• Anonym (32)

Jag har blivit tjock, får sova själv

Jag har bmi på 32 och min partner är besviken på att jag inte gått ned i vikt trots påpekanden flera gånger. Jag har försökt många gånger och gått ner lite och sen gått upp igen. Partnern har nu minskad attraktion för mig vilket lett till att vi har slutat ha sex. Nu vill hen inte heller sova tillsammans för att jag snarkar och därför har hen sovit i gästrummet i 1 månad nu.

Jag kan förstå att attraktionen minskar och att det är svårt att sova bredvid någon som snarkar.

Samtidigt känner jag mig väldigt illa till mods av att min partner hellre har sex med sig själv än med mig och hellre sover själv än med mig. Det ger mig ångest vilket ökar min benägenhet att tröstäta vilket är högst olämpligt när problemen grindar sig i min vikt. Jag vill själv också vara smalare. Självkänslan är låg när man misslyckats många gånger och dessutom känner sig så otroligt avvisad. 

Hade kunnat t lättare att sova I olika rum om man la sig tillsammans och kramades och pratade lite och sen gick över. Men nunj är det en snabb puss och sen godnatt. Även mina känslor svalnar av detta. I grunden älskar vi båda varandra och har varit ihop länge,, vi båda ser framtiden med varandra 

• Svar på tråden Jag har blivit tjock, får sova själv
  • Anonym (Prata)

Jag tänker att ni behöver ta hjälp i det här och att ni behöver gå och prata med någon tillsammans om er relation och att du själv behöver gå och prata med någon och få hjälp med ditt förhållande till mat. Ett BMI på 32 är ju inte bra för dig själv och nu heller inte för din relation. 

Det finns fantastisk hjälp att få med båda grejerna som kan Vara väldigt svåra att reda ut själ.

lycka till!

• Dexter dot com

Eftersom du vill gå ner i vikt och inte lyckas, har låg självkänsla, tröstäter och har ångest behöver du gå och prata med någon som kan hjälpa dig ta tag i dina problem.

Din partner mår förmodligen lika dåligt med dåligt samvete över att ha tappat attraktionen vilken hen naturligtvis inte kan styra över

• Anonym (Könsberoende)

Den här frågan är oerhört könsberoende, så att göra den könsneutral med "hen" och det är svårt att besvara vad som är rätt eller fel.

Är du en han så får du gå ner i vikt eller helt enkelt finna dig i att det är och förblir sexlöst.

Är du en hon skall du dumpa aset. 

• OlleSQ

Snarkande är fan döden och att dag efter dag inte få sova och vakna utvilad ökar risken för sjukdomar hos din partner. Så denne gör helt rätt som väljer att sova ostört.

Istället för att vara kränkt över det så ta tag i problemet. Ju längre du är överviktig ju större risk är det för din egen hälsa oxå.

• Lönnsirap
    Anonym (32) skrev 2025-03-06 23:41:50 följande:
    Jag har blivit tjock, får sova själv

Jag har bmi på 32 och min partner är besviken på att jag inte gått ned i vikt trots påpekanden flera gånger. Jag har försökt många gånger och gått ner lite och sen gått upp igen. Partnern har nu minskad attraktion för mig vilket lett till att vi har slutat ha sex. Nu vill hen inte heller sova tillsammans för att jag snarkar och därför har hen sovit i gästrummet i 1 månad nu.

Jag kan förstå att attraktionen minskar och att det är svårt att sova bredvid någon som snarkar.

Samtidigt känner jag mig väldigt illa till mods av att min partner hellre har sex med sig själv än med mig och hellre sover själv än med mig. Det ger mig ångest vilket ökar min benägenhet att tröstäta vilket är högst olämpligt när problemen grindar sig i min vikt. Jag vill själv också vara smalare. Självkänslan är låg när man misslyckats många gånger och dessutom känner sig så otroligt avvisad. 

Hade kunnat t lättare att sova I olika rum om man la sig tillsammans och kramades och pratade lite och sen gick över. Men nunj är det en snabb puss och sen godnatt. Även mina känslor svalnar av detta. I grunden älskar vi båda varandra och har varit ihop länge,, vi båda ser framtiden med varandra 

Att leva ihop med någon som försöker styra med närhet och sex är i min värld inte det sundaste. Oavsett om det handlar om den andres vikt, eller att den bör göra hushållssysslor. 

Om du känner att du tröstäter mer utifrån din partners sätt att hantera din vikt, så kanske det är dags att lite grann överväga om en framtid ihop är så sund.

Eller känner du själv att det hen nu gör faktiskt hjälper dig att ta tag i vikten än mer konstruktivt?

Ni är dem ni är, och ni har slutat ha sex. Det kanske faktiskt aldrig kommer tillbaka. 
  • Lynx123

Sök hjälp - både privat och som par. Din egen hälsa är det bara du som kan styra över och för det kan du både söka psykologiskt stöd och praktisk i form av dietist, PT, läkare osv. Sedan behöver du och din partner parterapi för att lösa er kommunikation - det är inte okej att hen straffar dig på detta sätt.

• Anonym (Ingen sömntortyr tack)
    Lynx123 skrev 2025-03-07 07:36:01 följande:

Sök hjälp - både privat och som par. Din egen hälsa är det bara du som kan styra över och för det kan du både söka psykologiskt stöd och praktisk i form av dietist, PT, läkare osv. Sedan behöver du och din partner parterapi för att lösa er kommunikation - det är inte okej att hen straffar dig på detta sätt.

Vadå straffa? Kan man inte sova och inte må bra med någon som snarkar som en grottbjörn bredvid sig så måste man faktiskt göra något, och TS verkar ju inte ta tag i sin situation.

Jag lovar att ni inte hade velat leva med mig om jag inte fått sova för det hade medfört stor risk för våld i så fall.
  • Lynx123
    Anonym (Ingen sömntortyr tack) skrev 2025-03-07 07:40:06 följande:
    Vadå straffa? Kan man inte sova och inte må bra med någon som snarkar som en grottbjörn bredvid sig så måste man faktiskt göra något, och TS verkar ju inte ta tag i sin situation.

Jag lovar att ni inte hade velat leva med mig om jag inte fått sova för det hade medfört stor risk för våld i så fall.
    Ständigt påpekande, inte ens vilja kramas eller mysa lite innan sänggåendet... det är ett straffande beteende.

Och om du inte kan kontrollera dina gärningar till den grad att du blir våldsam så behöver du också hjälp. Omedelbart!
  • Anonym (Superb!)
    Anonym (Könsberoende) skrev 2025-03-07 06:11:37 följande:

Den här frågan är oerhört könsberoende, så att göra den könsneutral med "hen" och det är svårt att besvara vad som är rätt eller fel.

Är du en han så får du gå ner i vikt eller helt enkelt finna dig i att det är och förblir sexlöst.

Är du en hon skall du dumpa aset. 

Haha bästa kommentaren jag läst på familjeliv!

Men nu har man visst ändrat strateg från andra könets håll. 

Hade ts varit en man så hade det hetat, det är ditt ansvar! Det är inte hon som har problem! Antingen söker du hjälp eller så får du räkna med att sitta där du sitter! 

Men nu när ts förmodligen är en kvinna, ja då ska BÅDA söka hjälp! Hahaha! Sjukt. 
Svar på tråden Jag har blivit tjock, får sova själv