• Anonym (Eko)

Partner som har problem att hålla i sina pengar

Är särbo med en kvinna sedan 3 år. För henne är lönen i princip slut en vecka efter att den utbetalats. Hennes ekonomi är verkligen kaos. Då jag tjänar mer än henne och har taktiken att jag vill att lönen ska räcka hela månaden så brukar jag alltid få rycka in och betala de små skulder hon drar på sig. Det här blir inte hållbart i längden. Vi har pratat o. att skaffa ett gemensamt boende men det som stoppar mig är hennes ekonomiska kaos. I övrigt är det en fantastisk tjej och jag blev lite chockad över att hon inte kan sköta sin ekonom. Någon som lever tillsammans med en partner som är kaotisk ekonomiskt och får det att fungera på något sätt??

• Svar på tråden Partner som har problem att hålla i sina pengar
  • Anonym (J)

Hur mår hon egentligen? Många tröstshoppar ju för de inte mår bra psykiskt 

• Anonym (Hm)

Du måste bara sluta betala hennes skit. Inget annat kommer fungera. ni får ha separat ekonomi och dela på hushållskostnaderna tills hon blivit vuxen 👍🏼

• Anonym (Kiitos)

Täck absolut inte upp. Låna inte heller ut. Flytta absolut inte ihop förrän hon fått ordning på ekonomin, och även då kan det vara bra att dra pengar från hennes konto till ett gemensamt (för mat, hyra etc) direkt när lönen kommit. 

Har hon ett shoppingberoend? I så fall bör hon söka vård. Då ligger det inte sällan en ångestproblematik i grunden. 

Är hon utredd för funktionsnedsättningar? Personer med adhd och/eller dyskalkily kan ibland ha väldigt svårt att hantera pengar. Om hon har en konstaterad funktionsnedsättning kan hon ha rätt till hjälp genom lss, tex boendestöd. 

Ett klasiskt trick är ju annars att dela upp pengarna så att alla räkningar först dras via autogiro och det som är kvar  hamnar på kontot hon har kort till tex utportionerat en gång i veckan. Och en pott för sparande som aldrig ens hamnar på kort-kontot.

Om hennes problem inte är så stora kan en sån grej hjälpa. Men om det rör sig om shoppingberoende som bottnar i ångest hjälper ju inte en sån grej mot ångesten. Den behöver hon i så fall ta tag omprarallellt. 

• Anonym (F)

Vill du hjälpa henne så sluta ge henne pengar. Fråga om hon vill ha hjälp med ekonomin. Vart tar vägen. Är det konsumtion, gamla skulder?
    Att dela ekonomi med sådant kaos blir väldigt svårt. 

• Anonym (D)

Låter som min syster. Passa dig så du inte hamnar i min situation. Hon Behöver hjälp med veterinärkostnader varje gång, men kan samtidigt gå och köpa en till valp för 25.000kr, som hon kommer behöva ekonomisk hjälp med de närmsta 15 åren. Vissa har ingen respekt för pengar, och det blir bara värre om de har någon som hjälper till att släcka bränder. 

• Anonym (Osexigt)

Nej, du kan inte hjälpa henne genom att bli en enabler.

Håll din ekonomi borta från hennes kaos, annars kommer hon sluta vara fantastisk mycket fortare än annars.

Jag hade sprungit lång väg redan men det är för att jag har erfarenhet av en förälder som valde en man nr 2 med noll koll på pengar.

• Anonym (Osexigt)
    Anonym (D) skrev 2025-04-03 07:27:00 följande:

Låter som min syster. Passa dig så du inte hamnar i min situation. Hon Behöver hjälp med veterinärkostnader varje gång, men kan samtidigt gå och köpa en till valp för 25.000kr, som hon kommer behöva ekonomisk hjälp med de närmsta 15 åren. Vissa har ingen respekt för pengar, och det blir bara värre om de har någon som hjälper till att släcka bränder. 

Varför ställer du upp på det då efter att du blev bränd första gången?

Jag hade erbjudit mig att hjälpa till med djurets omplacering, inget annat.
  • Dexter dot com

Det enda som funkar är att fortsätta vara särbo och sluta betala för henne. Är hon medveten om sitt problem att hålla i pengarna och vad gör hon åt det isf?

• Anonym (D)
    Anonym (Osexigt) skrev 2025-04-03 07:35:55 följande:
    Varför ställer du upp på det då efter att du blev bränd första gången?

Jag hade erbjudit mig att hjälpa till med djurets omplacering, inget annat.
    Självmordshot och att hon säger jag är empatistörd och en hemsk människa. hon ber liksom inte snällt och sedan låter det vara, utan det fortsätter 
Svar på tråden Partner som har problem att hålla i sina pengar