• Vintersaga

För oss med migrän

Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi kunde stötta varandra, och ge bra tips!
    För alla vill vi väl slippa skiten!!!

• Svar på tråden För oss med migrän
  • Eliin

jag lider av migrän.. min migrän är hormonrelaterad vilket innebär att minsta lilla intag av hormon i kroppen gör att jag får världens migränanfall flera ggr i veckan. Därför kan jag inte äta varken p-piller eller minipiller.

Nu är jag gravid och har märkt av mer migränanfall än när jag väntade vår dotter (då spydde jag i stället för jämnan.. vet inte egentligen vilket som är värst).

Det enda som hjälper mig vid mina anfall är Treo. Får egentligen inte inta det heller då jag har astma och har fått en allergisk reaktion av treo med skakningar och andningssvårigheter.

Jag pratade med läkare i min förra grav. när jag hade migrän om just treo och han sa att vid enstaka intag INNAN 7:e månaden va det ingen fara.. men jag ska nog ringa BM och be om en läkartid så de får skriva ut något annat ändå.

när mina anfall kommer får jag ett hemskt tryck i höger tinning.. allt går fort och om jag inte tar treo direkt när jag känner att det är på G slutar det med att jag ligger och spyr som en tok.... suck.. hatar verkligen migrän... min pappa hade det ofta som liten så jag har fått ärva det från honom antar jag.. kanske inte att det är hormonrelaterat..

• k girl

Haha, EJL: Jag hade inte läst ditt inlägg när jag skrev mitt. Jag tycker att gelekuddeidén lät toppen!

• Trinity78
    k girl skrev 2006-04-28 13:54:56 följande:
    I hear you, Trinity! Det är samma sak för mig.
    Skönt att höra att det inte bara är jag.
    EJL skrev 2006-04-28 13:56:05 följande:
    Iaf har jag funderat lite över det där med att doppa huvudet i kallvatten och ibland när det gör riktigt jävligt ont då brukar jag spola upp iskallt vatten i badkaret och doppa ner pannan och överdelen av huvudet....låter säkert konstigt för er som läser det men det funkar faktiskt.
    Jag brukar ta en påse med isbitar och lägga på huvudet. Har vi ingen färdig is i frysen, så tar jag vad som finns typ en påse ärter!
    EJL skrev 2006-04-28 13:56:05 följande:
    Jag funderar även på att lansera gele mössor som man kan kyla ner och ha på sig istället för blöta handdukar som gör det blött i sängen och har blivit varma inom fem minuter....vad tror ni om det???
    Jag har faktiskt tänkt på exakt samma sak! Jag skulle köpa en bums.
    Reality is a bore
  • Zhara

EJL: en sån vill jag ha!!!

Jag har oxå migrän,började när jag var 7 år. Har ätit imigran sedan jag var 9 år. men nu har jag maxalt rapitab- mycket bättre mår inte lika illa av den som imigranen. men man måste ta den precis när man känner av att det ska komma ett anfall. På senare tid har anfallen kommit utan förvarning, lite jobbigt då man står i butik och inte kan lämna den...

• aud

Jag har provat att doppa huvudet i kallvatten, för det känns som att det skulle vara skönt, men det fungerar aldrig på mig.

• izadora

Hur märker ni som har migrän att det är på gång? Min man får synrubbningar, synfältet krymper och sen är det som tungan sväller, för han får svårt att tala. Låter som att han är full. Sen är det bara att ligga ner i ett mörkt kallt rum, ta medicinen och hoppas det går över.

• Eliin

jag får som en ihållande skarp smärta i tinningen som molar som fasen, men som kan försvinna, men återkommer några min senare... samt känns det som att halva ansiktet nästan blir förlamat..

• lena ekman

Eliin, det låter som Hortons huvudvärk, det har jag med. Några andra symptom?

• k girl

Jag börjar liksom bara få ont i huvudet, sen centrerar det sig på vänster sida i bakhuvudet (när det är allra värst, annars är det liksom bara på hela vänstersidan). Jag blir väldigt illamående också. Ibland får jag aura, och då får jag lite synrubbningar och talstörningar.

• lena ekman

Tänk det är så otroligt att det är en så vanlig sjukdom och ända finns det inget ordentligt botemedel.

Svar på tråden För oss med migrän