• looby

svar på kromosomanalys?

hej!
    Undrar om nån vet hur länge man måste vänta på svar efter en blod kromosomanalys?

• Svar på tråden svar på kromosomanalys?
  • physalis

Vi har lämnat ett sånt prov på Sahlgrenska och där skulle det ta 6-8 veckor.

• looby

Oj,hade tänkte 4 kanske 5!! Men nu vet jag!!
    Tack att du svarade.

• Sthlm1979

Vi lämnade på KS och vi fick våra svar efter ca 7 veckor.

Lycka till!

• Jonna S

Vad kollar de då? Varför man får upprepade MF eller? Kollar de både mamman och pappan?

• Sthlm1979

De kollade både mig och min sambo. Vet faktiskt inte exakt vad de tittar efter. Rubbningar antar jag och sjukdomar bl.a. Sånt som avviker från det normala. Våra prover var bra. Det enda de kunde se var att jag har anlag för artros. Men det var tydligen ingen fara.

• Nalle Puh73

För oss tog det 3 månader innan svaret kom. Dom hade sagt att det skulle ta ca 9 veckor, så det blev ett par extra veckor som var jätte jobbiga.

• Nalle Phu

För mig skulle det ta 2-3 månader. De skulle bland annat räkna X-kromosomerna i ett visst antal celler för att se så det inte saknades ett X. De funderar tydligen på om jag har Turners mosaik och att det kan förklara mina missfall. Skall bli spännande att få provsvaret.

• Maja 74

Vi tog ett blodprov i maj då vi hade fått vårt fjärde missfall.
    Vår läkare misstänkte inget fel eftersom vi har haft fyra helt olika sorts missfall...men han tyckte ändå att vi skulle kolla upp det här med kromosomer...
    Ca 2 veckor senare får vi svaret att jag har förändringar i några av cellerna, fruktansvärt var det svaret...

Men för att vara helt säker gjordes ett nytt prov och då tog de en liten bit av min hud för analys. Detta skulle ta 3-4 veckor att få svar...hemska veckor var det..vad skulle det innebära för oss? Fantasierna blev många..
    När de inte hade hört av sig efter 6 veckor ringde vi och då hade de ej fått något svar!! Det visade sig att materialet var för svåranalyserat och vi skulle ev få göra om provet...4 veckor till...hur mycket ska man orka? Mår liksom redan dåligt av 4 missfall i ryggsäcken...

Det gick ett par dagar och vår läkare ringde oss och sa att odlingen hade lyckats!! OCH att det inte var några förändringar!!! Falskt alarm...helt otroligt...gissa lyckan...

Lycka till med allt önskar jag er...

• Angla

För oss tog det 4-5 veckor

Angla - med vingar av lycka
  • small

Kan jag vara med även om jag redan har ett barn. Jag har haft alla typer av missfall. Ibörjan, i 22 veckan och utomkvedshavandeskap. Har samlat på mig 5 missfall. Men hoppas alltid att nästagång ska det väl gå bättre. Jag börjar känna mig lite smått galen, eftersom ingen förstår att jag fortfarande vill försöka. "Du har ju redan ett barn, var glad för det" Det är jag ju, men längtan finns iallafall.

• Anonymochorolig18
    physalis skrev 2006-06-08 18:44:56 följande:

Vi har lämnat ett sånt prov på Sahlgrenska och där skulle det ta 6-8 veckor.

vad visade ditt prov? har precis tagit ett sådant och vet inte vad de kollar efter eller vad man kan förvänta sig för svar? tagit på både mig och sambon pga upprepade missfall. Jämför dom på något vänster?

Hur har det gått för dig efter detta och varför togs proven på dig/er?
  • Anonymochorolig18
    Angla skrev 2006-07-18 20:50:59 följande:

För oss tog det 4-5 veckor

vad visade ditt prov? har precis tagit ett sådant och vet inte vad de kollar efter eller vad man kan förvänta sig för svar? tagit på både mig och sambon pga upprepade missfall. Jämför dom på något vänster?

• Anonymochorolig18
    small skrev 2006-08-14 23:53:52 följande:

Kan jag vara med även om jag redan har ett barn. Jag har haft alla typer av missfall. Ibörjan, i 22 veckan och utomkvedshavandeskap. Har samlat på mig 5 missfall. Men hoppas alltid att nästagång ska det väl gå bättre. Jag börjar känna mig lite smått galen, eftersom ingen förstår att jag fortfarande vill försöka. "Du har ju redan ett barn, var glad för det" Det är jag ju, men längtan finns iallafall.

har också 5 missfall nu men inget barn. Så kan inte förstå dig helt för det enda vi tänker är om vi bara kunde få ett.. Men kan definitivt förstå sorgen och det jobbiga med alla missfall. ligger här nu med ofantligt ont och de hittar inget. Hur har det gått för dig sen?
  • Anonymochorolig18
    looby skrev 2006-06-08 16:59:34 följande:

hej!
    Undrar om nån vet hur länge man måste vänta på svar efter en blod kromosomanalys?

• Anonymochorolig18
    Maja 74 skrev 2006-07-18 18:57:32 följande:

Vi tog ett blodprov i maj då vi hade fått vårt fjärde missfall.
    Vår läkare misstänkte inget fel eftersom vi har haft fyra helt olika sorts missfall...men han tyckte ändå att vi skulle kolla upp det här med kromosomer...
    Ca 2 veckor senare får vi svaret att jag har förändringar i några av cellerna, fruktansvärt var det svaret...

Men för att vara helt säker gjordes ett nytt prov och då tog de en liten bit av min hud för analys. Detta skulle ta 3-4 veckor att få svar...hemska veckor var det..vad skulle det innebära för oss? Fantasierna blev många..
    När de inte hade hört av sig efter 6 veckor ringde vi och då hade de ej fått något svar!! Det visade sig att materialet var för svåranalyserat och vi skulle ev få göra om provet...4 veckor till...hur mycket ska man orka? Mår liksom redan dåligt av 4 missfall i ryggsäcken...

Det gick ett par dagar och vår läkare ringde oss och sa att odlingen hade lyckats!! OCH att det inte var några förändringar!!! Falskt alarm...helt otroligt...gissa lyckan...

Lycka till med allt önskar jag er...

tragiskt med alla missfall. jag är inne på mitt 5,e och de hittar inget. Nu gjort ett kromosomanalys test men vet inte vad de kollar efter eller om de alltid kollar samma på alla? hur har det gått för er sen? efter falsk alarm.
  • Anonymochorolig18
    Nalle Phu skrev 2006-07-16 18:59:57 följande:

För mig skulle det ta 2-3 månader. De skulle bland annat räkna X-kromosomerna i ett visst antal celler för att se så det inte saknades ett X. De funderar tydligen på om jag har Turners mosaik och att det kan förklara mina missfall. Skall bli spännande att få provsvaret.

Svar på tråden svar på kromosomanalys?