• Fingerprints

Yrsel och ser suddigt

Hej! 
    I söndags kände jag som spänningar i mina ögon och upplevde att jag såg lite suddigare på mitt vänstra öga, tänkte inte mer på det. I måndags när jag kom till jobbet började jag även känna mig yrsel och upplevde fortfarande att min syn är suddig främst på vänstra ögat. Har svårt att känna om synen är nedsatt på båda ögonen men vet i alla fall att det känns värst på vänstra ögat. Jag har även haft svårigheter att förklara hur det känns i ögat men jag har svårare att fokusera, det känns suddigt och nästan lite flimmer ibland.. I samband med yrseln så känner jag även ett illamående men det hör nog alltid till yrsel.
    Jag ringde till sjukvårdsupplysningen och hon frågade direkt om jag är stressad, vilket jag är och har haft det väldigt stressigt ett tag nu. Hon sa att det kunde bero på det men tyckte att jag skulle kolla min syn i alla fall. Jag ringde min vårdcentral för att få en tid men de tyckte när jag berättade mina symptom att jag skulle åka till akuten. Jag tyckte att det var konstigt att de sa så olika men blev lite uppstressad och åkte till SÖS. På sös fick jag gå till ögonmottagningen och göra olika tester - de såg inget konstigt och sedan skickade de hem mig då de inte ansåg att det var akut. De tyckte att jag skulle åka hem och vila, vilket jag gjort nu sen i måndags men mår fortfarande exakt likadant. Jag mår inte så dåligt att jag är sängliggandes, jag kan i viss mån fortsätta min vardag som vanligt men får yrsel av att röra på mig för mycket och jag känner mig även irriterad och oroad över ögat.. Funderar ibland på om jag får yrseln på grund av synen, att min balans påverkas eller liknande. Men jag vet inte. Allt känns väldigt diffust och svårt att förklara.

Jag har fått en tid hos Vårdcentralen på tisdag och så länge inget blir värre väntar jag tills dess men då jag anser att jag har rätt konstiga symptom så vill jag bara kasta ut frågan om någon upplevt något liknande och fått svar på vad det var?
    Jag har googlat men fick tillslut upp hjärntumör vilket såklart skrämde skiten ur mig så det gör jag inte om. Jag vill inte ha några uppmaningar om att åka in akut för jag har som ni läst redan varit där och varken jag eller personalen ansåg att det var eller är akut.  Jag vill bara veta om någon hört om eller varit med om något liknande då jag själv aldrig hört något om detta.

Tack!
  • Svar på tråden Yrsel och ser suddigt
  • Fingerprints
    Chesses89 skrev 2015-10-01 23:53:02 följande:

Det kan vara ögonmigrän!

Som håller i sig i flera dagar? Har haft så sen måndags nu ju.
  • Bergskristall

Yrsel kommer från balansorganet som är ur balans och balansorganet påverkas av synen. Dvs det vi ser måste överensstämma med det som balansorganet känner (vätskan som skvalpar runt av rörelser) annars blir vi yra. Så din syn kan absolut påverka ditt balansorgan som ger dig yrsel.

Jag har haft massa yrsel i ca två år, ett tag pga problem i balansorganet (kristallsjukan eller virus) och ett tag pga stress. Aldrig har min syn påverkats.

Gå och kolla upp din syn!

• Fingerprints
    Bergskristall skrev 2015-10-02 12:03:14 följande:

Yrsel kommer från balansorganet som är ur balans och balansorganet påverkas av synen. Dvs det vi ser måste överensstämma med det som balansorganet känner (vätskan som skvalpar runt av rörelser) annars blir vi yra. Så din syn kan absolut påverka ditt balansorgan som ger dig yrsel.

Jag har haft massa yrsel i ca två år, ett tag pga problem i balansorganet (kristallsjukan eller virus) och ett tag pga stress. Aldrig har min syn påverkats.

Gå och kolla upp din syn!

Som sagt var jag ju på ögonmottagningen där jag gjorde syntester och de kollade  i mina ögon. De hittade inget fel. Och på tisdag har jag läkartid..

Men tack!

• Anonym (Ida)

Hur gick det? Jag får suddig syn av spänningar i nacken! 

Svar på tråden Yrsel och ser suddigt