kandar?
Numera låst artikel, men ni förstår säkert poängen.
www.aftonbladet.se/sportbladet/a/EymJPP/veterinaren-om-hastshowen-foljer-inte-djurskyddslagen
Så hur ställer ni er till att ev förbjuda kandar?
Enkelt svar: JA.
Bettet orsakar lidande för hästen och sår, självklart ska det bort.
Nej.
Men det borde regleras bättre för tävling. Att rida på kandar är en konst. Jag är medveten om att det är trångt som det är i hästens mun och att mängder av ryttare, även på 5* nivå inte klarar att rida på det korrekt.
En del i hästens utbildning är att acceptera bettet men eftersom de flesta inte klarar av att utbilda en häst korrekt blir det ju därefter...
Att förbjuda är inte rätt, men jag vet inte hur man ska komma framåt.
Släpp hästarna fria för fan
Sluta tro att ni har större kuk än män bara för att ni hanterar hästar.
Hästar ska vara vilda och dom är flockdjur. Ingenstans betyder det att de ska trängslas in i massa snören rep, läder och metall.
Nej.
Men det borde regleras bättre för tävling. Att rida på kandar är en konst. Jag är medveten om att det är trångt som det är i hästens mun och att mängder av ryttare, även på 5* nivå inte klarar att rida på det korrekt.
En del i hästens utbildning är att acceptera bettet men eftersom de flesta inte klarar av att utbilda en häst korrekt blir det ju därefter...
Att förbjuda är inte rätt, men jag vet inte hur man ska komma framåt.
Ja det borde förbjudas. Bara för att klassisk dressyr varit på ett visst sätt under flera hundra år finns det ingen anledning att inte ifrågasätta.
Hästar gör snällt det mesta vi människor vill. Därmed inte sagt att de hade valt att gå med krökt nacke i passage jämfört att ridas i en fri form eller springa lös i hagen med sina kompisar (som topphästarna inte får pga risken för skador). Ingen frågar vad de vill och de kan inte välja.