• Lovali

Sörgårddsskolan i Mölndal, vad tycker ni om den?

Jag skulle vilja höra om någon känner någon, eller har gått där själva senaste åren, som går/gått i Sörgårdsskolan.

Vad tycker ni generellt om skolan och om undervisningen? Jag har fått höra att skolan är ovanligt "hård" och med hög läxbelastning. Men är den värre än vanliga högstadier verkligen?

Har ett barn som eventuellt kommer att börja där redan i 6:an.

• Svar på tråden Sörgårddsskolan i Mölndal, vad tycker ni om den?
Svar på tråden Sörgårddsskolan i Mölndal, vad tycker ni om den?
Nästa tråd från kategorin Förälder: Skola
  • Anonym (Penna)

Bästa pennor när man lär sig skriva

Vad skall man helst ha för penna när man lär sig skriva? En blyertspenna, utgår jag ifrån, men vilken hårdhet skall den ha?

• Svar på tråden Bästa pennor när man lär sig skriva
  • Anonya

En helt vanlig blyertspenna funkar bra. HB är väl de vanligaste och de brukar användas i skolor också. För mjuk kladdar, för hård syns inte ordentligt och det är inte bra om barnet trycker extra för att det ska synas bättre. 

• EnAnonumius
    Anonym (Penna) skrev 2025-03-01 20:05:39 följande:
    Bästa pennor när man lär sig skriva

Vad skall man helst ha för penna när man lär sig skriva? En blyertspenna, utgår jag ifrån, men vilken hårdhet skall den ha?

De flesta skolor runt om  i landet använder vanlig blyertspenna på HB 2.0...
    Står tryckt på pennan vilket HB pennan har...

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonya

Nja, inte riktigt. 

Penstore: "Hårdheten på en blyertspenna eller ett stift bestäms i en HB skala, från 9B till 9H, där 9B är mjukast och 9H är hårdast. Just bokstaven H står för ?hard? och bokstaven B för ?black?. En bra minnesregel om du har svårt att hålla koll på vad som är vad! Om du vill ha svarta och mörka linjer ska du titta på pennor med stift av det mjukare slaget (B) och på hårdare (H) om du vill ha ljusare linjer. Om du vill ha ett mellanting av de båda så kan du införskaffa varianten HB, som befinner sig mitt på hårdhetsskalan."

Svar på tråden Bästa pennor när man lär sig skriva