För oss med migrän
Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi kunde stötta varandra, och ge bra tips!
För alla vill vi väl slippa skiten!!!
Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi kunde stötta varandra, och ge bra tips!
För alla vill vi väl slippa skiten!!!
Här e en till m migrän.
Får det när jag gör ngt "fel", tex äter dåligt, inte dricker tillräckligt m vatten, sover för lite, stressar mm. Jag har fåt imigran nässpray eftersom jag mår illa och spyr ibland. Den funkar bra men jag e en sån som helst inte vill ta nå läkemedel.
Men jag har en teori:
att jag IBLAND kan dämpa huvudvärken med choklad om jag äter det när de allra första känningarna kommer. Har fått för mig att det kan bero på att jag inte har tillräckligt energi och tackvare sockerkicken klarar jag mig, om jag sedan rättar till det jag slarvat med.
Som sagt detta händer kanske 3/10 ggr. Men tror ni att det kan ha nån inverkan eller e chokladen bara placebo eller liknande?!?
Nasse liten: Så fungerar det för mig också. Chocklad, läsk eller annat godis och emellanåt även ost, kan dämpa migränen. Min läkare sa att stort intag av kolhydrater faktiskt kan avhjälpa svår huvudvärk och migrän!
Precis som du får jag oftast migrän när jag äter fel, stressar eller sover fel. Men ibland är det ju svårt att påverka!
Jag har också migrän, har troligen "ärvt" det av min kära mormor som hade väldiga anfall ibland. Fast det var värre innan jag fick barn, numera är det "bara" någar ggr per år.
Har fått Maxalt utskrivna, hjälper jättebra och dessutom behöver jag ju inte svälja dem utan kan lägga dem under tungan. Tyvärr är de ganska dyra, men som sagt, jag behöver inte ta dem så ofta. Lider med er som har det ofta, det är bland det värsta som finns...
Här är en till med migrän. Har haft det sen jag var ungefär 11-12 år. Nästan alla kvinnorna i på min mammas sida av släkten har migrän. det är fruktansvärt.
Mörkchoklad är bara att glömma för min del. Det slår till direkt. Å jag som älskar mörkchoklad Stress är också en grej som kan göra att jag får ett anfall.
jag kan ha det ganksa ofta i perioder. Just nu har jag precis kommit över en period på tre veckor som var fruktansvärd!
Vilken bra tråd!
jag har inte läst igenom hela än men min pappa har fått diagnosen "kronisk migrän".
Han har enormt svår huvudvärk,då huvudet svullnar upp på den sida han har ont i,han mår illa,blir ljusskygg osv.
Han har allt från 6 till 2 anfall i veckan,migränen kommer på natten så han kan inte äta medeciner som man ska ta när man får känningar.
Detta är naturligtvis väldigt handikappande för honom.
Han är sjukpensionär på halvtid.
Anfall får han av :stress,choklad,stark mat,chips,alckohol,ost,för varmt väder,dåligt med sömn mm mm.
han har provat "alla"mediciner,allt från nässpray & akupunktur till sprutor som han tog i benen,inget hjälper eller så slutar det att verka efter ett tag.
Saken är den att han även äter blodförtunnande(varan)så det gör att han inte kan ta vilka medeciner som helst.
Jag tycker så synd om honom och tänkte att nån här kanske har nått tips som kanske iallafall kan minska på anfallen?
Sann83: Min mamma har liknande migrän som du beskriver att din pappa har. Hennes migrän har minskat radikalt sedan hon började dricka aloe vera jouice regelbundet i rätt stora mängder. Anfallen har till stor del försvunnit och hon som var tvungen att ta flera sprutor i veckan klarar sig numera med tabletter. Ett mirakel säger hon själv!
Helt otroligt! Har varit utan migrän länge nu! Var hos min zonterapeft och hon var så förvånad över att mina vanliga migränpunkter var helt borta! JIPPIE!!!
Här är en till som haft migrän så länge jag minns. Ibland får jag svåra attacker, huvudet känns som om det kommer att explodera. Smärtan flyttar sig hela tiden, speciellt hamnar där bak och ner i nacken och axlarna. Det som hjälper mig är att utesluta ost, ha det mörkt och tyst i rummet. Ibland när det är som värst knyter jag ett brett band runt huvudet, ibland knyter jag hårdare beroende på hur mkt ont jag har. Efter att huvudet "domnar" löser jag bandet försiktigt.
Sobi3, jag har testat liknande lösning. Att någon trycker hårt vid pannan och bakhuvudet, för att liksom lösa bort eller trycka bort det onda. Det hjälper lite faktiskt!
Hoppas att ni alal får en bra sommar!
vintersaga
jag dricker också aloe vera mot min migrän och *peppar peppar* så har jag inte haft några besvär på 3 år.
är själv åf för aloe vera och detta har hjälpt mig jättemycke!
Min mamma har också migrän sen hon va barn så detta är väl ärftligt, bara hoppas på att man ger det till sina egna barn för man önskar inte ens sin värsta fiende denna jä*la migrän..