• Beata92

Era åsikter om dessa flicknamn

Jag och min man har pratat om potentiella flicknamn och vi har svårt att välja ett, men dessa är våra favoriter. Jag undrar vad ni tycker om namnen.

Min man gillar Ingeborg mest men jag tycker inte riktigt om smeknamnet Bojan, vilka andra fina smeknamn finns till Ingeborg förutom Bojan? Och vilka smeknamn finns till de andra namnen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Era åsikter om dessa flicknamn
  • ElsaLuvan

Ingeborg är ett fruktansvärt namn. Välj vilket som helst av de andra, för det blir 100 gånger tre oavsett.

• Alvina

Elin eller Agnes. Gillar personligen inte namnet Ingeborg. De andra namnen är också helt ok, förutom Ingeborg då.

• Anonym (nyfiken)

vad blev det? vår dotter är sex år och heter Ingeborg. Hon har aldrig någonsin blivit kallad Bojan. Tror inte det faller sig lika naturligt för personer under 30.

• Anonym
    nokitus skrev 2017-04-13 13:46:55 följande:

Jag röstade inte. För jag tycker alla namnen var jättefina.

Tjejnamn är som regel jättefina, så svårt att välja.
  • Nimzay

Såhär tycker jag om namnen (och så lite förslag på liknande namn jag gillar) :) :

Ingeborg - Nja, fint på ett sätt men har väldigt svårt att tänka mig just det namnet som passande till en liten flicka, har typ alltid tyckt det, minns att jag redan för ett antal år sedan när jag läste en bok om några flickor som utspelade sig förr i tiden (typ på 40/50-talet) tyckte jag att just det namnet kändes så konstigt på ett flicka (då i min egen ålder) och då att det alltså kändes konstigare på en tjej än andra namn som jag tänkte mig som tantnamn, så jag menar alltså inte bara just i vårt samhälle, har alltså länge känt så men jag vet inte inte riktigt varför. Personligen är jag alltså inte vidare förtjust i namnet Ingeborg även om jag kan tycka det är lite fint på ett sätt. Namn som till exempel Inga och Ingrid gillar jag däremot, så det är ju några förslag som påminner lite om Ingeborg.

Sigrid - Tycker det är ett vackert namn, gillar det ganska mycket. Fast personligen gillar jag i så fall Signe bättre.

Agnes - Kanske inte det finaste namnet enligt mig men helt okej och ändå sådär hyfsat fint.

Cecilia - Gillar inte på grund av att betydelsen är typ blind (tror jag) och personligen tycker jag det känns ganska osmakligt med ett namn som betyder just en sjukdom/handikapp även om ett namns betydelse inte allt måste vara superviktigt om namnet är fint. Hur som helst tycker jag dock att det är ett ganska vackert namn i övrigt. Exempel på namn som slutar på samma två bokstäver som jag däremot gillar är: Emilia, Ottilia, Lydia, Olivia, Alicia, Virginia...

Elin - Personligen tycker jag inte det är speciellt fint men ändå ett helt okej namn. Elina gillar jag i så fall för min del bättre.

Ida - Fint och gulligt namn. Ganska vackert och enkelt på samma gång, bra namn. Vanligt men personligen tycker jag ändå inte att det känns jättetråkigt. Fast ännu mer gillar jag Frida. (Röstade på det, velade mellan det och Sigrid)

Karin - Lite fint fast inget direkt favoritnamn för min del.

I den här ordningen gillar jag namnen:

1. Ida
    2. Sigrid
    3. Agnes
    4. Karin
    5. Ingeborg
    6. Elin
    7. Cecilia

Förslag på smeknamn:

Ingeborg: Inga, Inge, Ingsa, Ingse, Ingsis, Borgis, Boggiz...

Sigrid: Siggan, Sigge, Signe, Siri, Siggiz, Sixan, Siggie, Siggy...

Agnes: Nessie, Nessa, Nessan...

Cecilia: Cissi, Cilla, Cia, Ciss...

Elin: Elis...

Ida: Idie, Idis, Idde...

Karin: Karrie, Kari, Karro...

• Kusin Krakel

Inga jättefavoriter hos mig men ju vanliga namn som många gillar.

Cecilia, Elin och Karin är för mycket min egen generation flr att jag ska känna mig helt bekväm med det på småbarn.

Agnes känns som ett bamn som varit poppis så länge att det känns uttjatat och Sigrid känns väldigt i tiden just nu.

Ida har väl varit poppis av och till sen 80talet och passar även in i nuvarande namntrend.

Ingeborg är ett oväntat namn som barnet kommer bli väldigt ensam om. Häftigt men jag gillar det inte. Lite samma stuk av namn som jag gillar är Gudrun, Gunvor, och Solveig.

• Lovatic91
    Beata92 skrev 2017-04-13 09:59:25 följande:

Jag och min man har pratat om potentiella flicknamn och vi har svårt att välja ett, men dessa är våra favoriter. Jag undrar vad ni tycker om namnen.

Min man gillar Ingeborg mest men jag tycker inte riktigt om smeknamnet Bojan, vilka andra fina smeknamn finns till Ingeborg förutom Bojan? Och vilka smeknamn finns till de andra namnen?

[quote=77588426][quote-nick]Beata92 skrev 2017-04-13 09:59:25 följande:[/quote-nick]Jag och min man har pratat om potentiella flicknamn och vi har svårt att välja ett, men dessa är våra favoriter. Jag undrar vad ni tycker om namnen.

Elin och Cecilia är fina namn.

Min syster heter Cecilia och har alltid kallats för Cilli, hon kalla även för Cec, lärarna sa Cissi av nån jätte konstig anledning för hon var ingen Cissi

Min bästa kompis heter Elin mkt fint namn
  • senalena

Jag tycker ni redan satt dem i ordning från finast till fulast.
    Jag har aldrig hört om någon som kallats Bojan som hette Ingeborg.

• Nimzay

Oj var detta en såhär pass gammal tråd, det såg jag inte när jag svarade i den haha

• Beata92
    Anonym (nyfiken) skrev 2018-05-17 19:35:35 följande:

vad blev det? vår dotter är sex år och heter Ingeborg. Hon har aldrig någonsin blivit kallad Bojan. Tror inte det faller sig lika naturligt för personer under 30.

Det blev Ingeborg. Roligt att höra från någon annan vars dotter också heter Ingeborg.

Vi kallar henne för det mesta Ingeborg men ibland blir det också Boja, alltså utan något N på slutet.
  • fluu
    Beata92 skrev 2018-06-26 13:12:02 följande:
    Det blev Ingeborg. Roligt att höra från någon annan vars dotter också heter Ingeborg.

Vi kallar henne för det mesta Ingeborg men ibland blir det också Boja, alltså utan något N på slutet.
    Underbart!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • senalena

Jätefint, grattis
  • Anonym (nyfiken)

Så kul! Vi var verkligen älskat namnet. vi har också mest sagt Ingeborg men ibland Borgarn och Buttan (inom familjen) på förskolan har jag aldrig hört annat än Ingeborg
Svar på tråden Era åsikter om dessa flicknamn