• Anonym (Vik)

Varför verkar det för många vara det som visas på vågen viktigast?

Det är ju betydligt snyggare att vara lite tränad mot att vara sk smalfet. Visar vågen på mindre men med mindre muskler så ser man ju större ut än om du väger lite mer pga muskler. 
    Många vill väl gå ner i vikt just för att bli mindre men varför väljer ändå många att bli sk smalfeta? Man ser inte ens till att tänka på kosten genom att äta tillräckligt med protein för att behålla musklerna. 

• Svar på tråden Varför verkar det för många vara det som visas på vågen viktigast?
  • Anonym (Ssk)

Många har hakat upp sig på bmi och vikt till den grad att de liksom blivit hemmablinda, och inte tänker på att man i allra högsta grad kan ha lågt bmi men ändå vara ohälsosam. Och vad vågen/bmi visar är, som alla vi som jobbar inom vården vet, inte den bästa indikatorn på hälsa. Det finns långa, grovlemmade personer som väger mycket utan att vara tjocka och det finns ohälsosamma personer som väger lite. Det är bättre att väga lite mer och ha bra kondition än att väga mindre och ha dålig kondition.

• Anonym (tja)

Och att vara vältränad, ha perfekta värden, inga kroppsligt-mekaniska problem, men att vara fet, det är rena synden, så pass att många tror att man ljuger om man talar om att det är så.

Så många jagar vikten på vågen för att människor i allmänhet har en smal-bias. Slankast (men ej anorektiskt smal) vinner, för att människor har fått fär sig/till sig inte bara att man då är vackrast, utan även mest pålitlig och kunnig, inte bara om vikt och träning, utan i alla områden. De flesta lyssnar mer på en smal människa än på en fet människa, även om den smala inte kan något om säg historia, och den feta har en doktorstitel i samma ämne.

• Anonym (tja)

Och att vara vältränad, ha perfekta värden, inga kroppsligt-mekaniska problem, men att vara fet, det är rena synden, så pass att många tror att man ljuger om man talar om att det är så.

Så många jagar vikten på vågen för att människor i allmänhet har en smal-bias. Slankast (men ej anorektiskt smal) vinner, för att människor har fått fär sig/till sig inte bara att man då är vackrast, utan även mest pålitlig och kunnig, inte bara om vikt och träning, utan i alla områden. De flesta lyssnar mer på en smal människa än på en fet människa, även om den smala inte kan något om säg historia, och den feta har en doktorstitel i samma ämne.

• Lynx123

Varför bryr sig så många om hur mycket andra vill väga och hur de vill se ut?

• Mrs Moneybags

Alla älskar inte att träna.

Det är helt okej att ha ett normalt bmi och inte ha mycket muskler. 

Vi har alla olika livsstil och ideal. 

Det bästa är att inte oroa sig så mycket över hur andra ser ut. 

• Anonym (Vik)
    Mrs Moneybags skrev 2025-04-03 10:05:59 följande:

Alla älskar inte att träna.

Det är helt okej att ha ett normalt bmi och inte ha mycket muskler. 

Vi har alla olika livsstil och ideal. 

Det bästa är att inte oroa sig så mycket över hur andra ser ut. 

Det är helt ok som du säger men hur man ser ut eller hur man tror man kommer att se ut har inte med vad vågen visar. Säger sig självt att en smal tränad person ser smalare ut än en smal otränad. Vill man inte träna för att man inte vill, har ork eller intresse så kanske man får nöja sig med en kropp som inte är lika fast som man kanske velat. Dessutom så fyller ju muskler ut ev överflödig hud. 

Jag bryr mig inte nåt om andras utseende men undrar ändå hur vissa tänker. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Vik) skrev 2025-04-03 15:09:12 följande:

Det är helt ok som du säger men hur man ser ut eller hur man tror man kommer att se ut har inte med vad vågen visar. Säger sig självt att en smal tränad person ser smalare ut än en smal otränad. Vill man inte träna för att man inte vill, har ork eller intresse så kanske man får nöja sig med en kropp som inte är lika fast som man kanske velat. Dessutom så fyller ju muskler ut ev överflödig hud. 

Jag bryr mig inte nåt om andras utseende men undrar ändå hur vissa tänker. 

Jag tror de flesta vet vad du pratar om, men en del människor kanske trivs med att inte träna så mycket? Jag tränar själv 4 ggr i veckan på gym, men det är ju ett personligt val. 

Livet har så många faser. Ibland har man helt enkelt inte tid att träna eller ork för den delen... 

En del bryr sig inte om de ser smala ut eller inte. Helt okej för mig! Glad
  • Anonym (*.*)

Det är en vanegrej. Iallafall för oss som är uppväxta med rekommenderade mått om att viktsiffran bör stämma överens med längdens siffror minus 10, för att man ska ses som normalviktig då. 

• Anonym (spegeln viktigare än vågen)

För mig är spegeln viktigare än vågen. Ser magen bra ut kommer rumpan vara för platt. Så magen skall jag vara lite aningens missnöjd med. Brukar kolla mage, midja, hamstrings, lår och stjärt (har 2 speglar på vardera vägg)

Brukar även väga mig och vill att den skall vara på 44kg. Brukade vara 42 men rumpan ser bäst ut på 44 och den är viktigast för mig.

varvar KCAL för dagen beroende på hur jag ser ut, 2100 om jag är nöjd, 1900 om jag är för fet, 2300 om jag är för smal.

• Anonym (Rob)
    Anonym (*.*) skrev 2025-04-05 01:13:32 följande:

Det är en vanegrej. Iallafall för oss som är uppväxta med rekommenderade mått om att viktsiffran bör stämma överens med längdens siffror minus 10, för att man ska ses som normalviktig då. 

Låter som ett max för kvinnor då. De flesta är lite mulliga vid den vikten.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (spegeln viktigare än vågen) skrev 2025-04-05 05:16:41 följande:

För mig är spegeln viktigare än vågen. Ser magen bra ut kommer rumpan vara för platt. Så magen skall jag vara lite aningens missnöjd med. Brukar kolla mage, midja, hamstrings, lår och stjärt (har 2 speglar på vardera vägg)

Brukar även väga mig och vill att den skall vara på 44kg. Brukade vara 42 men rumpan ser bäst ut på 44 och den är viktigast för mig.

varvar KCAL för dagen beroende på hur jag ser ut, 2100 om jag är nöjd, 1900 om jag är för fet, 2300 om jag är för smal.

Varför tycker du rumpan är viktigare än magen?
  • Anonym (*.*)
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-05 18:52:52 följande:
    Låter som ett max för kvinnor då. De flesta är lite mulliga vid den vikten.
    Håller verkligen inte med. Struntprat som vanligt från ditt håll.
  • Anonym (Kanske)

Kanske är det inte så konstigt om man läser vad som skrivs om vikt och hälsa här på FL och i andra sociala medier. 

Vad som skrivs här har ingenting med realiteter att göra. Det är inte bmi som avgör hur hälsosam du är.  Du kan ha ett utmärkt bmi och ha skyhöga kolesterolvärden, dåligt närings upptag och vitamin brister. Din lever kan vara påverkad mm.

NEJ Att vara hälsosam är något helt annat.

Svar på tråden Varför verkar det för många vara det som visas på vågen viktigast?