• Anonym (hjälp)

Hur hantera ett egoistiskt barn

Min brors dotter utmattar hela släkten. Jag tror att hon måste ha nån NPF-diagnos men brorsans ex-fru visar inget intresse på att kolla upp. Ex-frun är också udda och har garanterat också npf diagnos som så många av oss eftersom det inte var lika vanligt när vi (70-80-talister) växte upp att det ens pratades om.

Hur som helst. Min brorsdotter är inte normal. Hon har sen 4-års-ålder (nu snart 9) varit EXTREMT egocentrisk. Syskonrivalitet är väl normalt hos alla i nära ålder men hon tar detta till nivå 10 och klarar inte av att storasystern har all uppmärksamhet alls någonsin. Så fort min bror säger ifrån eller försöker förklara villkoren för precis allt så sätter hon emot, allt alltså idag ska vi till simskolan, nu ska vi till skolan, idag ska vi äta det här, idag får ni ta på er dessa kläder, whatever. Allt som hör till vardagen till som min bror försöker fixa så reagerar denna tjej emot och på ett fruktansvärt sätt och skriker, svär och vägrar.

"Jag hatar dig!" har min bror hört sen hon var 3-4, nu kommer också "jag ska döda dig!" Hon vrålar i en halvtimme, slåss. Hon har noll respekt för jag tror inte hon förstår begreppet. Min mamma (hennes farmor) är helt slut efter varje besök för flickan är bortom kontroll så många ggr per dag.

Om det varit jag så hade jag skickat mitt barn på utredning för länge sen men min bror och exet vill inte.

Jag tycker också synd om min brorsdotter för det är ju något inom henne som slår slint och jag vill att hon ska få hjälp. Hon är skrämmande som hon är nu, hon beter sig som en psykopat i miniatyr, hon är extremt manipulerande och saknar helt empati och hon är liksom bara 8 år.

• Svar på tråden Hur hantera ett egoistiskt barn
  • Anonym (Julia)

Att låta henne utredas löser ju inte problemet på en gång.
    Om hon verkligen är så besvärlig skulle jag skickat henne till barnpsykolog för länge sedan.

• Anonym (förälder till barn med autism)

Tycker inte det låter som npf diagnos utan något annat.
    Varför vill inte din bror utreda henne?

• Anonym (Frida)

Inte för att skrämmas men det där låter väldigt likt min storasyster som flertalet gånger utreddes för npf men som inte fick diagnos förrän i vuxen ålder, då det visade sig att hon har en personlighetsstörning som sannolikt har sin början i dålig anknytning till föräldrarna.

• Anonym (hjälp)
    Anonym (förälder till barn med autism) skrev 2025-02-22 18:08:30 följande:

Tycker inte det låter som npf diagnos utan något annat.
    Varför vill inte din bror utreda henne?

Antar att det tar emot för att de inte vill acceptera/tycker det är jobbigt att ta in att de har ett barn med problem. Kanske rädsla för vad det kommer att innebära.

Kanske rädsla för en utredning och att skapa ett stigma hos barnet, jag vet inte..

Jag är frustrerad för det blir tvärtom nu, hon får bete sig hur som helst men behöver sällan ta ansvar för beteendet och det tror jag inte kommer sluta bra.

• Anonym (förälder till barn med autism)

Vet du vad skolan säger?
    Ofta brukar skolan se om barnen har vissa problemskapande beteenden och ta upp det med föräldrarna, vet du om skolan har tagit upp det med din bror och mamman?

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Frida) skrev 2025-02-22 18:12:07 följande:

Inte för att skrämmas men det där låter väldigt likt min storasyster som flertalet gånger utreddes för npf men som inte fick diagnos förrän i vuxen ålder, då det visade sig att hon har en personlighetsstörning som sannolikt har sin början i dålig anknytning till föräldrarna.

Vad orsakade den dåliga anknytningen, vet man det?
  • Anonym (J)

Hur har hon det hemma då? Stöttande föräldrar? 

• Anonym (Frida)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 18:40:44 följande:
    Vad orsakade den dåliga anknytningen, vet man det?
    Psykiskt sjuk mamma, samt att båda föräldrarna var unga, omogna och inte redo för ansvaret som det innebar att bli föräldrar. Mamma försökte undanhålla storasyster från pappa men ville inte ta mer ansvar än nödvändigt, har jag fått berättat. Sedan kan det ju finnas massor som jag inte är medveten om.
  • Anonym (M)

Håller med ovanstående, låter inte som autism. 

De måste ju inte börja med utredning utan bara ta henne till en barnpsykolog. 

Man kan ju även konsultera en barnpsykolog som förälder om hur man kan bryta vissa mönster och agera för att hon inte ska få utbrott. Kan du inte föreslå det?

• Anonym (Q)

Hon låter inte egoistisk. Hon låter som om hon är en bortskämd unge.

• Anonym (Vera)

Jag har en pojke som beter sig som ett monster så fort vi gör något son faller utanför rutinerna. Vi har jobbat massor med att skapa en förutsägbar vardag för honom och att förstå vad han behöver för att må bra.

Han har atypisk autism, adhd och är extrovert. Just det där med att inte klara av förändringar är vanligt när man har autism.
    Min pojke behöver otroliga mängder fysisk träning och social stimulans men samtidigt så blir han för trött om han utsätts för ovana sociala situationer eller nya miljöer eller nya situationer. Det har tagit oss många år att förstå. Skolan har som tur är ett arbetssätt där de har en tydlig struktur, rutiner och förutsägbarhet. 

Just släktträffar blir ofta väldigt svåra för barn med autism. Det är både människor man inte brukar träffa, kanske en ovan miljö samt ett man gör andra saker än vanligt. 

Jag tycker det låter som att flickan har någon form av npf, 

Svar på tråden Hur hantera ett egoistiskt barn