Vad handlar det om? Är jag överkänslig? Behöver råd
Har börjat fundera på min killes och min relation.
Han pratar mycket och är engagerad i samhällsfrågor. Men om jag inte förstår/hänger med på vad han pratar om blir han irriterad och säger ?fattar du inte??. Känner mig korkad och stressad av att hela tiden hänga med i alla tankegångar. Han säger ibland att han måste prata med andra om en del saker eftersom jag inte är lika engagerad som han.
Han kan tolka mig fel och ställa motfrågor om jag säger vissa saker. En gång när jag pratade om att jag tyckte det var jobbigt att behöva ta av mig och visa kroppen för en läkare tolkade han mig som att jag ville visa kroppen.
Jag kan ibland först skratta till nervöst tex om han råkar slå sig (som en dum reflex). Eller om jag svävar iväg i tankar när vi pratar och jag råkar le när det inte är lämpligt. Han blir då irriterad och tycker att jag hånar honom. Har förklarat att det inte handlar om det, bett om ursäkt, men han tar ändå illa vid sig.
Vid andra tillfällen säger han att jag är underbar och ber om ursäkt men kan också säga att jag är väldigt känslig och att det vore bra om jag kunde släppa/inte ta åt mig när han är arg.
Jag har varit med om väldigt mycket senaste åren. Sjukdomar, förlorat en förälder, missfall, problem med mitt ex, barn med NPF och det finns saker runt detta som jag pratar om återkommande när jag behöver stöd. Men han tycker att det blir negativt och tjatigt så jag känner att det är mitt fel att det blir dålig stämning.
Han är ofta bestämd med vad han vill göra men vill att jag ska säga min åsikt men det blir ofta nej när jag föreslår tex en gemensam promenad eller att fixa något hemma. Han vill helst spela dataspel eller ägna sig åt sina intressen. Han säger att jag borde ha fler starka intressen. Om jag styr upp en aktivitet, tex ordnar en resa kan han vara irriterad inför det. Jag får ofta anpassa mig till hans intressen om vi ska kunna ses.
Känner mig ibland förvirrad och tänker att jag är känslig. Men börjar känna att det påverkar mig negativt och det gör mig osäker. Kanske är jag bara för konflikträdd men vill ju att han ska tycka om mig som jag är. Detta börjar ta mycket energi.
Men sen ibland är han bra och stöttar mig när jag behöver det och vi kan ha kul tillsamman.
Han friade nyligen till mig.
Har ni något råd?