Anonym (Velig tvåbarnsmamma) skrev 2017-01-15 23:13:53 följande:
Hej och tack för era svar
Alltså det här med semesterresan, att åka utomlands i vecka 32 utan försäkring och riskera att föda eller akut snitt två månader för tidigt känns inte rättvist varken mot en bebis eller mot våra andra två barn som är med på resan. Det handlar inte om något annat kring själva "semestern" om ni nu tror det, jag tänker mer på vad man riskerar.
Bröllopet, jo faktiskt kan en tredje liten bebis inte passa alls mitt i det. Både pengamässigt och rent praktiskt med allt runtomkring.
Ja vilket dilemma men vi tror faktiskt det blir en abort denna veckan, det är så pass tidigt, och egentligen gjorde vi ett val när jag tog dagen efter piller. Jag har provat spiral men den åkte ut av sig själv, så vi har använt kondom, förutom den här gången, men tog dagen efter piller vilket vi utgick från att det skulle fungera. Vilket det inte gjorde. Kommer se den medicinska aborten som ett extra dagen efter piller, hur man nu än vill se det så vill vi att vårt trea ska vara efterlängtad, inte att vi ska behålla för att ett dagen efter piller inte hade effekt.
Vi har två små barn redan som gått igenom mycket på kort tid, två flyttar och två nya förskolor, vi vill landa i vårt nya hus med våra barn som vi redan har innan vi kastar om deras värld på nytt igen.
Är vi helt knäppa som tänker såhär?
Ja, lite knäppa tycker jag faktiskt att ni är. Går inte resan att avbeställa eller omboka? Eller "måste" du antingen göra abort eller åka i vecka 32? (Vilket de flesta flygbolag för övrigt knappast godkänner.)
Mina vänner (som jag berättar om i ett tidigare inlägg) tog för övrigt också ett dagen efter-piller (eller ja, kvinnan då, inte mannen så klart, haha). Ändå bestämde de sig för att behålla. Dagen efter-pillret såg de som ett sätt att förhindra befruktning, alltså som ett slags preventivmedel.
När det inte fungerade var det dock inte givet att göra en abort. De resonerade istället som så att när de vet hur fantastiska barn de redan har, kändes det otänkbart att ta bort det här barnet. Även om det inte varit meningen att han skulle komma.